Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
hello,you all...

het probleem dat ik ondervind is bij het aansluiten van een 2de interne HD ( sata )
word deze niet herkend en dit moet normaal gezien probleemloos en vanzelf gaan !d.w.z :
dat indien ik de 2 rode sata aansluitingen benut die op het moederbord aanwezig zijn ( 4 in het totaal)**(2 rode master ) en ( 2 zwarte slave )
en ik start de pc op dat alleen de eerdere HD (de oude) herkent word ...

in de bios word de sata aansluiting : sata 1 , sata2 , sata 3 en sata 4 Weergegeven
Echter worden Enkel sata 1 & 3 als zijnde actief weergegeven 1 = master= Oude HD 3= slave cd/dvd Drive
sata 2 & 4 staan op No -actief en worden dan ook in het grijs weer gegeven ....

Sluit ik de Oude HD af en neem ik de sata kabel om de Nieuwe HD aan te sluiten dan word deze wel herkent ...( deze is onder tussen ook ingebruik en voorzien van een image van de vorige HD )
*****maar ik wil dat ze beiden kunnen aangesproken worden ! ( zodat ik bijv : windows 8 op de oudere HD kan plaatsen ) !!

Mijn moederbord is van het merk Asus : M2N CM-DVI ..ik heb de Manual ( handleiding ) doorgelezen en er word gesproken om de sata's in RAID te plaatsen ...
ik voeg in bijlage een paar afdrukken van de manual bij ..
Bekijk bijlage 7687Bekijk bijlage 7688Bekijk bijlage 7689
ga ik echter naar de Bios en open ik de IDE Controller dan zie ik dat ik de keuze heb tussen de RAID modus en de SATA modus :
in de sata modus zijn deze niet te activeren ..
in de raid modus zie ik 2x master vermeld staan en 2x slave : zet ik deze aan en start ik verder op dan komt de raid wizard te voorschijn en hier loop ik vast ...
 
Laatst bewerkt:
SATA Mode Select mag je niet op RAID zetten als je niet van plan bent om een RAID te gebruiken. Pas hier ook mee op want bij initializatie van een RAID cluster worden je schijven aangepast adv je RAID configuratie. Dus mogelijk met gegevens verlies indien niet gewenst. Dus probeer ze zowiezo ergens aan de praat te krijgen in SATA modus.
 
normaal gezien herkent de bios vanzelf deze sata en moet hij deze dan ook weer geven ...
eerst dacht ik dat het aan de sata kabel lag , heb er 2 nieuwe bijgehaald , maar ook nu word de 2 de sata schijf niet herkend ....zoals ik het zie kan ik dit ook nergens instellen ...
heb de handleiding nu al 4x door gelezen ...men spreekt alleen over raid.....

stel dat ik raid activeerdt en mijn schijven worden gewist dan zijn dit toch alleen maar de 2 sata schijven die gewist worden ...
doordat ik dan daarna eerst een win7 installeer kan ik daarna gewoon een image terug zetten die ik heb aangemaakt met acronis treu image home 2011
zo heb ik nu momenteel dus de nieuwe sata ingebruik ; en heb daar de image opgezet van mijn oude schijf

maar wat betekendt raid feitelijk..w.d.z. dat de 2de sata schijf dan pas aangesproken kan worden vanaf de eerste sata schijf ....indien zo , dan kan ik enkel de 2de sata schijf gebruiken als data opslag en niet als een op startbaarre schijf voorzien van win8
 
Laatst bewerkt:
ik zou in jou geval geen RAID gebruiken daar dit niet de bedoeling is. RAID is een systeem hoofdzakelijk bedoeld voor data redundantie, met één uitzondering, RAID 0.

RAID 0 (stripe) maakt van 2 harde schijven 1 logische disk. Voor je OS is er dus 1 harde schijf zichtbaar. Stel je hebt 2 harde schijven van 500GB in RAID 0, dan heb je uiteindelijk 1 logische disk van 1TB, met als fysiek voordeel; 2 leeskoppen = performantie winst. Het grootste naadeel aan RAID 0 is de veiligheid, maw één van de twee harde schijven defect = total loss!

RAID 1 (mirror) daarentegen bied een exacte copy van hdd1 naar hdd2. Tevens zoals RAID 0 is er één logische disk zichtbaar voor het OS. Nadeel is dat je 2 schijven moet voorzien voor dezelfde capaciteit te verkrijgen. Dus 2x 500GB in RAID 1 = 1 logische disk van 500GB. De redundantie verloopt hier automatisch. Voordeel = leessnelheid + veiligheid van je data.

RAID 5 en 10 zijn meer van toepassing op servers en zelden op Desktop toestellen. Hier gebruik je minstens 3 harde schijven welke redundantie verdelen zoals RAID 1, maar iets complexer.

Om nu ook verder te gaan op jou vraag betreffende het terugzetten van een image van Acronis naar een RAID. Dit gaat, maar... niet out of the box. Omdat de meeste RAID controllers op moederborden een driver vereisen voor Windows moet deze geïntegreerd worden in de Acronis Image. Anders gaat Windows de RAID schijf niet herkennen en falen tijdens het booten. Je kan dit fixen door Acronis True Image met Universal Restore te gebruiken. Hiermee kan je tijdens de recovery drivers toevoegen. In dit geval de drivers van de SATA RAID controller. Ik heb dit reeds verschillende keren toegepast met succes.
 
Laatst bewerkt:
ok ik gade pc afsluiten en me nog eens verdiepen in de bios ..hooppelijk kom ik er nog uit ... en lukt het me toch om de 2de aan te sluiten...
ene van raid blijf ik af heb er juist ook info over op gezocht ...dit wil ik dus zeker niet
 
Ik heb eens meegemaakt dat een rood Sata kabeltje wat nieuw bij een HD geleverd werd, defect was. Het lijkt me stug dat dit bij jou ook het geval is, maar je kunt natuurlijk nooit weten.
 
RAID 1 (mirror) daarentegen bied een exacte copy van hdd1 naar hdd2. Tevens zoals RAID 0 is er één logische disk zichtbaar voor het OS. Nadeel is dat je 2 schijven moet voorzien voor dezelfde capaciteit te verkrijgen. Dus 2x 500GB in RAID 1 = 1 logische disk van 500GB. De redundantie verloopt hier automatisch. Voordeel = leessnelheid + veiligheid van je data.

Je vergeet 1 belangrijk nadeel voor RAID 1 Het vertraagd het systeem behoorlijk
 
ha ha het was gewoon weg de nieuwe sata ( in dit geval dus mijne oude HD ) aansluiten op de slave in het moederbord ...
nadat ik dit gedaan had op het moederbord ...en de pc terug aansloot werd de 2de sata schijf onmiddelijk herkent...zo eenvoudig is het ...maar nergens vermeld in het bij geleverde handleiding ...!!!

in elk geval is het verholpen en worden de beide sata schijven ook weergegeven
zoals je hier kunt zien ....Bekijk bijlage 7690
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan