Windows 10 Drive letters verdwijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Op het moment zoek ik een paar USB drives uit waar foto's en video's op staan.
Dat is veel insteken en weer er uit halen.
Ik krijg vaak dat de drives niet meer herkend worden. Via schijfbeheer en dan stationsletter en paden wijs ik ze dan weer een letter toe en het loopt weer als gewoon.
Nu gebeurt dat zowel via -hardware veilig verwijderen- als dat ik de usb stekker er gewoon uittrek nadat de drive en halve minuut of langer geen activiteit meer heeft.
Omslachtig is het wel, functioneel is er klaarblijkelijk niets aan de hand.
Heeft iemand een idee wat er gaande is en of windows zo in te stellen is dat een usb drive een letter toebedeeld krijgt?

Alvast bedankt.

Rob
 
Dat heb ik nu bekeken en geïnstalleerd. Overigens had ik dat in 2019 al eens gedownload. Alleen net als toen, zegt me die informatiestroom niets die je na openen van het programma te zien krijgt. o_O
 
misschien een setting in mapopties in de verkenner:

1667675330881.png
 
Alle USB poorten die groen staan zijn OK... De andere staan grijs of rood...
Kijk na of er op die poorten wel degelijk een USB hangt, in vele gevallen zijn dat connecties die er ooit waren maar nu niet meer m.a.w. waar de stick of disk verwijderd is. Die haal je dan weg, waardoor die hardware poorten beschikbaar komen voor nieuwe connecties.
 
USB Drive Letter Manager USBDLM kan ook heel gemakkelijk worden gebruikt !
Zie bijlagen
 

Bijlagen

  • USBDLM.ini (Mini).txt
    531 bytes · Weergaven: 96
  • USBDLM Letter uit volumenaam.pdf
    169.3 KB · Weergaven: 103
@Merel
Zeer interessant programma. Ik zal er me eens echt in verdiepen. Zie wel wat in de mogelijkheden. Als drives steeds dezelfde letter krijgen, geeft dat wel meer herkenning.
Maar wat is nu, - een theoretische vraag -, als je meer drives en sticks hebt dan t/m z? Wat gebeurt er dan als je alles toegewezen hebt en je komt weer met een nieuwe stick? Enig idee?
 
[De rest is grijs. Dus niets rood.
Gooi er die grijze dan maar eens uit ... dat zijn niet meer aanwezige apparaten die nog een verbinding gereserveerd houden. Als je dan een USB toestel inplugt dan gebruik wil maken van één van die grijze entries botst dat en ... gebeurt er niets.
Dus daarom mag je nu en dan de grijze verbindingen eens opruimen.
 
@Merel
Zeer interessant programma. Ik zal er me eens echt in verdiepen. Zie wel wat in de mogelijkheden. Als drives steeds dezelfde letter krijgen, geeft dat wel meer herkenning.
Maar wat is nu, - een theoretische vraag -, als je meer drives en sticks hebt dan t/m z? Wat gebeurt er dan als je alles toegewezen hebt en je komt weer met een nieuwe stick? Enig idee?
Geen idee wat er gebeurt met mijn "eenvoudige" methode, gebaseerd op Volumenaam.

Met alle respect , Ik ken niemant die zoveel usb-sticks nodig heeft.
Trouwens het aantal stationletters is gelimiteerd.
Er bestaat geen stuurprogramma dat eenvoudig werkt inzake identificatie van schijven/sticks.
Toch zijn fotocamera's zichtbaar en bereikbaar en die krijgen in Verkenner GEEN letter toebedeeld.
 
Voor alle duidelijkheid, of juist om het nog ietsje ingewikkelder te maken ... de verbindingen in het grijs waar ik het hogerop over had hebben niets te maken met de toewijzing van letters maar wel met de technisch onderliggende verbindingen zoals je die kan zien in de device manager van Windows. De USB poorten van het moederbord zeg maar .... De toewijzing van letters aan drives en sticks staat daar los van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan