Drie belangrijke wijzigingen in Google Chrome 81

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
1586499573418.png

Een nieuwe versie van Google Chrome is nu beschikbaar om te downloaden op alle ondersteunde platforms, niet alleen met belangrijke beveiligingsoplossingen, maar ook met wijzigingen onder de motorkap die de ervaring met de app verder verfijnen.

Maar naast al deze verfijningen is Google Chrome een opmerkelijke release vanwege verschillende belangrijke updates, waarvan sommige de manier zullen veranderen waarop we de browser in de toekomst gebruiken.

Allereerst ondersteunt Google Chrome vanaf deze release niet langer het FTP-protocol . Google heeft FTP officieel verwijderd uit Chrome, wat betekent dat u de browser niet langer kunt gebruiken om verbinding te maken met FTP-servers en bestanden te downloaden en uploaden.

Het is duidelijk dat dit een behoorlijk nadeel is voor degenen die de browser alleen voor dit doel gebruiken, maar volgens Google zelf is het aantal mensen dat nog steeds vertrouwt op de ingebouwde FTP-ondersteuning in Chrome behoorlijk verminderd. De wijziging van vandaag zal dus waarschijnlijk slechts een zeer kleine subset van gebruikers treffen, aangezien de meesten al zijn overgestapt op speciale FTP-clients.

En dit is eigenlijk wat u ook moet doen als u eerder Google Chrome gebruikte voor FTP-overdrachten en u nu wordt beïnvloed door deze wijziging. Er zijn veel FTP-clients beschikbaar, waarvan er vele volledig gratis beschikbaar zijn, dus het zou niet zo moeilijk moeten zijn om een app te vinden die je kan helpen met je FTP-behoeften.
Deze nieuwe versie van Google Chrome wordt ook geleverd met de Web NFC API op mobiele apparaten , wat betekent dat webapps nu NFC-tags kunnen lezen. Als je je afvraagt waarom dit een nuttige functie is, komt dat omdat de NFC-ondersteuning het mogelijk maakt om mobiele apparaten met web-apps te gebruiken, net als native apps, dus Google Chrome wordt een nog nuttiger browser op Android.

Op dit moment is Google Chrome sowieso de beste browser op mobiel en desktop, dus deze verbeteringen zijn uiteraard handig voor miljoenen gebruikers.

En last but not least zet deze nieuwe versie van de browser de uitrol van tabgroepering voort , een functie die het veel handiger maakt om tabbladen in de applicatie te beheren.

Tabbladbeheer is een van de belangrijkste kenmerken van de hedendaagse browsers, dus met tabbladgroepen is het een stuk eenvoudiger om tabbladen in uw eigen groepen te ordenen met een reeks extra's, waaronder kleuren en aangepaste namen. Tabbladen beheren met deze nieuwe functie kan rechtstreeks vanuit de tabbalk worden gedaan en deze functionaliteit is beschikbaar op alle desktopplatforms waar de nieuwe Chrome beschikbaar is om te downloaden (Windows, Linux en Mac).

Naast deze drie belangrijke verbeteringen, wordt de nieuwe Google Chrome ook geleverd met verschillende verbeteringen onder de motorkap, dus de browser bevat duidelijk meer verfijningen en bugfixes die de ervaring op de desktop en mobiel verder verfijnen.

Heel belangrijk om te weten is dat Google één grote Chrome-release overslaat als onderdeel van de bijgewerkte releasekalender van het bedrijf om de uitbraak van het coronavirus aan te pakken. Chrome 82 zou niet langer live gaan en in plaats daarvan zal de zoekgigant een paar weken eerder Chrome 83 uitbrengen, wat betekent dat het medio mei zou moeten landen. Dit is een schema dat andere Chromium-browsers, waaronder Microsoft, ook hebben omarmd, met bijvoorbeeld Microsoft Edge om ook één grote release over te slaan en rechtstreeks naar versie 83 te gaan.

In de tussentijd worden de Canary-, Dev- en Beta-builds normaal bijgewerkt, dus als je van tevoren nieuwe functies wilt uitproberen, kun je al deze naast elkaar installeren met de stabiele Chrome-release.

Google Chrome 81
 
Ik zou al dik tevreden zijn als de homepagina eindelijk méér verwijzingen zou kunnen bevatten (meest gebruikte websites). Meer rows en méér icons per row, zoals Firefox dat wel kan.
Het zou tevens aardig zijn als een titelbalk zou verschijnen met daarin de naam van de toepassing of de ronde logo.
Men zou het ook kunnen inlassen binnen functiebalk. Toevallig weet ik wel dat ik nu met de huidige Chrome werk, maar de bovenrand van mijn scherm zal dit niet aangeven; die toont slechts tabs. Ik heb nu geen titelbalk maar in het dropdown menu (3 puntjes onder elkaar) wordt Chrome zelfs niet eens vermeld.
 
Toevallig weet ik wel dat ik nu met de huidige Chrome werk, maar de bovenrand van mijn scherm zal dit niet aangeven; die toont slechts tabs. Ik heb nu geen titelbalk maar in het dropdown menu (3 puntjes onder elkaar) wordt Chrome zelfs niet eens vermeld.
Als je dit wilt weten klik je op de 3 puntjes / Help / Over Google Chrome
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan