computer start niet meer op - vista home

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb een computer bijgewerkt
Allerlei zaken virusscanner , sp2 bijgeinstalleerd.
Gescand op virussen ....
Als laatst chkdisk laten lopen , DIE IS EVENWEL uitgevallen (zonder stroom).
Gevolg LAPTOP start niet op , wil een opstartherstel uitvoeren, dit scherm verwijst me echter door naar het recovery programma van HP , met de vermelding dat alles zal worden ingesteld op de fabrieksinstellingen, en alle gegevens verloren gaan.
DIT is NIET de bedoeling in eerste instantie

Heb nu na wat zoeken het blauwe scherm gevonden , waarop staat dat ik CHKDSK /f moet uitvoeren.

HOE geraak ik in het dos gedeelte van deze (laptop).
Zou hem moeten opstarten met een opstartcd vista,
(IK heb wel nog een volledig identiek model en merk (tweeling) van de gecrachste in mijn bezit.
Kan ik hier een opstart-cd van maken en die gebruiken op de andere , en hoe kan ik dan chkdsk uit (naar dos prompt gaan)

Of kan ik met Linux op deze laptop geraken en dan naar dos prompt en chkdsk uitvoeren.

Groetjes

Marcel
 
Heel veel vragen zijn dit.

Ten eerste een paar vragen van mij
Hoever start de Laptop nog op ?
Heb je een CD rom of DVD met de besturing er op, of heb je alleen een recovery partitie ?

Naar een doscherm ga je via start --> Uitvoeren en dan cmd ingeven. Je krijgt daarna een Dosscherm met opdrachtprompt.
 
Hij start op tot ik het scherm krijg windows foutherstel , waar ik de keuze krijg tussen normaal opstarten opstartherstel(aanbevolen) . bij opdtartherstel doet hij bestanden laden ,en daarna switch hij naar het scherm van 'HP recovery manager' .waarnaa hij zegt dat alles zal verloren gaan.
Bij 'windows normaal opstarten ' gaat hij altijd naat 'windows foutherstel'

Heb geen cd of dvd , dud ENKEL een recovery partitie .

Dus kan nooit op start terecht komen , zover geraakt hij niet.

Als ik een cd zou kunnen brandan zodanig dat ik op de dos terecht kom ben ik weg.
Kan ik die ergens downloaden en daarna chkdsk uitvoeren (vroeger had men een opstartdiskette en was het simpel, diskette erin en chkdsk) . Nu staat alles op de geblokkeerde schijf.

(ter info , heb linux opgestart en kan aan de schijf (zien) , doch weet niet hoe ik in dos geraak dan. Anders zou ik langs die weg chkdsk /f terug kunnen uitvoeren.
 
Pluis,
Bedankt.
Met gevormde repai-cd opgestart en hersteloperatie uitgevoerd
5 min erna , fouten opgelost
Alles ok nu
Mag gesloten worden

grtjes,
Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan