Windows 10 Een .bat bestand met commando's die op zich niet logisch lijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb een batch bestand 'hidden.bat' bestand in de root van E:\.

Dit is de inhoud van bestand hidden.bat met slechts 2 regels

cd E:\
attrib +s +h identify
attrib +s +h hidden.bat

Deze E:\ interne hhd voor opslag van gegevens wordt met dezelfde stationletter bekeken vanuit elk beide Windows 10 (dualboot) op de PC.


Het is mij onduidelijk hoe dit bestand daar terecht kwam. Datum en uur zeggen mij weinig.
Een handgeschreven log zoals in de 'goede oude tijd' zou men eigenlijk vandaag moeten bijhouden
Ik kan me alleen voorstellen dat ik op zondag morgen toen een backup aan het maken was met gebruik van Macrium Reflect ofwel SybcBackFree

Minder duidelijk is het bestand zelf. Wat nut om het attribuut H te willen geven ? Het lijkt wel onzin.
Toch moet iemand daar anders over gedacht hebben.

Tab 'vorige versies' wijst de origine toe aan ofwel 'File History' ofwel 'Restore Points', wat mij geen stap vooruit helpt.

Ik begrijp tevens niet waarom achter beide commando's een suffix staat
'identify' en de naam zelf van het bestand 'hidden.bat'
5ed3e0202f493-BAT_file_in_E_root_directory.jpg

Bedankt bij toelichting.
 
Ik heb ook geen idee waar zoiets vandaan komt.
Misschien ooit eens een recovery geweest ?

Wat ik wel op merk is dat u zegt dat het het in de root van E:\ staat en dan de change directory opdracht naar deze E schijf cd E:\
Een overbodige actie als je daar al bent.
 
Bedankt, had het zelf ook opgemerkt. Daarvoor alleen een nieuw screenshot maken en uploaden ?
Trouwens, correcties wat langer toelaten zou wellicht ook geen overbodige actie zijn.

Over de essentie van gestelde vragen, als mogelijk toch graag toelichting : de bizarre syntax en het effect (bedoeling) van het bestandje zijn niet evident.
 
De bedoeling is de bestanden 'identify' en 'hidden.bat' te verbergen.
'identify' zou ook op de E schijf moeten staan.
Bekijk de inhoud van dit bestand met notepad.
Aangezien hidden.bat zichtbaar is vermoed ik dat de verkenner zo ingesteld is dat system en hidden bestanden worden getoond.
Vervang desnoods +h en +s door -h en -s in 'hidden.bat' en dubbel klik op het bestand om het uit te voeren.
Vervang +s en +h door -s en -h
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan