Balans tussen winst en risico vertroebelt bij AstraZeneca onder de veertig jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
95d94556-98a6-11eb-a329-e7c474374ae1.jpg



Wanneer overtreft het risico op zeldzame maar zware bijwerkingen na een vaccin tegen covid-19 het risico op de ziekte zelf, die een dodelijke afloop kan hebben?
Voor Europa moet het geneesmiddelenagentschap EMA een antwoord op die vraag geven.

Woensdag oordeelde het EMA dat het algemene voordeel van het vaccin, namelijk bescherming tegen (zware) covid-19, ruimschoots opweegt tegen de algemene risico’s van de bijwerkingen. Daarmee bevestigde het zijn standpunt van eind maart, nadat er sinds enkele weken gevallen werden gemeld van ongewone bloedklonters in de hersenen of andere organen, in combinatie met een laag aantal bloedplaatjes, na een vaccinatie met AstraZeneca.

Maar woensdag zei het geneesmiddelenagentschap ook voor het eerst officieel dat het een mogelijke link ziet tussen die zeldzame bloedklonters en het AstraZeneca-vaccin. Op ongeveer 25 miljoen gevaccineerden zijn er 86 gevallen van zeldzame bloedklonters geanalyseerd, waarvan achttien met dodelijke afloop. De meeste gevallen deden zich voor bij vrouwen onder de zestig jaar.

[...]Net in die opsplitsing per leeftijd, en dus niet in de balans voor de algemene bevolking, zit een fijnmaziger antwoord op de vraag van risico versus voordeel.

‘Uit cijfers die wij hebben verkregen, ligt de mediane leeftijd van de personen bij wie die zeldzame vorm van bloedklonters voorkomt tussen de 42 en 46 jaar’, zegt professor Dirk Ramaekers (KU Leuven), hoofd van de taskforce vaccinaties. ‘Dat wil dus zeggen dat ongeveer de helft van de personen bij wie de diepveneuze tromboses met verlaagde bloedplaatjes zich voordeden jonger is dan dat. Dat gegeven moet je dan afzetten tegen de winst die je haalt uit de bescherming die een vaccin biedt. De grootste winst begint vanaf 45 jaar, net omdat covid-19 daar de zwaarste gevolgen kan hebben. Maar omdat zeker mensen onder de veertig jaar doorgaans een milde vorm van covid-19 doormaken, moet je specifiek voor die jongere groep de afweging maken of het risico van de ziekte wel opweegt tegen het risico van bijwerkingen door het vaccin. Het EMA had die gegevens al kunnen inzamelen en analyseren. Helaas is dat nog niet gebeurd.’
Een reactie van het EMA op de vraag waarom zo’n analyse per leeftijd nog niet rond is, kwam er niet voor het ter perse gaan van deze krant.

De Belgische beslissing om voorlopig de leeftijdsgrens op 56 jaar te leggen, kwam er door de uitgebreide schare experts in de taskforce vaccinaties. Farmacoloog Jean-Michel Dogné (UNamur) is lid van het Europese veiligheidscomité en de Belgische taskforce. In het advies van de taskforce over AstraZeneca, is sprake van een ‘verwacht en mogelijk veiligheidssignaal’ uit dat Europese veiligheidscomité, voor AstraZeneca ‘onder de leeftijd van 55 dan wel 60 jaar’.

In de uiteindelijke grens van 56 jaar speelde ook mee dat de impact op de snelheid van de vaccinatiecampagne zeer beperkt kan blijven door daar de streep te trekken.

Bron: De Standaard
 
Ik vraag me af of al die knappe koppen al eens in een ziekenhuis zijn gaan kijken welke groep of personen daadwerkelijk de grootse risicogroep zijn. Daar in de praktijk zie je wat er werkelijk aan de hand is met de mensheid.

Leuke uitspraken dus vanaf een bureau met luie stoel maar schetst niet de werkelijkheid uit de praktijk.

Er zijn een paar artsen die de werkelijkhid hebben proberen te vertellen maar die zijn meteen uit hun functie gezet.
 
Dirk Ramaekers is medisch hoofd van zowat de grootste ziekenhuisgroep in Limburg, die ongeveer alle ziekenhuizen groepeert. Staat elke dag tot aan zijn knieën in de miserie, doet er alles aan om zijn IC drijvende te houden enz .. Hij ziet het dus alvast elke dag ! En niet vanuit ene bureau en al helemaal niet een luie stoel.
 
Wij hebben er ook zo één die alleen naar de drukte op de afdelingen kijkt en verder niet.
Dus niet verder dan z’n neus lang is
Maar da’s een algeheel probleem in de gezondheidszorg. Dit is niet nieuw.
 
Je kent die mens toch niet ! Je oordeelt altijd en over iedereen zo negatief zonder er eigenlijk iets over te weten, dat snap ik niet ... Slecht voor je eigen psychische gezondheid hoor ! Je ijvert volop voor het behoud van je eigen fysieke gezondheid, terecht. Maar ik hoop dat je er ook in slaagt je geestelijke gezondheid met dezelfde zorg te verbeteren en in stand te houden. Voor je kritiek geeft op mensen en toestanden altijd de vraag stellen "Weet ik dat, of vermoed ik dat maar enkel ?".

Overigens, wat hij in het artikel zegt en betoogt gaat mee met heel wat van de kritiek die je zelf - en in mijn ogen terecht - hebt op EMA.

PS : een welgemeende raad van een vriend, die zich meer en meer zorgen over je maakt ... :cool: :unsure:
 
Misschien een dosis ervaring dat ik heb opgedaan en mensen die ik goed ken die in de gezondheidszorg werken en vaak sublieme ideeën hebben maar daar niets over mogen vertellen omdat dit hun baan kan kosten.

De gezondheidszorg is als een zinkend lek schip.
Is er een lek dan wordt er 24 uur per dag een heel leger personeel opgetrommeld met emmers om water te gaan hozen, omdat dat zo in de protocollen staat.
Niemand die eens praktijkgericht kan denken door het lek te dichten.
Komt er eens iemand op het brilliante idee om het lek te dichten wordt je aan de schandpaal genageld.
Daar win je de oorlog niet mee met zo’n rangen en standen cultuur.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan