Status
Niet open voor verdere reacties.

etgohome

Banned
Vreemd probleem. Mijn nochtje haar laptop kreeg plots een zwart scherm. Hij start het BIOS nog, maar na hardwaredetectie valt de fan stil en gebeurt er niets meer. Ram is getest, de videochip is vast dus kan ik niet testen, en de cpu kan ik ook niet testen. Ik heb geen AMD computer meer in huis. Normaal als deze stuk is zou er een beep moeten zijn van het bios. Zelfde met ontbrekend ram. Gezien het geluid werkte enkele dagen terug word dus verondersteld dat het moederbord stuk is. Nu test ik eens met de laptop waarmee ik momenteel aan het typen ben. Ik haalde het ram er even uit en start op. Start niet door, zwart scherm en ook geen BIOS beepjes te horen. Toch is alles in orde. Het BIOS is op beide laptop nooit bewerkt. Ik deed op deze van mijn nichtje een hard reset via de BIOS batterij.
Waarom hoor ik geen BIOS beepjes meer. Zelfs niet op mijn eigen laptop?? Nu, ik deed een bod van 2 euro op een cpu in Oostende en ga als ik win eens testen met deze CPU. Wie weet een verklaring voor het ontbreken van de BIOS beepjes.

PS, de stekker van de luidsprekers op haar laptop is ingeplugd.
 
Gebeurd dit met een accu / batterij met nog voldoende capaciteit om hem te kunnen opstarten?
Is dit probleem er ook met een voedingsadapter ?

Maar de meeste klachten duiden op een defect moederbord of een ontbrekende voedingsspanning.

De beepjes worden geproduceerd door de elektronica op de printplaat. Deze onderdelen werken niet op lucht maar hebben een beetje voedingsspanning nodig, maar kunnen ook defect zijn. Het kan dus gebeuren dat er niets meer hoorbaar is.

Ik begrijp alleen niet goed dat je zegt "Toch is alles in orde." Waar baseer je dat dan op ?

En als je zegt: "een hard reset via de BIOS batterij " vraag ik me af of je wel weet waarmee je bezig bent !!!

Geheugen van de ene pc of laptop naar een anders pc of laptop gaat niet altijd goed, geheugen is niet altijd compatible met een moederbord. Ik mag hopen dat je dit gedaan hebt toen de laptop geheel afgesloten was en de spanning er af gehaald. Volgens mij heb je nu met de goed werkende laptop een sluiting veroorzaak waardoor deze nu ook niets meer doet.
 
Lana, ik zeg juist dat ik met mijn eigen laptop op dit eigenste ogenblik aan het schrijven ben. Dus werkt hij toch zeker? En geluid werkt ook. Alleen, als ik, zoals ik dus schreef mijn eigen laptop opstart zonder ram moet hij toch echt wel BIOS beepjes geven? Waarom blijft het dan bij mijn eigen laptop ook stil. Hij kan niet EN kapot zijn, EN werken op dit ogenblik Vrijdag 30 September 2016 om 07.03u. Daarom, is de laptop van mijn nichtje dan wel defect? Alleen maar gebaseerd op de speakers? Dat vraag ik mij dus af.

PS:Lana, biept jouw pc als je hem start zonder ram? Dat is eigelijk wat ik wil weten.
 
Ik start mijn pc's nooit op zonder ram, dus geen idee of het speakertje van zich laat horen.

Sorry voor de verwarring en dat ik het verhaal misschien niet goed begrepen hem, maar als je zegt " Nu test ik eens met de laptop waarmee ik momenteel aan het typen ben. Ik haalde het ram er even uit en start op. Start niet door, zwart scherm en ook geen BIOS beepjes te horen."
Ga ik er van uit dat deze laptop het inmiddels ook niet meer doet.

Ik heb eigenlijk nooit een pc opgestart zonder geheugen en dat ben ik ook niet van plan om te doen. Wat ik wel weet is als het geheugen defect is, er wel een beepje of meerdere beepjes komen. Ligt een beetje aan de versie of merk van het BIOS
 
Indien je geen beep hoort bij booten dan heeft het notebook of pc geen systeemspeaker, komt niet vaak voor maar toch.
Aan een speaker in de hoofdtelefoon/speakeruitgang heb je niets om bios beeps te produceren, daar kan alleen geluid uitkomen indien er een os draait.
 
Hallo pier
Ik heb nog een mod gekend in Nederland met deze naam. Ik zou zeggen welkom op pctuts maar u bent hier al even.
Van dat externe speaker met OS heb ik weet hoor. Drivers etc.. Maar ik heb hier ook een desktop (HP DC7900 convertible) van 6 of 7 jaar oud met werkende systemspeaker. Doch als ik start zonder ram bvb komt er ook daar geen beepje uit. Dus enkel bij defecte aanwezige ram of cpu of videokaart of ...... komt er een biepje begrijp ik nu.
Toch start die laptop niet op, ook niet met aanwezige componenten. Ook niet voor ik hem openschroefde kwamen er beepjes uit dat ding. Dan is het volgens mij de BIOS chip zelf die er mee gestopt is. Zelfde van dood moederbord dan.
 
Welke laptop is het precies? Merk, model, welke grafische chip zit er in?
Kan een fout op print, component, zijn.
Klein vermoeden echter het de grafische chip is.
Is eventueel wel te herstellen.

CPUs gaan zelden stuk.
 
@etgohome: Hij werkt terug? Wat was de oplossing?

Ik vermoed ook dat het die onboardchip is.
Hoe herstel je zo iets Deus. Je maakt me benieuwd.

Chip lossolderen en pcb + chip opkuisen:

Xbox_360_Slim_Cleaned_.jpg

Nieuwe soldeerballetjs op chip solderen of chip vervangen, chip terug op pcb solderen.

Xbox_360_Slim_Reballed_.jpg
 
@Deus aangezien "etgohome" vermeld ""Het zal in ieder geval iets op het moederbord zijn geweest "" mag er verondersteld worden dat hijzelf niets gedaan heeft tot het werkende krijgen van de laptop ... daarom dat ik eerder geneigd ben om te denken dat het wel eens een warmte probleem kan geweest zijn dat het beeldscherm liet uitvallen .
 
@Qtex: veel kans dat inderdaad het probleem was/is.

@etgohome Als het een warmteprobleem was, zo snel mogelijk laptop uitkuisen en koelpasta vervangen zou een goed idee zijn om herhaling of erger te voorkomen.

Probleem bij veel laptops met grafische chips is dat deze vaak nogaal heet worden.
Heet worden = uitzetten/afkoelen waardoor soldeerverbindingen kunnen verbreken.
Resultaat fouten in beeld, geen beeld, niet opstarten...

Het is te herstellen, maar beter voorkomen dan...
 
Bedankt voor de reactie's op deze topic. Lossolderen heb ik niet gedaan. Zo fijn werk (en zo veel uren) kan ik er niet aan spenderen. Ik maakte het moederbord plaatselijk warm (180 tot 185°C) De laptop heeft het een paar weken gedaan. Deze ochtend viel hij terug uit. Als je hem kan herstellen mag je hem hebben. Mijn nichtje kocht al een nieuwe laptop.Zo is ze wel. Of als iemand onderdelen kan gebruiken, die zijn nog wel bruikbaar. (ram, ik heb 3cpu, 2x die athlon 320 en een phenom voor amd slot 1. De schijf houden we zelf en de dvd zit in mijn laptop. Scherm kan nog interessant zijn.

Kijk, de laptop was bijna 4 jaar toen ik hem voor het eerst opende. Veel stof door gebruik in de zetel, op schoot, ;;; en temperaturen makkelijk tot 85°C. Dan weet je al 2 jaar op voorhand dat het een kwestie van weinig tijd is. Gezien de voorgeschiedenis gooi ik hem liever weg.


Wat de combinatie van cpuen videochip betreft sloeg ik begin deze maand steil achterover. De nieuwste aanwinst van mijn nichtje is terug een Acer, een aspire E17 in een locale electrozaak. De op 1 na snelste cpu I5 van Intel, videochip nvidia 920. Ik heb de cpu langere tijd gestrest, met moeite tot 24°C, en terug 23 of 22°C. De nvidia zijn temp heb ik niet nagekeken, maar uit dat ding komt 0 warmte. Dus ik neem aan dat Intel en Nvidia een mirakeloplossing gevonden hebben voor die thermische problemen?
 
De op één na snelste core i5 van Intel zul je waarschijnlijk niet snel in een laptop verwachten. In zulke toestellen worden doorgaans de "Ultra Low Voltage" series gebruikt. Deze boeten in bij performantie en geven je daarbij een zeer laag wattage in ruil. Ideaal dus voor laptops en mobiele devices. Tegenwoordig is de kloof tussen performantie en vermogen ook niet zo groot meer. Dus je krijgt zeer goede performantie tegen zeer laag vermogen.
Meestal een combinatie van multi cores (iets trager maar meer cores). Heb trouwens zulke CPU in men desktop toestel (ITX) zitten. Slechts 35W, i7-6700T @ 2.8GHz 4 cores (x2 HT). NVidia daarentegen mikt daar ook op. AMD daarentegen... dat is power ... letterlijk dan. Thermisch niet de meest geschikte CPU's.
 
Ik maakte het moederbord plaatselijk warm (180 tot 185°C) De laptop heeft het een paar weken gedaan. Deze ochtend viel hij terug uit. Als je hem kan herstellen mag je hem hebben.
185c Is niet genoeg, zoals je gemerkt hebt maar een (korte) tijdelijke oplossing.
Kan m wel herstellen (reballen) als je wil.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan