Documenten verplaatsen naar een andere partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
Wie zijn documenten, muziek, afbeeldingen niet wil kwijtraken bij een format C:, of zuinig wil zijn op ruimte op de actieve partitie, kan overwegen om de map Mijn documenten te verplaatsen naar een andere partitie.

Dit doet u als volgt:

• Open " Deze Computer".
• Ga naar " Mijn Documenten".
• Klik met de rechter muisknop op " Mijn Documenten".
• Kies in het snelmenu de optie " Eigenschappen".
• Klik op het tabblad " Doel".



• Type op de regel achter " doel:" het pad en de naam van de map die voortaan als "Mijn Documenten" gebruikt moet worden. Weet u die niet uit uw hoofd, dan kunt u altijd de knop "doel zoeken" gebruiken om naar de gewenste map te bladeren.
• Is dit gebeurd, dan kunt u in principe al op " OK" klikken om de verandering door te voeren.
• Wilt u echter dat de bestanden die in de oorspronkelijke "Mijn Documenten" staan ook meteen naar de nieuwe map verplaatst worden, dan klikt u eerst nog even op " Verplaatsen" en daarna pas op "OK".

Het grote voordeel van deze methode is dat Windows XP meteen al zelf een aantal standaardinstellingen aanpast. Programma's die standaard mappen als "Mijn Afbeeldingen" en "Mijn Muziek" (allemaal originele submappen van "Mijn documenten") gebruiken zullen na het verplaatsen van "Mijn Documenten" die mappen blijven gebruiken maar dan wel op de nieuwe schijf of partitie.

Met bovenstaande methode kunt u dus meteen een groot aantal programma's vertellen waar ze voortaan hun bestanden moeten opslaan. Natuurlijk zullen er altijd weerbarstige programma’s blijven die het gewoon vertikken om de standaard regeltjes te volgen. Staat zo'n programma op uw computer, dan kunt u altijd in dat programma zelf nog aangeven waar het programma standaard zijn bestanden moet opslaan.

Wilt u bijvoorbeeld dat Microsoft Word zijn bestanden in een andere dan de standaard map opslaat, dan kiest u in die tekstverwerker achtereenvolgens voor Extra >> opties >> tabblad Bestandslocaties.



Vervolgens klikt u onder " Bestandstypen:" op " Documenten" en daarna op " Wijzigen". In het volgende scherm kunt u naar de map bladeren waar Word voortaan zijn bestanden moet opslaan.

Deze methode kunt u voor bijna elk programma onder Windows gebruiken. Soms zijn de opties om die instelling te veranderen wel een beetje anders maar elk serieus programma biedt u wel die mogelijkheid.

Zorg er wel voor dat u het overzicht blijft behouden indien u uw databestanden voortaan automatisch op een andere schijf of partitie parkeert. Maak altijd een hoofdmap en geef die een algemene, maar wel duidelijke naam zoals "Werkbestanden". Maak in die hoofdmap voor elk programma waarmee u databestanden maakt een submap en verwijs het programma voor het opslaan van zijn bestanden dan naar die submap. Hoe u dat doet hebben we zojuist besproken.

Door gebruik te maken van een hoofdmap met diverse submappen behoudt u niet alleen het overzicht maar is het later ook gemakkelijker om van die databestanden een backup te maken. Het is dan niet nodig om een groot aantal mappen te selecteren. U kiest eenvoudig voor de hoofdmap. Alle onderliggende mappen worden dan automatisch in de backup meegenomen. En dat scheelt alweer wat werk!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan