harde schijf stuk

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo

op welke manier kan je er achter komen dat een harde schijf echt kapot is .
heb laatst een pc gehad die niet meer wilde opstarten en die geeft ook geen fout melding aan dat hij geen harde schijf vind het scherm blijft gewoon zwart .maar kan er niets meer mee aanvangen om hem opgestart te krijgen .
nu heb ik nog een tweede vraag als je een schijf in partitie's deeld en je schijf werkt niet meer zoals nu bij mij kan ik de data die op die opslag partitie staat nog reden en zoja hoe moet ik dat doen ?heb je daar programa's voor die het klaarspelen of is alles verloren gegaan wat er op die opslag staat?

mvg
zum
 
Is dit gebeurt na het veranderen van de partitie??
dan bestaat er denk ik wel de mogelijkheid dit te veranderen met vb partitie magic.
de schijf zou je eruit kunnen halen en in een andere pc testen of deze nog werkt.
ook mogelijk met een IDE-SATA adapter.
 
nee die partitie heb ik er meer als een jaar geleden laten opzetten
en heeft heeft dus meer als een jaar goed gewerkt tot laatst wilde hij niet meer opstarten .de schijf in een andere pc testen moet die andere pc er geen zijn die de zelfde schijftype ondersteund of maakt dat niet uit .en wat die adapter betreft dat ga je mijn eens moeten uitlegen hoe dat werkt ,op dat gebied ben ik nog groen achter mijn oortjes

mvg
zum
 
normaal gezien zou dit geen probleem mogen zijn,elke pc zou die schijf moeten erkennen.
ge moet deze wel instellen als slave of de schijf loskoppelen en de andere aansluiten.
IDE-SATA adapter is een externe kabel met voeding die ge als extra op een pc kunt aansluiten via usb.
hieraan kunt ge een extra harde schijf of dvd,cd speler aansluiten.

mvg
gras33
 
dag gras33

bedankt voor al deze info .ik heb ondertussen hier en daar wat gelezen over die sata-adapter hoe dat werkt enzomeer ,ik ga mij er eentje aankopen en zal dan zien of ik die harde schijf op een andere pc kan zien .en of ik daar nog iets kan van reden ,ik laat nog wel iets weten of het mij gelukt is of niet

mvg
zum
 
Hey zum,
u hebt gezegd:
heb laatst een pc gehad die niet meer wilde opstarten en die geeft ook geen fout melding aan dat hij geen harde schijf vind het scherm blijft gewoon zwart .maar kan er niets meer mee aanvangen om hem opgestart te krijgen .

Nu heb ik laatst een pc van een vriend hier gehad met hetzelfde probleem,het gevolg is dat zijn moederbord defect is.

Hou hiermee rekening,test eerst maar een u harde schijf.

mvg
gras33
 
Waarom kosten maken?
Download een livecd, bvb deze ubuntu desktop editie
Brand deze en start hiervan op.
Kijk nu eens bij locaties of je harde schijf en zijn partities er bij staan.
Als ze er niet staan moet je de pc in een andere pc hangen.
Je hebt 4 pc, een recente pc heeft zeker en vast een sataslot en bijhorende kabels.
Een ouder ide zit er ook meestal in voor cd/dvd tiestellen.
Je hebt vast een pc in huis die de schijf kan huisvesten zonder op kosten te jagen als je 4 pc hebt.
Sluit de schijf gewoon intern aan.

PS: In stappen 12 en 13 van deze handleiding staan een harde schijf en cd of dvd met de oude IDE aansluiting.
http://www.pctuts.be/content/computer-samenstellen-298/
 
Laatst bewerkt:
Waarom kosten maken?
Download een livecd, bvb deze ubuntu desktop editie
Brand deze en start hiervan op.
Kijk nu eens bij locaties of je harde schijf en zijn partities er bij staan.
Als ze er niet staan moet je de pc in een andere pc hangen.
Je hebt 4 pc, een recente pc heeft zeker en vast een sataslot en bijhorende kabels.
Een ouder ide zit er ook meestal in voor cd/dvd tiestellen.
Je hebt vast een pc in huis die de schijf kan huisvesten zonder op kosten te jagen als je 4 pc hebt.
Sluit de schijf gewoon intern aan.

PS: In stappen 12 en 13 van deze handleiding staan een harde schijf en cd of dvd met de oude IDE aansluiting.
Pctuts.be - Computer samenstellen

Las ik in zijn voorstelling niet dat die 4pc's laptops zijn? Dus zal niet zo makkelijk zijn als gedacht wordt voor Zum.
 
btw; gaat het over de schijf uit je HP6000? uit deze topic?
http://www.pctuts.be/f246/opstart-problemen-37327/
Als er een andere schijf inzit nu en het blijft is het onwaarschijnlijk dat er iets mis is met die schijven, zal wel aan die pc zelf liggen.
Schep eens wat meer duidelijkheid over de situatie aub.

Inderdaad Mik. Maar we kunnen niet van ieder lid onthouden wat die ooit geschreven heeft op ons forum he, er registreren regelmatig mensen.
En we doen dit na de werkuren dus om dat allemaal uit te zoeken kan niet hoor.
Met de helft van de nodige info kunnen we je maar halve hulp geven.
Bij laptop kan de schijf in een werkend systeem geplaatst worden, wel op voorwaarde dat beide gelijk zijn, bvb beide sata 2 zijn, is het een oudere laptop die enkel sata 1 ondersteund ligt het moeilijker. bij desktopschijven kan je een jumper plaatsen om deze sata2 schijven als sata 1 te maken.
Ook als je een externe behuizing of een losse adapter wil gebruiken moet je weten welk slot, ide, sata1, 2, .... alleen, als je deze info zoekt bij je laptops dan kan je in de werkende laptop die de schijf kan bevatten de cd van ubuntu stoppen zoals ik voorstelde en daarvan opstarten.
Zo zie je meteen of de schijf werkt.
Deze cd kan ook op alle andere laptops gebruikt worden bij problemen, een adapter niet.
De data kan je op stick of externe schijf zetten op dezelfde manier, dus via ubuntu.
Dat is niet moeilijker dan bij desktop.
Daarna de originele schijf er terug in en klaar.
 
Laatst bewerkt:
niet iedereen heeft een technisch brein en een paar pc ter beschikking staan met allerlei hulp middellen.wie kent mac,linux (ubuntu) en vensters 100% zonderblozen en zoeken???wie draait vm-ware om iets te ontdekken en uit te zoeken, jan met de pet niet in ieder geval!daarvoor zijn er hulpfora om gemakkelijke en begrijpelijke oplossingen te geven.

by the way Pro's (pc-techneuten) gebruiken ook hulpmiddellen!
 
nijltjetweety nee dit gaat over mijn vaste pc die nu al enkele maanden stil staat die ik vooral gebruikte voor algemeen gebruik .ik ga dat hier eens deftig uitlegen hé
de schijf met die partitie erop dat komt uit onze vaste pc ook een hp en die start in het geheel niet meer op blijft een zwart scherm ,ik kan zelf die schijf niet formateren .wat ik daar wel op geprobeerd heb is een ultmate boot cd er in gestopt maar ook deze kon ik niet opstarten op die vaste pc .

dus schieten er alleen nog die vier laptops over .ieder van ons heeft zijn eigen laptop om dat de intresses ook ver uit elkaar ligen en er ook nooit ruzie is op deze manier .
die ééne laptop is een hp pavillion dv6000 en die heeft het probleem dat die niet op een normale manier kan opstarten als je die start vald die na een tweetal minuten terug uit en start die opnieuw op en soms lukt het na vier keer optestarten dat die dan de windows start maar meestal niet .om hem direct opgestart te krijgen moet ik f10 of f12 klikken maar dat begind ook minder en minder goed te gaan .en daar zit een splinternieuwe hardeschijf in .ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen of aan wat het kan ligen .eens dat hij xp gestart heeft blijfd die gewoon draaien zonder problemen en kan je daar alles mee doen zoals op een andere .zou het kunnen zijn dat er daar iets stuk of het bijna gehad heeft dat hij zo moeilijk begind te doen?
zo dat was het even in het kort
 
Voor die laptop is er die andere topic he.
Wat de vaste pc betreft, heb je het ' bootmenu ' gebruikt om op te starten vanaf die cd? Vaak is dat bij opstart de functietoets F8 gebruiken.
Anders eens het juiste model van de desktop opgeven, er zijn handleidingen voor te vinden op het net.
Met die link naar ubuntu werkt het in elk geval.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan