Status
Niet open voor verdere reacties.
Toch zoek ik nog het vermogen van de windturbines zodat ik dit bij de zonnepanelen kan optellen.

Op dit moment heb ik dit:
De capaciteit van de geïnstalleerde zonnepanelen bedraagt exact 3.020 megawatt. "Dat is meer dan 35 procent van de productie van een van de twee stopgezette kernreactoren", aldus Apere, die op Tihange 2 doelt.

Dit komt voorlopig niet in de buurt van jouw melding: "Sommige dagen wordt er door de windmolens en zonnepanelen meer elektriciteit verwekt als door kernenergie en gascentrales. "
 
Toch zoek ik nog het vermogen van de windturbines zodat ik dit bij de zonnepanelen kan optellen.

Op dit moment heb ik dit:


Dit komt voorlopig niet in de buurt van jouw melding: "Sommige dagen wordt er door de windmolens en zonnepanelen meer elektriciteit verwekt als door kernenergie en gascentrales. "

Gegevens over de windproductie - Elia

Energie door wind: vandaag, een heel rustige periode (bijna windstil)
 
Toch zoek ik nog het vermogen van de windturbines zodat ik dit bij de zonnepanelen kan optellen.

Op dit moment heb ik dit:


Dit komt voorlopig niet in de buurt van jouw melding: "Sommige dagen wordt er door de windmolens en zonnepanelen meer elektriciteit verwekt als door kernenergie en gascentrales. "

U schrijft hier in #20:<<De capaciteit van de geïnstalleerde zonnepanelen bedraagt exact 3.020 megawatt. "Dat is meer dan 35 procent van de productie van een van de twee stopgezette kernreactoren", aldus Apere, die op Tihange 2 doelt.>>

Ik weet niet waar u deze cijfers haalt, maar de totale elektriciteitsproductie van Doel en Tihange samen is: 5927 MW. De productie van de zonnepanelen is meer als 50% van de kerncentrales!!!! En dit op een dag dat de dagen reeds aan het korten zijn!!!

https://www.nucleairforum.be/energie/de-elektriciteitsproductie-op-basis-van-kernenergie
 
Op het ogenblik produceren enkel Doel 2 (433 MW) en Doel 4 (1039 MW), Tihange 3 (1046 MW) zal waarschijnlijk nu woensdag terug worden opgestart.

We kunnen dus vaststellen dat vandaag de zonnepanelen dubbel zoveel elektriciteit hebben opgewekt als de kerncentrales. ;)
 
U schrijft hier in #20:<<De capaciteit van de geïnstalleerde zonnepanelen bedraagt exact 3.020 megawatt. "Dat is meer dan 35 procent van de productie van een van de twee stopgezette kernreactoren", aldus Apere, die op Tihange 2 doelt.>>

Ik weet niet waar u deze cijfers haalt, maar de totale elektriciteitsproductie van Doel en Tihange samen is: 5927 MW. De productie van de zonnepanelen is meer als 50% van de kerncentrales!!!! En dit op een dag dat de dagen reeds aan het korten zijn!!!

https://www.nucleairforum.be/energie/de-elektriciteitsproductie-op-basis-van-kernenergie

Ik haal deze gegevens uit de eerste link die u zelf aan mij geeft in bericht #18 Voor meer dan 3.000 megawatt aan zonnepanelen in België - HLN.be
 
Ik weet niet waar "Ampere" zijn gegevens haalt, maar Tihange 2 ligt al meer dan 3 jaar stil.
De productiecapaciteit van Tihange 2 was 1008 MW
Misschien was het de bedoeling om het volgende te schrijven: Tihange 2 produceerde (vroeger) ongeveer 35% van de zonnepanelen... (lachen)
Maar Tihange 1-2-3 produceren op het ogenblik NIETS.


Het artikel is reeds een jaar oud en ondertussen zijn er nog veel zonnepanelen bijgekomen.
 
In Nederland was de totale capaciteit van zonne en windenergie in 2014 bijna 5% van de totale elektriciteitsproductie. Laat dat in 2015 dan misschien 6 of 7 % zijn.
Men hoopt in 2023 16% te gaan halen.
In 2050 zou 100% haalbaar moeten zijn.

Dan heeft Belgie het beter voor elkaar als u zegt: " Sommige dagen wordt er door de windmolens en zonnepanelen meer elektriciteit verwekt als door kernenergie en gascentrales."
 
In Nederland was de totale capaciteit van zonne en windenergie in 2014 bijna 5% van de totale elektriciteitsproductie. Laat dat in 2015 dan misschien 6 of 7 % zijn.
Men hoopt in 2023 16% te gaan halen.
In 2050 zou 100% haalbaar moeten zijn.

Dan heeft Belgie het beter voor elkaar als u zegt: " Sommige dagen wordt er door de windmolens en zonnepanelen meer elektriciteit verwekt als door kernenergie en gascentrales."

België : Zonnepanelen koploper | Zonnepanelen en zonne-energie blog
 
In 2013 was het aandeel van hernieuwbare energie al gestegen tot 7,9%, in Nederland was dat toen 4,5%

Hernieuwbare energie: verbruik van energie uit hernieuwbare bronnen | Indicatoren van duurzame ontwikkeling



http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/00DE...C4A9BC7BC/0/WebversiefHernieuwbareenergie.pdf



<<2.1. Hernieuwbare energie totaalIn de EU-Richtlijn Hernieuwbare Energie uit 2009 is vastgelegd dat 14 procent van het brutoenergetisch eindverbruik van energie in 2020 afkomstig moet zijn van hernieuwbareenergiebronnen. Deze richtlijn is een gezamenlijk besluit van de regeringen van deEU-landen en het Europees Parlement. Het huidige kabinet had in het regeerakkoordoorspronkelijk afgesproken om te streven naar 16 procent in 2020 (VVD en PvdA, 2012). Inhet nationaal Energieakkoord is deze 16 procent opgeschoven naar 2023 (SER, 2013).OntwikkelingenIn 2013 was het aandeel hernieuwbare energie 4,5 procent van het eindverbruik vanenergie. Dat is hetzelfde als in 2012. De sterkste ontwikkeling in 2013 was het in elkaarzakken van het meestoken van biomassa in elektriciteitscentrales als gevolg van het(gedeeltelijk) aflopen van de subsidies. Tegenover de daling van het meestoken stond eenstijging van energie uit zon, wind en afvalverbrandingsinstallaties.De bijdrage van zonne-energie aan het energieverbruik uit hernieuwbare bronnen is nogbeperkt tot 3 procent. Spectaculair was wel dat de elektriciteitsproductie uit zonnepanelenvoor het derde jaar op rij verdubbelde doordat er veel nieuwe panelen zijn bijgeplaatst.Drijvende kracht achter deze groei is de daling van de prijs van zonnepanelen op dewereldmarkt.Voor het eerst sinds jaren kwam het bijgeplaatst vermogen voor windenergie weer bovende 200 megawatt. Dat is te danken aan de realisatie van grotere projecten uit de begintijdvan de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE-regeling) (2008–2011). Deproductie van hernieuwbare energie uit afvalverbrandingsinstallaties steeg opnieuwdankzij de uitbreiding van de warmteleveringen. Deze installaties leveren nu bijna eenzesde van alle hernieuwbare energie.De belangrijkste bronnen en technieken voor hernieuwbare energie zijn windenergie,afvalverbrandingsinstallaties, biobrandstoffen voor vervoer en het verbruik van hout doorhuishoudens. Samen zijn deze bronnen goed voor ruim 60 procent van het eindverbruikvan hernieuwbare energie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan