Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Dag lezer,

Niet echt een vraag om een probleem op te lossen maar wel een vraag naar geheugen.
Heeft er iemand oud geheugen liggen (van pc's die hij/zij maakt) maar nu niet direct nodig heeft?
Er zit in mijn pc'tje:

2x DDR2 533 DDR2 SDRAM 64 bits Infineon geheugen
mijn chipset ondersteunt SDRAM van 667/533 en 400 MHz, maar hoger (bv 800MHz) mag ook, dan draait hij toch op het geheugen met het laagste MHz.
Wat betreft CL weet ik niet of dit een rol speelt?
Ik zou graag 2 gig bij hebben en ik mag er max 4 steken.
Zo nu afwachten op hulp.

Alvast bedankt.

Ed
 
DDR2 geheugen kan je toch nog nieuw kopen voor een zacht prijsje. Als u graag meer geheugen heeft, kan je best identieke latjes kopen. Dat laatste heb ik zelf nog aan de lijve onder vonden. Vorige week dan nog een oudere computer opgemaakt, en 4GB geheugen geplaatst. Deze kan je kopen in speciale duo verpakkingen. Door geheugen door elkaar te gebruiken treden er vaak problemen op, zeker in double site. Hiermede moet je zeker opletten dat in geheugen bank A1 & B1,identiek dezelfde latjes zitten. Het zelfde voor A2 & B2. Deze benaming kan per moederbord anders zijn. Aan de kleur van de geheugenhouders kan je het ook zien. Het zelfde latje in dezelfde kleur plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb in dimm 1 512 en dimm 4 512mb ram zitten,
dan kan ik het best dimm 4 naar dimm 2 brengen en in dimm 3 en 4 telkens 1024mb ram bijsteken
zal het dan lukken denk je?
groetjes
ed
 
Kan ik ook Dimm 1 & 2 1024mb steken en in Dimm 3 ook 1024mb of is dit niet goed, moet er dan in Dimm 4 ook 1024mb bij?
Er draait al een xp pro op mijn pc
alvast bedankt
 
Het heeft geen zin om 4GB te plaatsen bij XP pro 32bit.
XP pro gebruikt meestal max 3GB, hier kan je de uitleg van microsoft na lezen.

Nou die beperking kan je eenvoudig tweaken hoor, maar ik denk niet dat het legaal is.
Je gaat in elk geval snelheidswinst hebben met 2x dualchannel, met 3x 1 gig gaat het nog steeds singlechannel.
Microsoft beperkt de gewone XP nog steeds omdat ze hun 64bit willen doordrukken.
 
ik las via het programma Everest, de eigenschappen van mijn front site bus: Bus Breedte 64 bit
kan ik dan geen 2x 2 latjes van 1024mb insteken, en wat betref het tweaken hoe gaat dit in zijn werk, bedoel jij over overclocking?
en moet mijn geheugen altijd op 1-3/2-4 geplaatst worden, dus 1024 en 512/1024 en 512mb gaat dus niet, of gaat de 512 niet meer in dual werken dan,
nog iets moet ik rekening houden met de CL als ik de oude latjes laat zitten
groetjes en alvast bedankt
 
Bios updaten kan altijd gevaarlijk zijn,zeker als je weinig ervaring heeft in deze materie. Tweaken is het besturingssysteem hier en daar aanpassen aan uw behoefte. Die 1Gb verschil ga je niet snel merken op een oude computer. Voor het gewone computer gebruik is 4GB niet nodig. Voor spelletjes is het natuurlijk beter, maar is het de moeite waard op een oudere computer? Snelheid wordt bepaald door : processor, geheugen, videokaart, harde schijf, enz....
LET OP: ELKE WIJZEGING AAN UW COMPUTER KAN UW COMPUTER BESCHADIGEN, denk eerst 2x na vooraleer je begint met aanpassingen. Statische ontladingen zijn de gevaarlijkste!!!!!!!!!!!!!!!
 
daar heb je wel een punt pc is al 5 jaar oud, toch een dual core maar het is gelijk je het zegt loont het nog de moeite?
alvast bedankt, zal de pc eens opendoen en zien
groetjes
ed
 
Geheugen kan wel handig zijn als je grote bestanden laad. Dus videobewerking. converteren van video vraagt dan weer zeer veel rekenkracht, als ik op deze laptop 1 film converteer vraagt dat 75% rekenkracht, het programma kan 2 films gelijktijdig aan maar dan loopt die weg met 100% rekenkracht. Hier heb ik dus een snellere cpu nodig.
Bekijk eerst wat je er mee doet dan bekijken we eens op welk gebied er verbetering nodig is en of het nog de moeite is.
Maar op zo een oud systeem (met XP denk ik) kan je beter 2 gig dualchannel nemen. 2 gig is voldoende, ook in windows 7. Het ram gaat wel sneller werken. Maar het moet een setje dualchannel zijn, 2 latjes met dezelfde waardes maar van verschillend merk en het word singlechannel gebruikt. En als je moederbord het niet ondersteund worden ze ook single gebruikt. Dat laat je het ram beter zoals het nu is. En wil je er toch wat meer in dan mag je van mij een latje hebben, hier ligt er nog een op overschot.
 
er steekt nu 2x DDR2 533 DDR2 SDRAM 64 bits Infineon geheugen DIMM in
mijn chipset ondersteunt SDRAM van 667/533 en 400 MHz
u zegt het moeten 2 dezelfde latjes zijn met dezelfde waardes maar van verschillend merk, u bedoeld waarschijnlijk van hetzelfde merk, niet?
met een latje erbij bv dit van u gaat niet veel doen denk ik, dan gaat het singlechannel werken of ben ik fout
De pc loopt traag als ik in photoshop werk en als de firefox openstaat.
Btw hoeveel pin's heeft zo'n latje?
alvast bedankt
 
Maar het moet een setje dualchannel zijn,

Want 2 latjes met dezelfde waardes maar van verschillend merk en het word singlechannel gebruikt, niet dualchannel. En als je moederbord het niet ondersteund worden ze ook single gebruikt. Dat laat je het ram beter zoals het nu is. En wil je er toch wat meer in dan mag je van mij een latje hebben, hier ligt er nog een op overschot.

Juist ja, het was wat onduidelijk opgesteld zie ik nu achteraf.
Bij deze gecorrigeerd met het woordje " want " er tussen, dat leet prettiger.
Met een setje dualchannel is het altijd van hetzelfde merk, type enzoverder. je kan die niet appart kopen, altijd per 2. Voor mij is dat inmiddels zo vanzelfsprekend dat ik er soms niet bij stilsta.
Maar waarom denk je nu precies aan een upgrade? wat gaat er niet, of te traag...?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan