foto aanpassen in afmeting

Status
Niet open voor verdere reacties.

bernard

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb een fotootje van mijn lieve hond die is overleden op mijn HD staan. Ik zou die foto willen afdrukken op bepaalde maten om in een kadertje te steken. Hoe kan ik dit het best doen?
Dank bij voorbaat.
 
Wat ik dan altijd doe is de foto invoegen in een Microsoft Office Word document en maak dan de foto passend zoals ik hem wil hebben en print deze.
Dit kan niet altijd, als je de foto te veel uit rekt lijkt het alsof je in een holle of bolle lachspiegel kijkt.

Wat afmetingen betreft, als je kies voor A4 in Word heb je een indicatie voor de afmeting en als je dan ook nog rasterlijnen gebruikt kun je de grootte van de foto helemaal goed bepalen naar het eindresultaat.

Het je geen Word, zijn er ook gratis alternatieve office programma´s.
 
Skippy;n233181 zei:
Wat ik dan altijd doe is de foto invoegen in een Microsoft Office Word document en maak dan de foto passend zoals ik hem wil hebben en print deze.
Dit kan niet altijd, als je de foto te veel uit rekt lijkt het alsof je in een holle of bolle lachspiegel kijkt.

Wat afmetingen betreft, als je kies voor A4 in Word heb je een indicatie voor de afmeting en als je dan ook nog rasterlijnen gebruikt kun je de grootte van de foto helemaal goed bepalen naar het eindresultaat.

Het je geen Word, zijn er ook gratis alternatieve office programma´s.

Skippy, dit vind ik nog de beste oplossing met de vele mogelijkheden die je er nog erbij hebt. Bedankt voor het antwoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Quit
Graag gedaan en inderdaad met Word krijg je er vele mogelijkheden bij die heel gemakkelijk toepasbaar zijn zoals roteren of een tekst bijvoegen of nog vele andere.
Maar de foto moet hiervoor wel geschikt zijn omdat zoals ik eerder zei, als je hem ergens voor passend moet maken kunnen de lengte breedte verhoudingen niet meer kloppen en kan bijvoorbeeld een gezicht 2x zo breed worden als in het echt. Dit kan ook wel weer humoristisch zijn. Het is maar net wat je wilt bereiken.

Het is dus soms een beetje experimenteren. Maar eigenlijk moet je dat met alle fotobewerkingsprogramma´s ook als je aan de slag gaat met afbeeldingen of foto´s.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe dit met Irfanview. Zie in de volgende menu's waar het te vinden is. Ook aangestipt laten "Aspectratio behouden" als je de verhouding Lengte/Breedte wilt behouden. Geef in de breedte of de hoogte de afmeting in. De rest verwijder je met afknippen. Een afmeting moet de juiste afmeting van het kader zijn. De andere moet groter zijn zodat je de foto kunt bijknippen.
 

Bijlagen

  • photo18279.jpg
    photo18279.jpg
    51.1 KB · Weergaven: 83
  • photo18280.jpg
    photo18280.jpg
    158.5 KB · Weergaven: 57
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan