Status
Niet open voor verdere reacties.

TonTon

Steunend lid
Vip Lid
even voorstellen :
mijn huurhuis is een platform , geen kelder of zolder , 3 slaapkamers na elkaar in het verlengde van living , ongeveer 40 jaar oud.

ik mijn garage hangt de modem van Telenet , van daaruit gaat een netwerkkabel naar de living naar een wifi accespoint .
de reden van het accespoint is dat het wifi bereik van die modem bedroevend weinig is !.
mijn decoder en home cinema zijn verbonden met het accespoint.
van uit de modem in de garage loopt een netwerkabel (1m) naar een powerline adapter in een stopkontakt.
in mijn "computerkamer (2de slaapkamer)" zit in een stopkontakt een wifi powerline met een netwerkkabel naar een gigabyte switch en daarop is dan mijn laptop en NAS aangesloten.
mijn doorvoersnelheid is echt heel traag bij de NAS : er staan 2 hoofdmappen op : Admin en Family , als ik nu een groot bestand (55 Gb , Image) wil verplaatsen van de Admin naar Family map dan haal ik slechts een gemiddelde snelheid van 18 Mb /s ?

mijn NAS is een Lacie Cloudbox 2 TB , Marvel processor 1Ghz , 256 Mb Dram , gemiddelde snelheid van 60 MB/s lezen en schrijven (lezen 76 - schrijven 45).
ik heb die snelheden nog NOOIT gehaald , veeleer zoals ik al heb aangegeven of sporadisch eens in de begin 30..

mijn powerline is een TP-Link TL-WPA4220 Starter Kit met 500 mbps via het stroomnet en 300 mbps via wifi

nu is mijn vraag : waar sluit ik de NAS best op aan ?
1) rechtstreeks op de modem van Telenet
2) op het accespoint
3) zoals het nu is op de powerline via de switch
4) of maakt het allemaal niets uit en ligt de trage snelheid elders ?

Mvg,
TonTon.
 
Sluit de NAS en laptop eens bedraad rechtstreeks op de router / modem van Telenet aan.
Meet dan de snelheid. Is dit acceptabel ga je verder zoeken waar de bottleneck zit.
Is de laptop via wifi aangesloten op de powerline ? Ook hier kan een vertraging optreden. Sluit de laptop dan ook eens aan via een kabel op de gigabyte switch en meet dan de snelheid.

Nu zijn de lezen 76 en schrijven 45 snelheden natuurlijk altijd de theoretische waarden die in de praktijk altijd iets lager uitvallen.
 
mijn laptop is via een kabel op de switch aangesloten...
het gaat er mij eerder om waar ik best de NAS op aansluit ?
sommigen zeggen op het accespoint , anderen rechtstreeks op de modem..
nu zijn NAS en laptop via de switch (die bedraad is aangesloten op de powerline , dus niet via wifi) verbonden , staan zo goed als naast elkaar.
 
Het beste is om de NAS ook bedraad op de switch aan te sluiten. Dan loopt het signaal direct via de Gb poorten.

Rechtstreeks op het modem zal voor vertraging zorgen, omdat hier dan de powerline verbinding tussen zit die voor vertraging zorgt. Ook weet ik even niet of dit modem GB poorten heeft. De meeste modems met ingebouwde router die je van een ISP krijgt hebben 100Mbs poorten. Dit kan dan tevens een bottleneck zijn als er meerder signalen lopen via deze 100Mb poorten.

Maar je zegt dat de NAS nu via de powerline is aangesloten. Heeft deze dan meerdere netwerkaansluitingen, want er zal ook een kabel naar de switch gaan veronderstel ik ?
 
van modem via powerlines bedraad naar switch : daarop bedraad aangesloten mijn NAS en laptop...
maar vandaag is mijn nwe SSD toegekomen , heb deze geïnstalleerd en de snelheid ligt merkelijk hoger tot tegen de aangegeven snelheden.
ik denk dat de bottleneck mijn gewone harde schijf was , deze was een 500 Gb 5400 rpm...
de nieuwe harde schijven zijn nu meestal 7200 rpm...
zoals het nu werkt ben ik content ;) .....denk dat een SSD een van de beste zaken is om een systeem op te trekken wat snelheid betreft...
indien geen verdere commentaar mag hier een slotje op van mij ?
 
Tsja, dat kan natuurlijk ook.
Een trage PC of Laptop.

Daar ging ik even niet vanuit.

En natuurlijk is een SSD de beste investering als je snelheid wilt.
Ik gebruik alleen nog maar normale harddisks in mijn servers, externe schijven en nassen.
Plus een 3 TB normale schijf als een soort van Backup in één van mijn PC's.
 
van modem via powerlines bedraad naar switch : daarop bedraad aangesloten mijn NAS en laptop...
maar vandaag is mijn nwe SSD toegekomen , heb deze geïnstalleerd en de snelheid ligt merkelijk hoger tot tegen de aangegeven snelheden.
ik denk dat de bottleneck mijn gewone harde schijf was , deze was een 500 Gb 5400 rpm...
de nieuwe harde schijven zijn nu meestal 7200 rpm...
zoals het nu werkt ben ik content ;) .....denk dat een SSD een van de beste zaken is om een systeem op te trekken wat snelheid betreft...
indien geen verdere commentaar mag hier een slotje op van mij ?

Ik heb een desktop en een laptop. Heb in beide een SSD van 500gb. Is de beste investering die ik gedaan heb in mijn systeem.
 
mijn doorvoersnelheid is echt heel traag bij de NAS : er staan 2 hoofdmappen op : Admin en Family , als ik nu een groot bestand (55 Gb , Image) wil verplaatsen van de Admin naar Family map dan haal ik slechts een gemiddelde snelheid van 18 Mb /s ?

mijn NAS is een Lacie Cloudbox 2 TB , Marvel processor 1Ghz , 256 Mb Dram , gemiddelde snelheid van 60 MB/s lezen en schrijven (lezen 76 - schrijven 45).
ik heb die snelheden nog NOOIT gehaald , veeleer zoals ik al heb aangegeven of sporadisch eens in de begin 30..

Even analyzeren:

1 HDD Z, 2 folders A & B. Bestand X wordt gekopieerd van folder (Share) A naar folder (Share) B op dezelfde HDD Z.

Even een realistische factor erbij halen dat dit theoritische snelheden zijn voor het sequentieel lezen/scrhijven.
In de praktijk ga je random lezen en schrijven, en zeker onder deze omstandigheden.

Bovenstaande is een niet zo performant proces. Windows gaat tussen de shares dit bestand kopieren en daarna de bron verwijderen wanneer compleet. Binnen dezelfde share zou dit performanter moeten zijn, omdat die dat dan echt gaat verplaatsen mbv aanpassing in je file tabel van je NAS HDD.

Je gaat in eerste instantie dus beginnen met dit bestand te lezen op de eerste share. Windows gaat dit bestand downloaden over je netwerk van de 1ste share van je NAS naar je local disk/buffer(?). Dan gaat hij dit bestand terug uploaden van je local disk/buffer(?) naar de 2de share op je NAS. Dus je NAS is aan het lezen, en parallel aan het schrijven. Dus lezen tegen een snelheid van 76MB/sec, welke hij niet haalt omdat hij tegelijk tegen "best effort" ditzelfde bestand moet wegschrijven naar diezelfde disk tegen 45MB/sec. Dus vergeet 76 en 45, want die waarden gelden helemaal nietmeer in deze situatie.
Bijkomend te denken aan de fysieke locatie op die disk (hoogst waarschijnlijk niet volledig sequentieel vanwege het zeer grote bestand, maar nog wel redelijk snel omwille hiervan).
Dus je netwerk moet hierbij ook nog eens 2x 18MB/sec = 36 MB/sec (288Mbps) voorzien. Wat dus aardig in de buurt komt van de 300Mbps.

Maw, dit is de maximake snelheid wat je eruit krijgt, zowel op netwerk level, als waarschijnlijk NAS level.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan