Varia Al je apparaten (ook iPhones) moeten straks op dezelfde oplaadkabel passen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind dit super. Ik wens dit eigenlijk al langer. Er zijn tegenwoordig al tig aantal laptops die ook met dit soort poort oplaadt. Mijn Vernee die ik ruim 6 jaar geleden had, had dit al aan boord, mijn huawei die ik daarna kocht dan weer niet meer. Mijn huidige Xiaomi heeft nu ook terug USB-C aansluiting. Iphone en Macbook zal dan ook uiteindelijk genoodzaakt zijn om in Europa althans met zo een USB-C poort opgeladen te worden. Dit vind ik een goede zaak. Ook de goedkopere Smartphones niet meer met een micro USB aansluiting, net als de vooral goedkopere BT speakers laden nu nog steeds op met een micro USB, wat ik eigenlijk onaanvaardbaar vind. De uitleg die meestal daaraan gegeven wordt is de prijs. Ik zou eens willen weten wat een micro USB goedkoper is als een USB-C? Ik denk niet dat daar nu 20 cent prijs verschil in steekt.
 
Ik ben het eens met @cve... en al die heisa van Apple over bergen af te danken accessoires is pathetische onzin. Het gaat hem immers enkel en alleen om dat kleine kabeltje en stekkertje. En enkel over de poort voor opladen.
Alle andere accessoires en zelfs de laadblokjes op zich kunnen verder gebruikt worden.
 
- Al is het prijsverschil maar 1 cent, reken maar eens uit als je er 10.000.000 van gebruikt per jaar.
- Een usb-c gaat moeilijk gaan voor laptop. Zie die niet werken op 5V. Batterij zou zeker 3 tot 4 maal meer cellen moeten bevatten om een beetje vermogen te hebben. Welke warmte zou daar dan vrijkomen bij het laden?
 
Ik snap het ganse discours eigenlijk niet ... de reglementering gaat enkel en alleen over het stekkertje en de standaarden daarachter. Er is dus zelfs geen gelijkvormigheid van laders beoogd ! Maar in de publieke opinie en pers maakt men er dan maar meteen dat van... zo ver gaat de EU nog helemaal niet. Het zou overigens (zoals Mik aangeeft) technisch in veel gevallen onmogelijk zijn omdat niet alle toestellen dezelfde lading verwachten.

Het enige echte effekt zal dus zijn dat de blokladertjes met afneembare kabel (die we nu al massaal gebruiken en uitwisselen tussen apparaten onderling) nu allemaal gebruik zullen maken van een USB-C kabel. Niet meteen een revolutie.
Daarnaast zullen er nog altijd erg specifieke laders zijn (zoals J.W. hierboven aangeeft) en de enige verplichting zal erin bestaan dat hun uitgang een USB-C zal moeten zijn. Dat zullen dan laders zijn en blijven met een vaste uitgangskabel.

De berg heeft dus een muis gebaard.
 
Ik snap het ganse discours eigenlijk niet ... de reglementering gaat enkel en alleen over het stekkertje en de standaarden daarachter. Er is dus zelfs geen gelijkvormigheid van laders beoogd ! Maar in de publieke opinie en pers maakt men er dan maar meteen dat van... zo ver gaat de EU nog helemaal niet. Het zou overigens (zoals Mik aangeeft) technisch in veel gevallen onmogelijk zijn omdat niet alle toestellen dezelfde lading verwachten.

Het enige echte effekt zal dus zijn dat de blokladertjes met afneembare kabel (die we nu al massaal gebruiken en uitwisselen tussen apparaten onderling) nu allemaal gebruik zullen maken van een USB-C kabel. Niet meteen een revolutie.
Daarnaast zullen er nog altijd erg specifieke laders zijn (zoals J.W. hierboven aangeeft) en de enige verplichting zal erin bestaan dat hun uitgang een USB-C zal moeten zijn. Dat zullen dan laders zijn en blijven met een vaste uitgangskabel.

De berg heeft dus een muis gebaard.
Toch wel een beetje, want het snelladen moet ook uniform komen. Dit is op het eerste zicht niet meteen een drama, maar al de merken werken elk aan een eigen systeem nu. Dan zullen ze min of meer verplicht worden om samen te werken daarvoor. Dit op zich alleen al lijkt mij een goede zaak.
Aan @Mik , er zijn nochtans tal van laptops nu al die met een USB-C kabeltje op laden hoor. Dit kabeltje kan meer dan wat jij denkt. Het gaat hier om een uniform modelletje, niet om de hoeveelheid stroom dit kabeltje al dan niet aankan.
 
Als de Europese Unie meer standardisatie wil, dan zijn er nuttiger voorstellen op gebied algemene electriciteit in alle lidstaten.

1 Laagspanning stopkontakten en stekkers met randaarding toelaten (betekent spontane end of life voor de belgische aardingspen)

2. Norm voor ALLE tuimelschakelaars (zoals in de luchtvaart) : ON = naar boven duwen OFF naar onder.
Alle laagspanning lichtschakelaars doen het onlogisch averechts.
Automaten in onze verdeelkasten werken logisch.
 
Je redenering achter 1 begrijp ik niet, we hebben amper apparaten in gebruik die op laagspanning werken en zo we dat al zouden willen veranderen : welke standaard dan ? 5V ?

Voorstel 2 is gewoonweg onzinnig want slaat nergens op van zodra je multidirectionele schakelaars hebt, en die zitten overal. We hebben nog amper unidirectionele schakelaars in onze huizen ...
 
Op zich kan ik me er nu anno 2022 niet zo druk meer om maken.
Jaren geleden had je een adapter met een kabeltje en een stekkertje.
Het leek toen wel dat iedere telefoon een ander stekkertje had en bijna niets was uitwisselbaar.
Tegenwoordig zijn er adapters met een USB aansluiting waar je een verloopkabeltje op aan kan sluiten.
Mijn oude iPad heeft nog een 30 polig stekkertje en mijn iPhone heeft een lightning aansluiting en mijn vrouw haar Samsung mobiel heeft een USB-C aansluiting.
Deze kan ik alle drie met 3 verschillende kabeltjes aansluiten op dezelfde adapter.
Dus waarom moeten fabrikanten gaan investeren in productie wijzigingen in iets wat eigenlijk nergens over gaat.
We hebben het uiteindelijk over verloopkabeltjes en niet meer de volledige adapters van vroeger dat milieubelastend was.
Laat de dure heren of dames in Brussel gewoon aan het werk gaan en zich met urgentere zaken bezig gaan houden.
 
Als de Europese Unie meer standardisatie wil, dan zijn er nuttiger voorstellen op gebied algemene electriciteit in alle lidstaten.

1 Laagspanning stopkontakten en stekkers met randaarding toelaten (betekent spontane end of life voor de belgische aardingspen)

2. Norm voor ALLE tuimelschakelaars (zoals in de luchtvaart) : ON = naar boven duwen OFF naar onder.
Alle laagspanning lichtschakelaars doen het onlogisch averechts.
Automaten in onze verdeelkasten werken logisch.
Wat ga je dan doen met de schakelaars van lichten die vanop twee plaatsen kunnen aan/uit gedaan worden?
 
Op die ouwe schakelaars stond vroeger een kleine 0 en I op die tuimelaar ervan. Kruis- of wisselschakelaars haden dat niet.
Mijn stekkers heb ik gemaarkeerd met stift of verf om ze steeds vlug en juist te kunnen inpluggen(brillen).
Sedert ik weet dat usb a 5 volt is heb ik minder bang dat de accu's ontploffen. Op mijn Nokia accu staat 3,7 v en op stekker staat toch 5 v (gemeten).
Ooit een oude voeding aangesloten op een HD, het ding begon te roken, omdat ze onbelast veel meer volt geven. Belast zakt die spanning maar is enkel geschikt voor de oude tijd.
 
- Een usb-c gaat moeilijk gaan voor laptop. Zie die niet werken op 5V. Batterij zou zeker 3 tot 4 maal meer cellen moeten bevatten om een beetje vermogen te hebben. Welke warmte zou daar dan vrijkomen bij het laden?
Die 5v is voor randapparatuur aan USB poorten van PC/laptop.
Voedingspanningen (opladers) liggen hoger, voor USB C voedingen/opladers 5 - 9 - 15 of 20v.

Qua vermogen heeft Apple heeft bv al een tot 140 watt.
En er zijn nog zwaarder op komst:
https://arstechnica.com/gadgets/202...1-standard-offers-up-to-240-w-power-delivery/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan