Beste (snelste) indeling partities HDD voor Vista 64bit

Status
Niet open voor verdere reacties.
:taunt: Ik wil mijn nieuwe PC gaag lekker snel houden. Ik heb twee fysieke harde schijven en zit er aan te denken om op de eene Harddisk een C partitie aan te maken met daarin alleen Vista 64bit besturingssysteem. Op de andere HDD wil ik een partitie aanmaken voor alle programma's. En tot slot een 3e partitie op één van de twee HDD's om daar alle documenten enz. op te slaan en voor het opslaan van Ghost Images enz.

Is dit slim, heeft iemand suggesties wat de beste manier is? (y)
Groet,

Gerard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat kan je vista op de één schijf plaatsen en andere schijf delen in partitie.
Op de 2 de schijf kan je dan bakup plaatsen van vista.
 
Hoe groot zijn je schijven,
Of heb je al een indeling voor ogen,
Voor vista raad ik in ieder geval een minimum aan van 60 gig, liefst nog iets meer.
Dit omdat in de map c/gebruikers/jenaam/application data/local soms zeer veel tijdelijke data word opgeslagen.
Daartoe moet je tijdig je systeem opkuisen.
Waar ik enorm goede ervaring mee heb is de ashampoo magical defragmentation.
Deze zorgt dat je schijf steeds optimaal gedefragmenteerd is, zonder je systeem te vertragen.
Het programma werkt enkel als je systeem 'idle' is, vanaf de eerste toetsaanslag, of muisklik stopt de defragmentatie.
Dit moet je mooit manueel laten doen.
Je hebt real time defragmentation.
 
;) Ik heb 2x snelle 1TB Western Digital Harddisks. Dus ruimte genoeg! :duimop:

Ik zelf zit er aan te denken om:
Op de 1e HDD een C: partitie aan te maken met daarop alleen Windows Vista 64 Bit.
Op de 2e HDD denk ik een D: partitie te maken om daar alle programma's te installeren.
Vervolgens zou ik dan een E: partitie kunnen maken voor alle Data (bestanden en documenten)
Tot slot zou ik op de 1e HDD een F: partitie kunnen maken voor het opslaan van imagebestanden van de D: en E: partitie.
En op de 2e HDD een G: partitie voor het opslaan van een Ghost Image van de C: partitie.

Volgens mij heb ik dan en zekerheid én behoud ik snelheid. Bovendien lijkt mij dat de Windows partitie snel te herinstalleren is als hij dichtslibt. :applaus:

Lijkt allemaal wat omslachtig of heeft iemand een beter idee? :580:
 
Mag deze dicht?
Ik vraag me wel af waarom je de programma's op een aparte partitie wil zetten.
Met 1TB heb je meer dan voldoende ruimte.
Ik denk ook dat de pc sneller zal zijn als de programma's in dezelfde partitie staan als vista.
Er zijn bestanden die in de windows systeemmappen terechtkomen van je programma's, terwijl de rest van die programma's op een andere partitie staan 'zelfs volledig op een andere schijf.
Hierdoor zal je volgens mij meer schijfactiviteit hebben (warmteontwikkeling en energieverspilling) en een trager systeem.
Een beetje zoals bij een schijf die niet gedefragmenteerd is.
 
Ik werkt met vista 64, eerste schijf 500GB heb ik in 3 verdeeld.
Windows & office, + andere progs op c schijf. D: staan docs, mails en favorieten. E : voor downloads. de schijf is verdeeld in 2, daar gaan alle gescreende downloads naartoe. op een 3de schijf plaats ik alle images, regelmatig c, en af & toe D back-uppen. Voordeel : bij een serieus schade geval of virus hoef je enkel uw C schijf terug te zetten. Hierbij behoud je uw mails, docs, favorieten enz...
Aangeraden is d schijf ook regelmatig te back-uppen, om zeker te zijn dat uw docs up to date zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan