Status
Niet open voor verdere reacties.
vraagje voor de experts.(verplaats aub als dit verkeerde onderdeel is)
zie specs aub voor meer info (hd in pc maxtor sata 300gb, maxtor 40gb, ext.via usb samsung sata 1tb,targa 250gb,onbekend 250gb)
heb het volgende prob, om gek van te worden
even historie, ik vermoed dat ik electrische piek heb binnengekregen enkele maanden terug, resultaat verschillende onderdelen stuk en van asus naar asrock moederbord moeten overschakelen om processor enzo te behouden.
eerste prob was, geen herkenning van sata schijf, wanneer ik dat op lostte met een regwaarde te wijzigen in register kreeg ntldr error, omzeild met opstart ntldrfloppy, alles werkt ok tot ik nie opstart met floppy en dan is de schijf weer weg. Bij nieuwe installatie krijg ik melding dat er geen drivers zijn, alhoewel wanneer ik bijgeleverde drivers installeer ik melding van windows krijg dat windows nieuwere drivers heeft dan dewelke ik wil installeren. Soit na dagen van bloed, zweet.... is het me gelukt.
Maar t spelletje begint opnieuw
ik wil XP installeren op mijn samsung schijf. En dan word het heel bizar. Windows setup ziet wel de samsung zitten maar niet mijn maxtor. windows file worden netjes gekopieerd maar bij herstart start ie op van de maxtor ipv van verder te doen op de samsung, ook al duid ik samsung aan om op te starten.
Heb al contact genomen met asrock, zij beweren dat er niks mis is met moederbord maar dat de probs zouden kunnen komen van vorige installaties.
Nou moe het gaat toch niet op om bij aanschaf van zo'n moederbord, je ook nog es een ongebruikte HD moet gebruiken om alles naar behoren te installeren.
Hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest
Alle suggesties zijn welkom
 
Hang dan eerst eens 1 schijf aan het moederbord. De schijf waarop je de besturing wilt hebben en als je het systeem werkend hebt, plaats je de tweede schijf er bij.
 
Hey stekel64
Ik zou die schrijf leeg maken ff een bootdisk opstart 98 diskete of Hiren bootcd.
Dan fdisk uitvoeren zeg YES dan kan je alles via optie 1 t/m 4 bedienen om te verwijderen Esc er na voor reboot. Xp instal geven.
Dan ben je van alle rotzooi af, is wel een nieuwe instalatie maarja zo kom je ook niet veel verder.


GrzDJ su6
 
zou ik kunnen doen, maar hoop dat de boot.ini nie corrupt raakt heb nog al es probs gehad op deze manier.
houd je op de hoogte binnen enkele dagen thx, is proberen waard
 
ik word tureluurs en blijf in cirkeltjes draaien;gelijk wat ik ook maar probeer,alleen aangesloten of niet, in pc of via usb het komt steeds op dit neer
of schijf word herkent in bios maar dan blijkt xp hem niet te vinden (drivers zijn WEL aanwezig)
of schijf is niet zichtbaar in bios, xp vind em wel maar dan heb ik geen toegang om te installeren of ik kan de schijf niet aanduiden om de install verder te laten lopen.
Ik ben nochthans geen NOOB, heb wel 6 verschillende XP geprobeerd.
Ook bij eerste installatie heeft me het 14u gekost om de schijf ook maar te kunnen formatterenof te laten herkennen,weet alleen niet meer hoe, ik dacht met windows7(brol, net zoals vista)en een patch via bartpe
Heb hier een topic gezien met hoe je unattended cd maakt met bart Pe maar vind het niemeer terug, kan iemand mij de link geven aub. Mss is dit wel proberen waard

@damien : de schijf is leeg heb er enkel 2 partities opgezet, dus fdsk heeft weinig zin maar toch thx
 
Laatst bewerkt:
thx ivan maar is niet de topic die ik vond, die bestond uit tal van screenshots en werd gemaakt met bart pe
Jumpers op sata schijven???
 
Oeps over het hoofd gezien :ahhhhh:

moet je mij dan maar es wijsmaken waar die staan, voor zover ik weet hebben SATA schijven geen jumpers meer en word door het moederbord wel uitgemaakt welke master en welke slave is

update:het enige wat ik kan installeren is dat domme windows7 gedoe en verder raak ik niet
nochthans heb ik een versie met geintegrated sata drivers en wanneer ik de drivers laad die met moederbord komen zegt windows dat hij nieuwere heeft, maakt nie uit wat ik kies of windows vind geen diskdrive of ze is niet toegankelijk.
 
zie specs aub voor meer info (hd in pc maxtor sata 300gb, maxtor 40gb, ext.via usb samsung sata 1tb,targa 250gb,onbekend 250gb)
heb het volgende prob, om gek van te worden

Als ik het goed begrijp is het zo:
-Maxtor sata 300GB
-Maxtor 40 gig sata of pata (ik denk sata)
Samsung op usb.
Waarom steeds van je maxtor word opgestart is eenvoudiger dan de oplossing zoeken.
Voor je bios is de samsung GEEN harde schijf, maar een USB APPARAAT.
Daarom begint het steeds bij herstart vanaf je maxtor op te starten.
Je bios kent enkel wat er doorde moederbotdfabricant word ingestopt.
Dat zijn usb poorten enz. maar je bios weet niet dat het moet laten opstarten via je usb apparaat.
Voor je verder zoekt, kijk eerst eens na of je pc kan opstarten vanaf usb.
Kijk ook de bootvolgorde na.
 
Laatst bewerkt:
yep ik kan pc laten opstarten van usb,heb die mogelijkheid in bios, 1 van de redenen wrm ik em kocht en het enige MB dat nog met AGP slot kwam. video kaart is onderts al wel vervangen.
de samsung en maxtor 300gb zijn sata de andere is gewone ide aansluitng
het word heel ingewikkeld
heb al die mogelijkheden al geprobeert die je voorsteld
ofwel ziet bios em niet zitten maar xp wel,maar kan ik nie installeren
of bios ziet em wel maar xp geeft melding dat er geen schijf is. volg maar.
nochthans zijn de laatste sata drivers geintegreerd in xp, want als ik bijgeleverde drivers(heb floppy moeten maken)installeer krijg ik bericht dat die verouderd zijn en xp er nieuwere heeft.
ten einde raad heb ik de samsung dan maar aangesloten als sata in de pc,zonder andere schijven.
bios herkent em wel maar xp ziet niks zitten
was ook eerst het geval met de maxtor300gb,op gegeven moment kreeg ik hem zichtbaar met ne patch via bartPE maar kon hem niet formateren. is uiteindelijk gelukt na 14 u nonstop try out's.Weet nie meer hoe ik het klaar gespeelt heb toen, alleen dat ik windows7 eerst heb geinstalleerd en vandaar verder geprutst.
ik raak dus nie verder dan copieren van files in de setup
het enige os dat ik kan installeren is windows7.
Ik heb nog nooit zo'n probs gehad dan met dit moederbord,zelfs het installeren van de onboard soundcard heeft serieuze moeite gekost. aan de xp versies scheelt niks ben ik zeker van want werken perfect op andere pc's.
xp installeren op de ide 40 gig gaat geen prob, alleen als ik hem dan aanduid als eerste schuif word dat genegeert en krijgt de sata 300gb voorrang. heb niet uitgeprobeerd wat dat geeft als ik alleen die schijf erin laat, schiet ik niet echt iets mee op, was enkel test.
ook de instellingen in de bios voor opstart laat te wensen over. geen prob voor eerste schijf maar als ik second boot of third boot verander, veranderen ook diegenen er boven. Wat ik helemaal niet normaal vind, ik moet dus compromis zoeken.
ik sta dus voor raadsel, enige wat ik kan bedenken is defect moederbord, enige reply dat ik krijg van asus is dat die probs zouden komen van vorige installaties van xp. pffff dit is een gloednieuwe schijf!!!
oja bios is ook al geupgrade, was eigenlijk het enige tot hiertoe dat zonder probs verliep
 
Laatst bewerkt:
yep ik kan pc laten opstarten van usb,heb die mogelijkheid in bios, 1 van de redenen wrm ik em kocht en het enige MB dat nog met AGP slot kwam. video kaart is onderts al wel vervangen.
de samsung en maxtor 300gb zijn sata de andere is gewone ide aansluitng
het word heel ingewikkeld
heb al die mogelijkheden al geprobeert die je voorsteld
ofwel ziet bios em niet zitten maar xp wel,maar kan ik nie installeren
of bios ziet em wel maar xp geeft melding dat er geen schijf is. volg maar.
nochthans zijn de laatste sata drivers geintegreerd in xp, want als ik bijgeleverde drivers(heb floppy moeten maken)installeer krijg ik bericht dat die verouderd zijn en xp er nieuwere heeft.
ten einde raad heb ik de samsung dan maar aangesloten als sata in de pc,zonder andere schijven.
bios herkent em wel maar xp ziet niks zitten
was ook eerst het geval met de maxtor300gb,op gegeven moment kreeg ik hem zichtbaar met ne patch via bartPE maar kon hem niet formateren. is uiteindelijk gelukt na 14 u nonstop try out's.Weet nie meer hoe ik het klaar gespeelt heb toen, alleen dat ik windows7 eerst heb geinstalleerd en vandaar verder geprutst.
ik raak dus nie verder dan copieren van files in de setup
het enige os dat ik kan installeren is windows7.
Ik heb nog nooit zo'n probs gehad dan met dit moederbord,zelfs het installeren van de onboard soundcard heeft serieuze moeite gekost. aan de xp versies scheelt niks ben ik zeker van want werken perfect op andere pc's.
xp installeren op de ide 40 gig gaat geen prob, alleen als ik hem dan aanduid als eerste schuif word dat genegeert en krijgt de sata 300gb voorrang. heb niet uitgeprobeerd wat dat geeft als ik alleen die schijf erin laat, schiet ik niet echt iets mee op, was enkel test.
ook de instellingen in de bios voor opstart laat te wensen over. geen prob voor eerste schijf maar als ik second boot of third boot verander, veranderen ook diegenen er boven. Wat ik helemaal niet normaal vind, ik moet dus compromis zoeken.
ik sta dus voor raadsel, enige wat ik kan bedenken is defect moederbord, enige reply dat ik krijg van asus is dat die probs zouden komen van vorige installaties van xp. pffff dit is een gloednieuwe schijf!!!
oja bios is ook al geupgrade, was eigenlijk het enige tot hiertoe dat zonder probs verliep

Antwoord 4 al geprobeerd ? http://www.pctuts.be/showpost.php?p=87074&postcount=4
 

Dat is denk ik het beste, dan weet je direct of je pc kan starten vanaf je samsungschijf.
Maar probeer de samsungschijf dan ook terwijl je bezig bent eens als usb op te starten.
Wat ik ook al ervaren heb is het volgende (met usb stick).
In de opstartvolgorde (in het BIOS dus) staat op 1 harde schijf.
Mijn pc boot van mijn interne western digital (sata), en niet van de usb-stick.
USB als eerste opstart, ook niets.
Dan heb ik terug naar de opstartvolgorde gekeken, ik ging terug naar 'opstarten vanaf harde schijf', selecteerde die en drukte nogmaals op de entertoets.
Dan kreeg ik de keuze

1 western digital
2 usb schijf

Heb dan geprobeerd met de usb op 1 te zetten.
Waarom weet ik ook niog steeds niet, maar ik had net hetzelfde voor als jij.
De sata start op.
Dan heb ik de sata losgekoppeld, de usb stick geformatteerd op andere pc, en setup van XP gestart.
Bestanden copieren goed, na herstart niets meer.
Geen opstartbaar medium gevonden.
Daar heeft Asus het moeilijk mee.
Ik ga er dit weekeind nog eens mee experimenteren.
Mijn imac draait nu eindelijk opnieuw, tijd voor een nieuwe uitdaging.
Probeer ook eerst met enkel je samsung aangesloten, de rest afgekoppeld zoals Pluis aanraad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan