Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb het volgende probleem.
Op de Pc van mijn zus is sinds vanmorgen het beeld op het scherm niet meer leesbaar. Het is net of er twee schermen naast elkaar zijn > Alles staat dubbel.
Het ligt niet aan het scherm. Dat heb ik op andere pc uitgeprobeerd.
Het moet te maken hebben met een instelling van windows. (videokaart?)
Als ik opstart is het beeld volledig normaal,tot wanneer we dan het bureaublad krijgen: dit is dubbel en onleesbaar.
Iemand een idee waaraan dat kan liggen.
Het beeld is geblokt, in trappen zo te zeggen,Je ziet twee keer de muisaanwijzer,twee keer start, maar alles volledig uit proportie.
Het is zeer vreemd.Nog nooit meegemaakt.
Iemand een suggestie of oplossing?
 
Spijtig dat het besturingssysteem niet vermeld werd. Ga je toch proberen verder te helpen. waarschijnlijk werd er iets gewijzigd bij de beeldscherminstellingen. Deze kun je wijzigen in het configuratiescherm. Misschien zal het niet goed lukken in deze situatie in het configuratiescherm te raken. Start dan de computer op in veilige modus en probeer de beeldscherminstellingen via daar terug normaal te zetten.
 
dubbel beeld

dubbel beeld

Bedankt voor je reactie.
Ik kon in het configuratiescherm (hoewel dubbelbeeld) maar kon niets abnormaals zien bij de instellingen van het beeldscherm.
Besturingssysteem is windows xp pro.
Bij het opstarten is het beeld normaal..enkel bureaublad is dubbel.
Schermconfiguratie is 32 bit en 1024 768.
 
Als je geen fout kan vinden in de instellingen, zou ik via systeem, hardware, zou ik de driver eens verwijderen en na een reboot eens opnieuw installeren.
 
Als je geen fout kan vinden in de instellingen, zou ik via systeem, hardware, zou ik de driver eens verwijderen en na een reboot eens opnieuw installeren.

Een slecht idee is dit zeker niet, maar voor ik dit zou doen, zou ik eerst eens gaan kijken bij bureaubladinstellingen of daar soms niets gewijzigd werd. Werd de achtergrond of het thema gewijzigd?
 
Laatst bewerkt:
Heb waarschijnlijk de oorzaak gevonden.
DE resolutie van de VGA kaart is blijkbaar door een update verdubbeld en is hogerr dan wat het scherm aankan.
Een oplossing is dan in de bios( bij opstarten F8) de resolutie van de VGA kaar verlagen naar naar de maximale resolutie van het scherm: in dit geval is dit 1440 en 900
Ik moet dit nog gaan doen...maar ik ben bijna voor 100% zeker dat dit de oplossing is.Ik ben gaan googlen en zo tot deze conclusie gekomen.
Ik ga aanstaande maandag naar mijn zus om het uit te proberen.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Een oplossing is dan in de bios( bij opstarten F8)

??? Waarom in het bios, heb ik nog nooit gehoord. Schermresolutie word aangepast in configuratiescherm, beeldscheerminstellingen , en daar kun je de resolutie instellen. Als je de computer opstart en je drukt op F8 kom je wel niet in het BIOS terecht maar in veilige modus.
 
Ik denk dat Maro iets anders bedoelt.

Het kan dat in de bios je onboard vga als standaard staat! Wanneer dit zo is zal die waarschijnlijk je 'opstart beeld' en misschien dubbel beeld weergeven. Om dit aan te passen moet je kennis van de BIOS hebben.
 
Ik denk dat Maro iets anders bedoelt.

Het kan dat in de bios je onboard vga als standaard staat! Wanneer dit zo is zal die waarschijnlijk je 'opstart beeld' en misschien dubbel beeld weergeven. Om dit aan te passen moet je kennis van de BIOS hebben.

Bij een moederbord met een vga onboard staat deze altijd als standaard in het bios. Wanneer men nu een grafische kaart gaat inbouwen, zal eerst de besturingsssoftware moeten geïnstalleerd worden van de grafische kaart, en daarna de grafische kaart inpluggen. Bij het opstarten van windows zal er dan een scherm verschijnen, nieuwe hardware gevonden en zal windows hiervoor de nodige drivers zoeken en installeren. Eens de drivers geïnstalleerd zijn, ga je naar configuratiescherm hardware beeldschermadapters en kan daar geselecteerd worden welke VGA kaart je wil gebruiken. Eventueel kan men in configuratiescherm de vga onboard daar ook uitschakelen, en moet zeker niet in het bios gebeuren.
Wat de vraagsteller eventueel eens kan proberen zijn de beeldschermadapter(s) uit hardware verwijderen, computer uitschakelen en terug aanzetten. Hierop zal bij het starten van windows ook de mededeling geven, nieuwe hardware gevonden . Als dan het probleem er nog is, denk ik aan een defect bij het beeldscherm zelf.
 
Laatst bewerkt:
Een oplossing is dan in de bios( bij opstarten F8) de resolutie van de VGA kaar verlagen naar naar de maximale resolutie van het scherm: in dit geval is dit 1440 en 900
Ik moet dit nog gaan doen...maar ik ben bijna voor 100% zeker dat dit de oplossing is.Ik ben gaan googlen en zo tot deze conclusie gekomen.
.

Opstart F8 schrijf je.
Je bedoelt denk ik opstart in veilige modus, dit is een minimale opstart, zo word de driver van je videokaart niet geladen en kom je in een lagere resolutie terecht, waardoor je een goed beeld krijgt met grote pictogrammen.
Vanuit deze veilige modus kan je dan eenvoudig de nodige aanpassingen doen.
Is het gelukt gisteren bij je zus op deze manier?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan