Boerenbedrog

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Men laat Toyota blijkbaar nog altijd ongehinderd zijn bedriegelijke naamgeving aan zijn automodellen geven.
En dan maar reclame maken dat je een hybride kan kopen aan de prijs van een benzine.
Zal wel zijn : je doet er ook geen enkele winst mee ....

1643096094862.png


Enkel 2 modellen hebben een lager verbruik omdat ze electriciteit rijden met energie uit de stekker.
Alle andere zijn 'vals-hybride', want ze gebruiken benzine om electriciteit op te wekken en dan electrisch te kunnen rijden.
Het opwekken daarvan is zowat de minst efficiënte mogelijkheid om electriciteit te maken, met enorme verliezen ! Dat uit zich dan ook in een vrij hoog gemiddeld brandstofverbruik, die in de gewone modellen voordien zelfs lager lag ...

Als je kijkt naar de verkoopcijfers van Toyota zijn er blijkbaar nog véél 'boerkes' die zich aan dit 'boerenbedrog' laten vangen.
 
Is enorm verschillend van merk tot merk.
Maar als het met plug-ins soms al misloopt, wat moet je dan denken van die zogenaamde hybrides zonder stekker hé !
 
Hier het antwoord van een "boerke". Ik rijd reeds 10 jaar met een Hybride van Toyota. Het is mijn tweede. Motor 1800 brneinr hybride.
Vanaf dag één heb ik de kilometerstand telkens opgeschreven en ook het aantal liters getankt.
Dus ik kan U een gemiddeld verbruik geven over zowat 100.000km. Dus niet van op de autostrade een uurtje of 2 te rijden. Ik doe 95% van de tijd gemeente trippen (onder de toren)
Gemiddeld verbruik over 100.000km 4,95L/100km. Dus noem mij eens één benzine of diesel die dit kan op zo een totaal.
Ik doe gedurende de zomer (wekelijks een trip naar camping 50km geen autostrade) met een tank 850km voor het lampje van de benzine aanslaat. Als ik aankom op de camping en ik stop de motor, dan geeft die meestal een verbruik over die 50km van ongeveer 3,5 a 4L/100km.
Dus bedankt voor de naamgeving.
 
@Mik, ik denk dat je ook wel aanvoelt en begrijpt dat dit een woordspeling is, verder gaand op het gezegde boerenbedrog. Absoluut géén persoonlijke aanval, niet op jou en niet op de andere Toyota-rijders.
Er zijn diverse redenen waarom iemand toen en nu nog steeds voor zo'n niet-plug-in hybride kiest, maar je weet ook dat energie niet uit het niets kan ontstaan. Voor elke kW die je gebruikt om electrisch te rijden heb je eerst benzine of mazout verstookt hé ...
 
@Mik, ik denk dat je ook wel aanvoelt en begrijpt dat dit een woordspeling is, verder gaand op het gezegde boerenbedrog. Absoluut géén persoonlijke aanval, niet op jou en niet op de andere Toyota-rijders.
Er zijn diverse redenen waarom iemand toen en nu nog steeds voor zo'n niet-plug-in hybride kiest, maar je weet ook dat energie niet uit het niets kan ontstaan. Voor elke kW die je gebruikt om electrisch te rijden heb je eerst benzine of mazout verstookt hé ...
Dan denk ik dat Jij als Electric driver ook bij de clan behoort. Want welke energie was er nodig om alle stroom op te wekken.
Hetgeen ik wilde aanbrengen is dat er wél een duidelijk verschil zit tussen verbruik met en zonder hybride zonder plug-in.
Met een benzine en een 1800 motor raak je toch makkelijk enkele liters méér kwijt per 100km.
 
Dat klopt - als de wagen een goede remkracht-recuperatie heeft, daar zit de winst bij die wagens.
Zit in jouw geval blijkbaar mee, want zo'n laag verbruik op een 1800cc motor is inderdaad laag - mijn vorige wagen was een 2100cc diesel en die had toch 7 liter diesel nodig...

Maar er is voortschrijdend inzicht en veel landen schaffen nu één voor één elk voordeel op een niet-plug-in hybride af.
Nu, wees gerust, de plug-ins zullen de volgende slachtoffers worden...

Maar dan zijn we nog wel de levensduur van een auto verder en zal de overheid eindelijk eens werk moeten gaan maken van publieke laadpalen. In de bouwregels worden allerlei verplichtingen ingeschreven voor nieuwe bouwprojecten, voor renovaties en voor parkeergarages in appartementsblokken. Regels die eigenaars en syndici (zoals ik er ééntje ben) voor onnoemelijke problemen zullen stellen, geld kosten en onverzoenlijke conflicten tussen bewoners onderling zullen geven. Maar voor zichzelf ? ... voor zichzelf legt de overheid geen verplichtingen op en slaapt rustig verder.
 
Staan er op desinformatie (boerenbedrag) desgevallend geen hoge Europese boetes?
Speelt Toyota met 'vuur'?
 
Staan er op desinformatie (boerenbedrag) desgevallend geen hoge Europese boetes?
Speelt Toyota met 'vuur'?
Waarom praat iedereen over Toyota???? Alsof als er iets op te merken staat voor hybride's, het alleen Toyota is die het gedaan heeft. Maar alle andere merken geven ook frequent reclames. Die worden zelden aangewezen. Maar ja, Toyota was de eerste (jaren alleen) is het meest gekend en vermoedelijk ook de meest doodgezwegen auto als er goeds op te merken valt.
Maar ieder zijn meug denk ik dan. Vind de reactie van Zwitserland en over.
 
Daar is een goede reden voor : enkel Toyota en Mitsubishi gebruiken de geviseerde technologie nog massaal en vooral blijven ermee doorgaan. De andere merken kunnen er niet vlug genoeg van afgeraken. Bv. de Outlander van Mitsubishi drijft het wel heel ver. Daar zit immers geen aandrijving in op basis van de verbrandingsmotor, enkel electrische aandrijving. Maar ... de electriciteit die daarvoor nodig is wordt aangemaakt door ... een verbrandingsmotor. Dat spaart dus in de kosten van de producent omdat die overbrenging niet meer dubbel moet geinstalleerd worden (versnellingsbak, etc....) maar jaagt het verbruik voor de consument de hoogte in. Ik heb een proefrit gemaakt ermee : zalig !!! We waren helemaal verkocht - tot we begonnen te rekenen !

Toyota zelf drijft het niet zover en bouwt nog steeds een dubbele aandrijving in, zoals de meeste niet plug-in en wel plug-in hybrides. Dat is het inherente nadeel van een hybride : dubbele techniek, hoog gewicht, moeilijk haalbaar in kleinere wagen zonder veel in te boeten op ruimte, etc...
Maar enkel Toyota en de merken die leentjebuur doen rijden dus nog met electriciteit die volledig door de verbrandingsmotor in de wagen wordt opgewekt. Bij andere merken in de modellenreeks 2022 moet je met een vergrootglas gaan zoeken. Als je weet dat een benzinemotor vb. slechts een rendement heeft van 40 % (de rest gaat verloren in vooral warmte) weet je meteen ook dat dit duur geproduceerde electriciteit is in vergelijking met wat uit de stekker bij je thuis komt, opgewekt door kernenergie of centrales (voorlopig toch nog, alles kan veranderen door de dwaze, blinde beslissingen van onze overheden).

Die dure opstelling met 2 aandrijflijnen is meteen de reden waarom de plug-in hybride op vrij korte termijn ook uit het gamma zal verdwijnen. Nu is het enkel een 'noodoplossing' voor de 'range anxiety' (vrees voor beperkt rijbereik) van de huidige batterijtechnologie. Eens die drempel ook wordt genomen, zodat men in puur electrische wagens aan een haalbare prijs batterijen kan inbouwen die een range van 600 km. of meer haalbaar maken is ook de plug-in ten dode opgeschreven. Drijft de prijs van zo'n wagen immers nodeloos de hoogte in.

Dat gezegd zijnde is het meteen duidelijk dat een puur electrische wagen eigenlijk goedkoper zou moeten zijn dan een hybride, van welke aard dan ook. Dat dit nog niet zo is, is puur van markt-technische en commerciële oorsprong. Maar de marge verschrompelt bij elke lancering van een nieuw model.
 
Zondigen we hier niet wat veel tegen de regels met het expliciet vernoemen van merken?
@Mik : enerzijds geef ik geen waardeoordeel; vandaar het gebruik van het woord 'desgevallend' in mijn vraagstelling. Ik heb dus niets tegen het merk T
Anderzijds komt @PhilipV bijzonder goed geïnformeerd over en heeft het MEESTAL bij het rechte eind.
 
Zondigen we hier niet wat veel tegen de regels met het expliciet vernoemen van merken?
Nee, de regels zeggen enkel : "
  • Het plaatsen van links en / of afbeeldingen met commerciële inhoud, om welke reden dan ook, is verboden. "
Zonder hier die merken te noemen is het punt onmogelijk te maken, maar commercieel kun je de tekst moeilijk noemen hé ...
 
Een elektrische wagen heeft ook stroom nodig om op te laden. Dus met wat wordt die energie gemaakt? De warmte die vrijkomt door energie op te wekken, is de verloren energie. Maar zo kunnen we nog doorgaan tot het oneindige.
Elk zijn mening en keus. Maar niet met de vinger wijzen naar.....
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens, met die laatste opmerking ! We gaan akkoord dat we van mening verschillen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan