Windows 10 Gebruik van de VPN-cliënt meegeleverd met Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin

Windows 10 heeft een eigen ingebouwde VPN client. Wist je dat ? Lees hier hoe je die moet opzetten om veiliger te surfen op het net.​

De eenvoudigste manier om een VPN app te verkrijgen is om er eentje te downloaden vanuit de Microsoft Store. Maar voor diegenen die alles een beetje zelf in de hand willen houden is er nu in Windows 10 ook een ingebouwde VPN cliënt beschikbaar.​


Je hebt wel enkele zaken nodig :

VPN dienst of service : Niettegenstaande je Windows 10 gebruikt om je verbinding met een VPN te beheren en uit te voeren, heb je nog steeds een VPN dienst naar keuze nodig om mee te verbinden, en zo de servers te kiezen waarvan je gebruik zult gaan maken.

[CNET.COM - Engelstalige links]
Protocol keuze : Tijdens de setup zal je gevraagd worden een protocol te kiezen uit een lijst. Die keuze bepaalt vooral de stevigheid van de encryptie die je wil hanteren. Er zijn verschillende mogelijkheden maar kijk uiteraard na welk protocol door de provider van je keuze wordt aanbevolen en ondersteund : PPTP, L2TP/IPSec, SSTP of OpenVPN.

[CNET.COM - Engelstalige links]

All the VPN terms you need to know

Maak een VPN profiel of account aan en maak de verbinding​

1. Op je Windows 10 desktop, rechtermuis knop klikken op je Start knop -> Settings/Instellingen.
2. In dit venster, Network & Internet -> VPN kiezen uit de lijst van mogelijkheden rechts op je scherm.
3. Kies Add a VPN connection/VPN verbinding toevoegen.
4. Je krijgt een configuratiescherm te zien. Bij VPN provider, open het dropdown menu en kies voor de optie Windows (built-in).
5. In het veld Connection name geef je je verbinding een naam, liefst eentje dat je makkelijk als een VPN verbinding kan herkennen. Vb. als je ExpressVPN wil gebruiken met connectie naar hun New York servers, noem de verbinding dan "ExpressVPN, New York server."
6. In het veld Server name or address tik je het exacte adres van de server, zoals opgegeven door de VPN service. Het ziet er meestal uit als een website adres, een URL, met een alfanumerieke tekst van 5 of 6 tekens, gevolgd door de naam van de gebruikte service.
7. In VPN type geef je het gekozen protocol op, zoals we hierboven hebben besproken.
8. In Type of sign-in info krijg je een dropdown menu waar je de manier van inloggen kan kiezen voor je nieuwe verbinding. Ook hier hanteren verschillende providers uiteenlopende login procedures dus dat dien je ook op de gemaakte keuze af te stemmen. De meeste commerciële, betalende providers hanteren echter een methode met Username and password. Dit heeft als voordeel dat je op je Windows 10 machine kan inloggen met gebruiker en paswoord die je misschien op een ander toestel, smartphone of tablet al gebruikt.
9. Klik Save. Je profiel is nu bekend, je hoeft enkel nog in te loggen.
10. Ga terug naar Network & Internet zoals onder nr. 2 hierboven, kies terug voor VPN. Als alles goed is verlopen zie je de geconfigureerde verbinding nu staan in het lijstje. Klik erop en dan Connect.

En daar is je verbinding.
We zijn er ons van bewust dat je een aantal funkties die de applicaties van de VPN providers zelf of commerciële software je aanbieden zult missen maar anderzijds heb je wel volledige controle over je verbinding en ... belangrijk ! Er draait géén zware bijkomende applicatie op de achtergrond. Windows 10 zorgt gewoon voor je veilige verbinding.

Bron : CNET.COM
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Ja, waar is de tijd dat we met COAX kabels en terminators nog netwerken maakten. En dan DOOM met multiplayer! Ongezien die tijd...
Aan die telefoonkosten van Dial Up heb ik echter slechtere ervaring :D
 
En ik ook maar even Google gebruikt: http://support.real-time.com/windows/vpn/windows_95_vpn.html

vpn95c01.gif
 
Ja, waar is de tijd dat we met COAX kabels en terminators nog netwerken maakten. En dan DOOM met multiplayer! Ongezien die tijd...
Aan die telefoonkosten van Dial Up heb ik echter slechtere ervaring :D

Het was het begin, mijn eerste internetverbinding was ook via de telefoonlijn en moest ik elke tik betalen.
Dat weerhield me ervan om langdurig op internet aanwezig te zijn, want de maandelijkse lasten konden behoorlijk oplopen.
 
Ik kom van uit een Win 98 tijdperk en meteen telenet. Ik heb dat inbellen wel geweten, maar ik had toen wel nog geen computer. Mijn eerste was een compleet systeem van packard bell, zag er heel erg mooi uit voor die tijd. De speakers zaten aan de zijkant van de monitor en leken precies oren. Ik heb er toen 43.000 BFR voor betaald nieuw. Dat is ongeveer 1075 €. Daarna kwam ik aan mijn gamen toe. Heb dan een AMD Athlon 3000+ laten samen stellen, met een AOC scherm, beeldkaart weet ik niet meer, Hoeveel RAM ook niet meer. maar het was toen een beest. Nu zou het niets meer zijn, maar toen was dat het einde. Ik was de eerste in de club die een AMD 3000+ had. De meesten hadden toen een 1800+ wat ik eerst ook ging doen, maar ik mocht de 3000+ hebben voor ik dacht 2000 BFR meer als de 1800+ en dat was toen niet veel geld.
Hier is dan een link van deze AMD 3000+ https://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Athlon 64 3000+ - ADA3000AEP4AX (ADA3000AXBOX).html
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan