harde,schijf,laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.
in mijn Toshiba laptop met Vista zit een schijf van 160GB en ik heb regelmatig ruimte te kort. Ik heb een schijf van 320GB liggen en zou die willen gebruiken maar dat lukt niet.

In de laptop is maar plaats voor één schijf dus wil ik de oude vervangen door de nieuwe maar de restore DVD's gebruiken lukt niet. Ik veronderstel dat de oorzaak de systeempartitie van Toshiba is die op de originele schijf staat en niet op de nieuwe schijf.

Ik heb al geprobeerd met Ghost en met Paragon Backup & Recovery de oude schijf te kopieën naar de nieuwe maar noppes. Schijnbaar loopt alles correct, ook het restoren van Windows, maar dan opstarten lukt niet.

Wie weet raad?
 
Kan je even vermelden welk model van Toshiba je gebruikt aub?
Tijdens het opstarten met die nieuwe schijf, blue screen en restart?
 
optie 1...
kun je in bezit komen van een vista installatie dvd of een iso bestand ....zoja dan kun je ook voor een volledige verse installatie gaan zonder de extra's van Toshiba....tevens activeer je deze met de key die je terug vind onder de laptop..
mocht de key niet meer lees baar zijn , zeg het dan , dan geef ik je een keyfinder ...

optie 2.. je zegt dus een kopie aangemaakt te hebben ...ik veronderstel dat je bedoelt een image van de oude schijf ..
de ghost heb ik nooit gebruikt ... en paragon backup maakt een backup aan maar géén image van je schijf ...
het tool dat dit kan verwezenlijken is Acronis treu image home maar je dient dan in bezit te zijn van een externe schijf waar je deze image naar toe schrijft

heb je een externe schijf die groot genoeg is dan kun je ook documenten , muziek enz veilig stellen ..
indien je dus géén externe schijf heb en je ben niet in bezit van de acronis true image home (betaal versie ) zou ik je aanraden optie 1 te over wegen ....
 
Nee, geen blue screen. Start in eerste instantie normaal op maar komt niet in Windows. Blijft staan op een zwart scherm, de juiste tekst zal ik straks weergeven.

Optie 1: Die truk ken ik maar ik wil de restore DVD's van Toshiba kunnen gebruiken omdat je dan niet moet "prutsen" met de verschillende drivers van alle hardware want die moet ik dan ook nog gaan zoeken op de site van Toshiba.

Optie 2: Het is een kopie dat ik gemaakt heb, geen image. Ghost heb ik al meerdere keren gebruikt, heel handig om een disk te cloonen. Voor disken met Windows partities werkt dat heel goed maar met die speciale recovery partitie heb ik geen ondervinding. Ik denk dat Ghost, dat is op DOS gebaseerd, daar ook problemen mee heeft.
Ik zal eens kijken of ik Acronis True Image nog kan vinden.

Een externe schijf is geen probleem. Documenten enz van de oude schijf dat is allemaal al veilig gesteld. Ik wil mijn nieuwe schijf kunnen gebruiken met mijn originele restore DVD's.

Bedankt voor de goede raad.
 
Een "copy" gaat helaas niet werken als je een OS wil clonen. Je moet effectief een image hebben. Zoals qtex in voorgaande post beschrijft, Acronis True Image is onderandere een zeer goede oplossing voor. Eens je die disk gecloned hebt ga je ook die restore DVD's niet moeten gebruiken. Ghost was ooit lang geleden DE tool om een disk te clonen, helaas is de ontwikkeling op die software al jaren nietmeer actief en daarbij dus zo goed als onbruikbaar geworden.
De drivers voor Toshiba zijn doorgaans goed te vinden. Alleen moet je wel alles downloaden en installeren en daar ben je wel even mee bezig... Uit ervaring weet ik dat dit ongeveer een dag werk kost.
 
Ik bedoel natuurlijk de disk clonen. Dat heb ik ondertussen gedaan. De nieuwe disk met het de gecloonde hannekes nest werkt zoals het normaal moet zijn. Behalve dat ik op de nieuwe schijf de restore DVD's niet kan gebruiken wat uiteindelijk mijn bedoeling was. Door de disk te clonen kopeer je natuurlijk ook de eventuele fouten in Windows mee op de nieuwe schijf.

Het restore proces verloopt normaal, juist zoals het gebeurt op een originele schijf. Maar eenmaal dat je de laptop opstart met de nieuwe schijf krijg je een error scherm met als tekst:

"Kan Windows niet configureren om op de hardware van deze computer te kunnen worden uitgevoerd."

Een oplossing voor dit probleem?
 
Die nieuwe harde schijf van 320GB, is dit toevallig een hybride oplossing van een tradionele disk gecombineerd met een SSD als cache? Want hier is toch wel iets verschillend. Kan je aub ook het type van je Toshiba eens doorgeven? Ik weet wel dat Toshiba soms chipsets gebruikt die Windows (XP) standaard niet herkend. Maar bij een clone moeten die drivers sowieso meegenomen worden.
 
Sorry dat ik deze info nog niet gegeven heb, hier volgt het:
Toshiba Satelite P200 - 19C
PSPB6E - 05T02SBT

en de harde schijf: Western Digital WD3200BPVT

Volgens mij is het probleem als volgt: Het feit dat Toshiba voor deze laptop Restore DVD's levert houd in dat de Windows een OEM versie is en bij het uitvoeren van de restore wordt er "ergens" iets gemerkt. Bij het starten van Windows gaat de pc controleren of de hardware wel overeenkomt met de hardware zoals in de OEM overeenkomst is vastgelegd is. Op deze manier ben je dan ook verplicht de nieuwe hardware voor deze laptop van Toshiba te blijven kopen.
Dit verklaart ook dat na een simpele cloon van de disken alles correct werkt dus aan de chipset kan het volgens mij ook niet liggen.
 
Als ik me er even tussen mag 'mengen', wil ik hier toch iets kwijt: ik heb bewust voor een kleine 160 GB C:-schijf gekozen en ben er zeer happy mee omdat er alleen het OS, mijn programma's en mijn mail op staat = 40 GB. Alle andere data: Mijn documenten, mijn afbeeldingen, mijn video's en mijn muziek + andere data staan op een externe drive. Je moet wel de eerste keer Windows 'vertellen' dat al de rest automatisch naar deze externe D:-drive gaat met de functie Verplaatsen. Dit zou voor jou een oplossing kunnen zijn als je bereid bent een externe drive met je laptop mee te zeulen (erg is dat niet, want je hebt 1 TB op een klein en handig formaat).
MvG |||| WW
 
Deze harde schijf maakt gebruik van Advanced Format technologie. Ik denk dat Windows Vista dit verschil merkt en moeillijk doet. Mogelijk is het op te lossen door de laatste Intel drivers te installeren voor je een image neemt. Ook de tool waarover het gaat zou je moeten installeren (achteraf?).
WD recommends using the latest Intel driver version 9.6 or later for maximum performance in all situations.

Western Digital Link: Product Features
 
Door allerlei omstandigheden heeft dit even stil gelegen.

Of het probleem veroorzaakt wordt door drivers die niet uptodate zijn, kan zijn natuurlijk maar waarom werkt de gecloonde disk dan goed zolang ik op die disk geen gebruik maakt van de recovery dvd's? Ik denk dat daar het probleem zit. Mijn Windows die bij deze laptop zit is een OEM versie, die zit op de recovery dvd en als deze gebruikt worden doet Toshiba op de een of andere manier een test of de gebruikte hardware nog origineel is. In mijn geval is de hardeschijf natuurlijk niet origineel en daar maakt Toshiba een probleem van.

Maar het laatste voorstel was om de Intel drivers te updaten naar versie 9.6 voor dat ik dat doe wil ik eerst controleren welke versie ik nu heb. Hoe doe ik dat?

Joke
 
Laatst bewerkt:
Door allerlei omstandigheden heeft dit even stil gelegen.

Of het probleem veroorzaakt wordt door drivers die niet uptodate zijn, kan zijn natuurlijk maar waarom werkt de gecloonde disk dan goed zolang ik op die disk geen gebruik maakt van de recovery dvd's?
Joke

Als je de juiste drivers heb en dan met de recovery dvd's alles gaat overzetten, dan heb je toch terug de oude drivers.
Gevolg "Werkt niet zoals het hoort"
Het probleem is Uw verouderde recovery dvd's. Neem een goede recente back-up van Uw systeem met de laatste drivers en zet deze terug over op de nieuwe schijf.
Je kan met DriveImage XML een back-up maken en dan met "Bart PE" waar het program DriveImage XML opstaat alles op Uw nieuwe schijf zetten. (De schijf "Bart PE" gebruiken om Uw systeem op te starten en dan DriveImage XML runnen om alles terug te zetten).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan