Elektrische auto pas na 700.000 kilometer groener dan auto op benzine

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met respect; maar welk punt wilt u hierbij maken?
Dat zo een electrische auto veel minder "proper" is dan wat men wil ons doen geloven. Der is daar heel erg weinig groen aan aan zo een groene auto. Telefacts heeft enkele maanden geleden eens een reportage gemaakt over de grondstoffen die nodig zijn om zo een batterij te maken. Je gelooft het nooit, maar der komen ongelofelijk heel veel schadelijke stoffen vrij bij of het ontginnen van die grondstoffen, of bij het verwerken, of beide. Toen werd ook al gezegd dat een electrische auto helemaal niet groen is, wat men ook beweerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Quit
Terzijde:
Is de stelling: 'elektrische auto pas na 700.000 km groener dan auto op benzine' nu waar of niet waar?
 
Er zijn al evenveel onderzoeken geweest die het tegengestelde zouden bewijzen. Maar... laten we de waarheid ergens in het midden zoeken. Dat maakt nog altijd dat ze het alternatief rooskleuriger willen verkopen dan het echt is. Zoiets als mooie zuivere groene energie bestaat gewoonweg niet. Men moet het totaalplaatje willen en durven bekijken. En gaat dat zoveel mooier zijn in deze situatie?
Als men heel het productie proces van ontginning van de grondstoffen tot de verwerking naar het eindproduct in kaart brengt, heeft men al heel wat vervuiling op te teller staan. Laten we dan ook nog zwijgen over de vervuiling van de producten wanneer einde levensloop.
Voor een groot deel is men gewoon 'het probleem' aan het verleggen. De ene chaos aan het afbouwen, de andere aan het opbouwen. Dit alles onder het mom van 'groene energie'.
 
Als je ergens over bekommerd bent, een mening poneert, een waarschuwing wilt geven of wat dan ook, moet je dat dan doen door alleen te verwijzen naar een studie die op zijn zachtst gezegd controversieel is?
Je maakt het je opponenten dan wel heel makkelijk, vind ik.
Onwaarheden verspreiden helpt zelden of nooit een 'gerechtvaardigd belang' vooruit.
 
Terzijde:
Is de stelling: 'elektrische auto pas na 700.000 km groener dan auto op benzine' nu waar of niet waar?
Hier een wat betere onderbouwing en u mag zelf de conclusie trekken.
Er kunnen wat vertaalfoutjes in staan, dit wordt voor uw gemak automatisch vertaald door Googletranslate.

 
Precies waar ik om vroeg! Goede onderbouwing met o.m. zelfkritiek.
De storm is voor mij uit het glas.
 
Uit het betalend gedeelte van de krant De Standaard :

En het klimaat?

Wie een auto koopt, vindt het milieu meestal geen belangrijke factor bijdie beslissing. Tot die vaststelling kwam Test Aankoop in een bevraging uit 2021. Toch is klimaat wel degelijk een belangrijk criterium. Vandaag zijn (bestel)wagens verantwoordelijk voor 15 procent van de Europese broeikasgasuitstoot.

Het groene aspect van elektrische auto’s wordt vaak ter discussie gesteld. Zij stoten ook CO2 uit, maar dan in de centrales waar hun elektriciteit wordt opgewekt, klinkt het. En wat met de ontginning van de materialen voor de batterij, terwijl benzinewagens almaar minder uitstoten?

‘Kun je thuis laden en heb je zonnepanelen, dan slaat het voordeel sterk door naar elektrisch’ Steve Mestdagh Test Aankoop

Het zijn valabele argumenten, maar ze snijden geen hout. Steeds meer studies wijzen uit dat elektrische auto’s klimaatvriendelijker zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor, zelfs al wordt rekening gehouden met de herkomst van de elektriciteit, de productie van de wagens en de ontginning van materialen. Vorige week kwam de BEUC met een studie die zei dat een elektrische auto vanaf 20.000 gereden kilometers milieuvriendelijker is, en dat de kloof daarna steeds groter wordt. Auke Hoekstra, professor aan de Technische universiteit Eindhoven en autoriteit in het onderwerp, legt de grens tussen 40 en 60.000 gereden kilometers. Ook hij laat er geen twijfel over bestaan: een elektrische auto is groener.
 
Zeker beste @Quit; het 'stormde' in MIJN glas (eigen, interpreteerbare beeldspraak ;)). Gebeurt wel eens meer als iemand (bewust?) 'onzin' verkondigt of indien zodanig wordt gepercipieerd.

De boude uitspraak wordt reeds flink genuanceerd in de 'onderbouwing' (storm luwde wat!;)) maar het kan blijkbaar nog 'beter':
Een interessante reactie (@PhilipV verwees er al naar):

Een 'groene' auto(mobiel) is eigenlijk een contradictio in terminis. Een auto is (voorlopig?) pas echt 'groen' als hij stil staat.
 
Zeker beste @Quit; het 'stormde' in MIJN glas (eigen, interpreteerbare beeldspraak ;)). Gebeurt wel eens meer als iemand (bewust?) 'onzin' verkondigt of indien zodanig wordt gepercipieerd.

De boude uitspraak wordt reeds flink genuanceerd in de 'ond

Dat is een heel groot punt tegenwoordig en zelfs een groot probleem aan het worden.
Mensen met kritische tegenargumenten of een ander geluid krijgen geen podium meer in de media of vakbladen. Hierdoor dreigt er een eenzijdige verslaglegging te ontstaan dat de mensen mogen lezen. Omdat mensen meestal niet verder lezen dan er te lezen valt of gelezen mag worden door de verschillende instanties is dat voor velen dan de waarheid, maar in de meeste gevallen geeft dit een totaal vertekend beeld en ver van de waarheid.
Als multinationals willen dat iets niet gelezen mag worden zal het niet verschijnen in de MSM (roddel)bladen, maar wel op alternatieve bronnen waar men wel wakker is die dan weer afgeschilderd worden als nepnieuwsverspreiders wat dan de wereld in wordt geholpen door dezelfde multinationals.
Zolang er mensen bestaan die de verdediging van deze multinationals blijven steunen en veder oogkleppen op hebben zal er uiteindelijk een hele grote tweedeling in de maatschappij gaan ontstaan.
En is zoiets zorgelijk ? Ik denk het wel.
 
ik blijf toch meer vertrouwen hebben in wetenschappelijke bronnen en onderbouwde studies dan in de complotdenkers-media die jij 'alternatief' noemt maar eigenlijk gewoon de roddelpers en fake news van de 21ste eeuw zijn.

Doe gerust maar val er anderen zo weinig mogelijk mee lastig aub. De riedeltjes zijn bekend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan