E-mail Betrouwbare afzenders

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Ik vond de procedure wel om een afzender toe te voegen aan de betrouwbare afzenders.
Om deze procedure te beginnen moet men eerst een bericht van de afzender hebben ontvangen.
Maar hoe kan ik een betrouwbare afzender toevoegen als ik nog nooit een bericht kreeg van deze afzender?

Met andere woorden : Ik ken het mailadres van iemand. Maar als die persoon mij een mail stuurt, zie ik dat bericht nergens toekomen, ook niet in de spam.
Hoe kan ik dat mailadres toevoegen in de lijst van betrouwbare afzenders ?

( Ik hoop dat ik deze vraag voldoende duidelijk opgesteld )

Betrouwbare afzenders voeg je in Outlook toe via de instellingen voor Ongewenste e-mail. Je kunt handmatig een e-mailadres of domein invoeren in de lijst met veilige afzenders, of dit snel regelen direct vanuit een ontvangen e-mail.
Afhankelijk van jouw versie van Outlook, pas je onderstaande stappen toe:

Optie 1: Snel toevoegen vanuit een e-mail
  • Open of selecteer een e-mail van de betreffende afzender.
  • Klik met de rechtermuisknop op de afzender of het e-mailadres.
  • Kies voor Ongewenste e-mail.
  • Klik op Afzender nooit blokkeren (in de webversie heet dit Afzender toevoegen aan lijst met veilige afzenders

Optie 2: Handmatig via het menu (Outlook App)
  1. Ga in het lint bovenaan naar het tabblad Start.
  2. Klik in de groep Verwijderen op Ongewenste e-mail.
  3. Kies voor Opties voor ongewenste e-mail....
  4. Ga naar het tabblad Veilige afzenders en klik op Toevoegen.
  5. Typ het e-mailadres in en klik op OK om het op te slaan

Optie 3: Via Outlook Online (Webversie)
  1. Klik rechtsboven op het tandwieltje (Instellingen).
  2. Ga naar E-mail en selecteer Ongewenste e-mail.
  3. Ga onder het kopje Veilige afzenders en domeinen naar + Veilige afzender toevoegen.
  4. Typ het e-mailadres of domein in en klik op Opslaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als een email niet in Postvak In of Spam terecht komt zijn de meest voor de hand liggende oorzaken:

De afzender wordt geblokkeerd omdat het emailadres in "Geblokkeerde afzenders" staat
Er is een "regel" die de email verplaatst naar een andere map.
De provider houdt de email tegen omdat de spam-score te hoog is. Dan komt de email nooit aan.

Behalve technische redenen kan ook de inhoud van de email er voor zorgen dat uw provider de email verwijdert.
De spam-score wordt te hoog door de volgende oorzaken.

Te veel spamachtige woorden in de tekst.
Te veel (of verdachte) linkjes in de tekst.
Te veel of te grote afbeeldingen IN de tekst met te weinig woorden
Bijlagen die bijvoorbeeld eindigen op .exe

De afzender van de email kan dit beoordelen.

Als de mail niet toekomt, ook niet in de spam van de account, is hij nagenoeg zeker geblokkeerd bij de provider.
Tenzij er al een probleem is bij het stuur-proces uit hoofde van de verzender en/of zijn provider.
Maar in dat geval wordt de verzender verwittigd door de mailserver smtp...
Ik meen te begrijpen dat dit hier niet het geval is.

Veilige verzenderslijst heeft in dat geval géén enkele invloed want die werkt op je account. En de mail komt daar dus zelfs nooit aan, de mailserver heeft hem tegengehouden. Als mails die compleet in orde zijn door je mailprovider consequent worden "verwijderd" of geblokkeerd kan je altijd proberen hen te overtuigen dat die specifieke afzender OK is.
In de praktijk wordt daar nooit gevolg aan gegeven. Die aktie wordt immers uitgevoerd door 'software-agents' die de Proximus/Telenet's van deze wereld ook maar inkopen/inhuren van grote wereldspelers.

En het is echt niet omdat een of ander klein Belgske met bepaalde regels niet eens is, dat deze ook maar iets willen wijzigen aan hun blacklists of whitelists.
Overigens iet of wat grote provider werkt niet met 1 blacklist maar met een samenwerking van soms vele tientallen.

Als mails die compleet in orde zijn door je mailprovider consequent worden "verwijderd" of geblokkeerd kan je altijd proberen hen te overtuigen dat die specifieke afzender OK is.
In de praktijk wordt daar nooit gevolg aan gegeven.

Klopt, het is voor een provider ondoenlijk om globale white/black lists bij te houden en die te verifiëren. Overigens komen gewone emailadressen van gewone mensen niet op een blocklist terecht (zoals de blocklists van Spamhaus.org).

Een domein of IP-adres kan door omstandigheden (of misbruik) op een blocklist terecht komen. Dit draagt flink bij in de spamscore maar het bepaalt niet alleen de totaalscore die een email blokkeert.

Honderden testen, verdeeld over een aantal categorieën, bepalen de spamscore, in dit voorbeeld de open-source software SpamAssassin. Als de score hoger is dan een door de provider ingestelde drempel dan wordt de email aangemerkt als spam. Op deze manier komt 95% van alle spam niet bij de gebruiker terecht :)

Ik ken het mailadres van iemand. Maar als die persoon mij een mail stuurt, zie ik dat bericht nergens toekomen, ook niet in de spam.
Hoe kan ik dat mailadres toevoegen in de lijst van betrouwbare afzenders ?

Conclusie van de voorgaande berichten. Het ligt meestal aan de afzender (hoe de email is opgesteld) of de provider van de afzender.

edit. Als u een emailprogramma gebruikt met een POP account (ipv IMAP) dan ontvangt u wel Postvak In van uw provider maar niet de inhoud van de spam map van uw provider.

Laatst bewerkt:
Ik volg helemaal je betoog, maar niet helemaal de conclusie.
Belgische providers (met Telenet op kop !) gaan meer en meer in de fout en krijgen geregeld klachten betreffende mails waar niets mis mee is, die van heel gewone privé-personen of verenigingen komen en die toch niet aankomen. Als IT-verantwoordelijke van een sportclub kan ik over dat laatste meespreken ...

Laatst bewerkt:
Het lijkt mij wel dat grote providers daar rekening mee houden, maar steeds meer mensen hebben ook een eigen domeinnaam waarmee ze mailen. Bij die eigen domeinnamen komt het wel eens voor dat er iets niet helemaal juist is ingesteld. Er is wel een leuke tool om dat te controleren:

Hoe heb jij de email instellingen op jouw forum staan @PhilipV? Gebruik jij het ingebouwde PHP mailscript van Xenforo of heb jij ook SMTP gebruikt?

Terug
Bovenaan