Een invasie van elektrische auto's? (Eerste deel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Een "vloedgolf van Chinese elektrische auto's" die momenteel in Noorwegen aan wal gaan - een van de grootste markten voor accu-aangedreven voertuigen in Europa - is een voorbode van de felle concurrentie waaraan de traditionele Europese autofabrikanten zich zullen moeten aanpassen!

Deze waarschuwing komt van de Renault Group-Voorzitter Jean-Dominique Senard en dan nog in een tijd waarin Europese autofabrikanten steeds meer elektrische automodellen moeten lanceren middenin van sterke daling van de verkoop veroorzaakt door het coronavirus. Ze zullen te maken krijgen met hevige concurrentie binnen en buiten Europa. De nieuwe Chinese auto’s zijn goedkoop maar toch betrouwbaar. De vernieuwde Zoë van Renault en de aankomende ID.3 van Volkswagen zitten in dat segment. Maar kunnen ze er tegen op?

Strengere emissievoorschriften in de hele Europese Unie hebben autofabrikanten ertoe gebracht te kiezen voor de overstap naar elektrische aandrijvingen – of, zoniet: voor zware boetes… Om de verkoop van elektrische auto's verder te stimuleren, hebben Frankrijk, Spanje en Duitsland, extra voordelen gecreëerd om elektrische auto's te kopen. België bijna niets… Onze regering heeft andere zorgen, voor zoverre er een regering is…

Dankzij genereuze voordelen is Noorwegen proportioneel de grootste markt voor elektrische auto's in Europa. In het eerste kwartaal daalde de verkoop van elektrische auto's met 12 procent als gevolg van het coronavirus.

Het Britse merk MG Motor, dat nu eigendom is van de Chinese gigant en VW-partner SAIC Motor, heeft de eerste 600 modellen van zijn elektrische SUV ZS in Noorwegen verkocht.

Een hele reeks andere bedrijven uit China bereiden zich voor om dit jaar nog te starten in Noorwegen eerst en daarna in de rest van Europa, volgens de “Norwegian Automobile Association”: Aiways, BYD, Xpeng en het Zweeds-Chinese merk Polestar.

Wordt vervolgt…

WW
 
Uitspraken komen niet toevallig van de baas van Renault ... die hebben inderdaad grandioos de boot gemist !
Ik rij al gans mijn leven Renault : 1xR5, 1xR20, 1xR19, 1xR25, 1xScenic, 3xEspace, 1xLatitude maar toen ik onlangs een SUV wou kopen kon dat enkel in dieselversie ! Hoe wereldvreemd kan een merk zijn ... Het is dan maar DS7 4x4 E-Tense geworden ! Een plug-in-hybride met een EV bereik van 58 km.
 
Een hybride moet een goed EV-bereik hebben. Zo is het best mogelijk dat je wekenlang rijdt als met een elektrische wagen. Wél moet je dan de discipline hebben om op te laden bij elke gelegenheid, meestal 's nachts als je slaapt.
 
Inderdaad : ik heb een tank van 40 liter benzine en heb nu 3000 km gereden ... Heb de wagen ontvangen met volle tank en heb daarna 1x getankt ! waarvan nu nog 60 % in de tank zit. Beter dan ik ooit had verwacht - wist niet dat er eigenlijk zoveel ritten korter zijn dan 50 km.
Moet er wel bijzeggen dat de wagen - zelfs als hij een lege batterij heeft - zo goed omgaat met rem en vertragingsrecuperatie dat hij bijna onmiddellijk terug deels electrisch begint te rijden - de omschakeling gebeurt constant en resulteert in een héél laag verbruik zelfs op benzine ! De software die dat stuurt slaat me met verbazing. Van zodra de electronica detecteert dat de wagen niet meteen moet "trekken", gaat hij onmiddellijk terug naar electrisch ...
 
Ligt een motor in + electromotoren van gezamenlijk 300 PK ! en toch resulteert dat in een CO2 van 31 gr !

IMG_20200304_120301.jpg
 
Heb omzeggens alle Citroentjes gehad, waarmee niks anders dan miserie. Het was in een Suzuki garage dat men mij de reden aanreikte waarom de DS jarenlang zonder verwittiging plots stilviel op de meest onmogelijke plaatsen. Gewoon een relais te vervangen (gekend probleem te lezen in technische nota's naar elke garage verstuurd). Maar ja als de garagisten hun technische berichten niet eens willen lezen !

Peugeot is nog erger. De 404 is aan de 4e of 5e vervanging van de radio, waarin echter alle elektronica zit. Over Peugeot 'organisatie' en vooral de bedrijfscultuur (attitudes) kan ik een boek schrijven ! "Made in France" waar ze zo aan gehecht zijn; heeft hier de omgekeerde betekenis bij nos amis Belges.

Enfin, met 300 PK staat men alleszins 'cooler' in de file dan met een 2pk. Maar daarmee kon men wel door alle typen terrein en zelfs de trappen af, in smalle straatjes van Spanje.
 
Ik heb 30 jaar in HR gewerkt van een grote onderneming : had 450 wagens bollen at all-time... De laatste 10 jaar met geen enkel merk zoveel problemen gehad van electrische of electronische aard als met Mercedes ! Wil dat zeggen dat dit slechte auto's zijn ? of garagisten ? In mijn geval was de garage de hoofdzetel van D'Ieteren in Brussel dus ook al niet daaraan gelegen.

Voor elk merk vind je tientallen mensen die zweren bij dat merk tegenover tientallen die er hun neus voor ophalen. Zegt niks behalve dat je zelf goed moet documenteren, bekijken en dan kiezen. Ik ben tevreden en vol vertrouwen voor deze DS (overigens géén Citroën meer onderhuids - Model 7 is het eerste zelfstandig ontwikkeld model) ... Een Lexus is ook al enige tijd géén Toyota meer hé ...
 
Ik heb mijn hele leven een bestelbus gereden.
Mijn eerste auto was ruim 40 jaar geleden een Citroen 2CV bestel eend. Zo'n hele oude waarvan de portieren nog de verkeerde kant op gingen. Uit mijn hoofd was dat ding uit rond 1955 - 1960 . Als de ruitenwissermotor te warm werd stopte deze er mee en kon ik met een handel handmatig de wissers tijdens het rijden bedienen.
En nu dus anno 2020 een 6 cilinder Mercedes Vito met benzine motor.

Ik heb nog geen hybride of volledig elektrische bestelbus gezien. Mocht deze ooit komen dan zou deze een kans krijgen bij mij.

Luxe hoeft van mij absoluut niet.
Wat ik belangrijk vind is dat als het gaat regenen ik droog zit en als ik hem start dat het ding het ook doet. En verder dat ik hoog op de weg zit zodat ik alles goed kan overzien en enorm veel ruimte heb in de auto.
 
Laatst bewerkt:
PhilipV, een DS is inderdaad GEEN citroën meer, wat lang wel nog een opgesmukte citroën was. Ik heb ze altijd heel erg graag gezien die DS'en, is zo net een klasse hoger op alle gebied vind ik. Electrisch rijden zou ik altijd kunnen, daar ik eigenlijk bijna nooit meer als 50 km op een dag rij. Ik kan het mij enkel niet veroorloven. Te duur, te jong. Toen ik keek vorig jaar had ik een budget van max 4000€, daar kon ik mij geen tweedehands electrische of hybride mee kopen. Het is dan een 1.6 benzine geworden.
 
2de hands zou ik je niet aanraden : dan zijn de batterijen gegarandeerd aan vervanging toe en dat is op zich al boven je budget dan ... zelfs wie een 2de hands Tesla koopt zit binnen de kortste keren met die kost want dat is de reden dat ze die weg doen. Je zult sowieso moeten geduld hebben want vb. op deze nieuwe generatie DS zit een garantie op de batterij van 8 jaar !
 
2de hands zou ik je niet aanraden : dan zijn de batterijen gegarandeerd aan vervanging toe en dat is op zich al boven je budget dan ... zelfs wie een 2de hands Tesla koopt zit binnen de kortste keren met die kost want dat is de reden dat ze die weg doen. Je zult sowieso moeten geduld hebben want vb. op deze nieuwe generatie DS zit een garantie op de batterij van 8 jaar !
Ik heb getwijfeld over een twizy, maar ik zat flink in mijn maag over het huren van de batterij. Daar kon ik dan een deel zelf in betalen en een kleine lening erop en ik had een electrische wagen, maar daarboven dan nog een een maandelijkse huur van de batterij was er mij echt wel te veel aan.
 
Goede afweging : Renault wil overigens - om die reden - ook stoppen met die huurformule. En een Twizy is echt wel een rijdende doodskist hé ... daar wil je zelfs nog een potig paaltje mee raken ...
 
Ik heb toch even gezocht en dit gevonden voor het instapmodel van € 12.065,30

Daar zie ik me toch niet gauw in rijden voor zo'n bedrag met 45km/uur. Hier mag ik niet eens de snelweg mee op.
 
Ik heb toch even gezocht en dit gevonden voor het instapmodel van € 12.065,30

Daar zie ik me toch niet gauw in rijden voor zo'n bedrag met 45km/uur. Hier mag ik niet eens de snelweg mee op.
Skippy, van een dikke mercedes vito met een V6 naar een aixam, het verschil kan bijna niet groter he makker. Dat kan ik mij echt wel levendig voorstellen dat jij je daar niet ziet in rond rijden. Ik zie mijzelf daar ook niet in rond rijden trouwens. Zulke ondingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan