Celopmaak in Excel 2010 vergrendelen (i.v.m. knippen en plakken)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rikkie

Steunend lid
Vip Lid
Ik zou graag in excel 2010 in een kolom gegevens vanuit een andere excel kunnen invoegen via kopiëren en plakken.

Er is wel een voorwaarde aan verbonden.
In de doel excel moet de ingevoegde waarden wel exact zijn, daarvoor heb ik een rol-outmenu gemaakt.
Hier kan ik manueel waarden invoeren, zijn deze correct -> geen probleem; staat de ingevoerde waarde niet vermeld in de lijst van het rol-outmenu krijg ik een foutmelding, alleen de waarden die voorkomen in de lijst kunnen ingevoerd worden en zo hoort het ook te zijn.

Bij het testen bleek dat ik een lijst met gegevens in deze kolom plak, gekopieerd vanuit een andere Excel, de waarden klakkeloos overgenomen worden en er indien er een foute waarde gekopieerd werden er geen foutbericht verscheen en de foutieve waarden toch in de doelexcel verschijnen (wat niet de bedoeling is en wat de rol-outmenu bij manuele ingaven belette)

Waarschijnlijk ligt dit aan het plakken, je kopieert de opmaak en/of achtergronden mee.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn rol-outmenu gerespecteerd wordt ook bij kopiëren en plakken?
Is er een mogelijkheid om voor deze kolom de opmaak te vergrendelen of dat men alleen "waarden" kan plakken.
(Plakken met rechtermuisknop en kiezen voor alleen waarden is geen optie, mensen die niet op de hoogte zijn kunnen zo foutieve waarden invoeren... en dat willen we niet)

Iemand een oplossing? (liefst zonder het document te beveiligen, als dat mogelijk is...)
 
Ben niet gewoon me in zo een discussie te mengen, maar waarom met knippen en plakken?
Je kan toch uit ieder sheet data ophalen en automatisch laten aanpassen. Dus data uit sheet1.xls importeren in Sheet2.xls.
Je hoeft in de cel alleen maar naar dat bestand en dat blad met die cel te verwijzen. Als je de 2 bestanden koppelt gaat alles vanzelf.
Het is voor mij al meer dan 10 jaar geleden dat ik dergelijke functies gebruikte maar weet zeker dat dit in de huidige versies ook nog altijd mogelijk is.
 
Ben niet gewoon me in zo een discussie te mengen, maar waarom met knippen en plakken?
Je kan toch uit ieder sheet data ophalen en automatisch laten aanpassen. Dus data uit sheet1.xls importeren in Sheet2.xls.
Je hoeft in de cel alleen maar naar dat bestand en dat blad met die cel te verwijzen. Als je de 2 bestanden koppelt gaat alles vanzelf.
Het is voor mij al meer dan 10 jaar geleden dat ik dergelijke functies gebruikte maar weet zeker dat dit in de huidige versies ook nog altijd mogelijk is.

Het gaat over het overschrijven, of de mogelijkheid tot overschrijven van gevalideerde data. Hierbij dus de VBA code die achterliggend de datavalidatie beschermd. Het gaat dus in de kern niet over verschillende databronnen en hun koppeling naar de betreffende cellen hier.
 
@Mik
Bedankt voor het meedenken, ik zal dat zeker eens proberen.


Oké, sorry voor het lange wachten...

Vrijdag geheel terug opnieuw begonnen werkwijze van DDragon80 in post #14 en wanneer alles correct ingevoerd werkt het!
Verschillende keren geprobeerd en telkens wanneer ik foutloos alles instel weigert hij alle waarden aan te nemen bij het plakken wanneer er zich in minstens één der cellen een foutieve waarde bevindt, zoals beschreven in bijlage van Pjotr post #15 verschijnt er een een foutmelding!

Echter dit doet hij slechts de eerste maal!
Ook indien ik de excel afsluit en terug opstart is deze functie verdwenen.
Daarna kan ik dus weer ongestraft incorrecte data in deze kolom plakken en dat is niet de bedoeling.

Misschien loopt er iets verkeerd met de wijze hoe ik opsla?
 
Nog eens geprobeerd.
Bij mij blijft het werken, eens opgeslagen, gesloten en terug geopend, eens opgeslagen in excel2003 (kan wel niet openen want heb ik niet meer met excel 200).

Maar heb wel andere fouten opgemerkt.
1) als je na plakken niet entert maar gewoon een andere cel slecteert plakt hij wel de fout.
2) plakken speciaal waarden wordt ook aanvaardt.
 
Kan wel zijn, ik enter inderdaad na het invoegen... en bij het plakken liep het ook mis na de eerste plakbeurt.
Dan is deze eigenlijk niet bruikbaar. Spijtig voor alle moeite die jullie hierin gestoken hebben!

Zie jullie nog een andere optie of wordt het toch het beveiligen van het document?

Toch hartelijke dank voor al de tijd en moeite die jullie aan mij gespendeerd hebben! :applaus:
 
De moeite is graag gedaan hoor! Ik zal het ook nog eens van naderbij bekijken.
Wat je ook kunt overwegen, afhankelijk van het doel van je rekenblad, is als alternatief access te overwegen. Indien het grotendeels enkel om data gaat en met beperkingen op invoer enzo, dan is een database met GUI zoals access een goed alternatief.
 
Access zou misschien meer aangewezen kunnen zijn maar niet echt een optie, aangezien het hier maar om één lijst gaat en ik niet op de hoogte ben van het access-gebeuren. (ik heb mij er vroeger eens met bezig gehouden en dat is een flop geworden)
In ieder geval heb je meer dan je best gedaan DDragon80.

THX!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan