Harde schijf van 1.5TB wordt plots gezien als 500GB en is onleesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo iedereen,

Net even geregistreerd aangezien dit wel één van de beter fora lijkt te zijn die hulp kan bieden denk ik :)
Vandaag komt mijn broer bij me en vraagt of ik even zijn oude 300GB Maxtor HDD wil aansluiten op mijn PC om foto's er af te halen (zijn PC is dood btw).
Ik heb 2 data schijven (D = Seagate 1.5TB // E = WD 1TB) en 1 OS schijf (C = 500GB [Win 7])
Goed, ik sluit mijn PC af, open de case en trek de voeding en SATA kabel eruit van mijn data schijf 2 (WD 1TB).
Daarop sluit ik mijn broer z'n Maxtor aan, start de PC weer op en plots lijkt hij vanaf de Maxtor te willen booten ondanks dat mijn C schijf nog aangesloten was.
Win XP wordt opgestart waarna meteen een BSoD volgt en reboot. Hmm FAIL...
Terug losgekoppeld en mijn HDD weer aangesloten.
Bij het booten krijg ik een MBR error 2. Ik zoek dit op en kom te weten dat er iets mis is met de master boot record.

Probleem: mijn Seagate 1.5TB HDD wordt plots niet meer (correct) herkend! -)5
In de BIOS herkent die hem wel maar geeft aan dat ie maar 500GB groot is??!
In Windows verkenner is ie verdwenen en onder schijfbeheer staat er een leeg veld met als bestandssysteem RAW... wtf?

Ik dacht dat dit misschien was door die MBR error dus eerst dat ff oplossen...
Nu heb ik Acronis True Image en blijkt dit een oorzaak te kunnen zijn van de MBR error.
Oplossing is Win 7 recovery CD en fixmbr command gebruiken.
Na lang zoeken recovery CD online gevonden en gedownload (want die had ik niet).
Alles uitgevoerd en probleem opgelost. MBR is weer OK en krijg geen melding meer.

Maar (je raad het al) HDD is niet gefixt. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want die HDD bevat films, muziek, foto's, persoonlijke data en noem maar op van pakweg 7 jaar ver! Ook veel data ivm school & werk (belangrijk!)

Het feit dat er staat RAW als bestandssysteem baart me zorgen aangezien daar normaal NTFS moet staan en ik begin al te vrezen dat die HDD geformateerd moet worden als NTFS maar dan ben ik alles kwijt...

Ben trouwens al uren (de hele avond + deel v/d nacht) hiermee bezig geweest.

Ik hoop van iemand te horen dat er een manier is om mijn data alsnog te redden.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele hulp!

EDIT: ik ben blijkbaar niet de eerste met dit probleem. Zonet wat gegoocheld en ben op het Seagate forum terecht gekomen.
Daar waren twee personen met hetzelfde probleem en beide hebben alle data kunnen recoveren.
Aangezien het reeds 3u zal ik morgen het topic eens doorspitten en de stappen volgen...
Als er mensen hier dit ervaren hebben hoor ik het graag.
 
Hmm nope dit zal niet echt een oplossing bieden :)
Ik heb ondertussen alle stappen uitgevoerd zoals op SG forum maar ik kom er niet.
In de BIOS wordt m'n HDD nu weer gezien als 1.5GB maar in Win niet.
Heb daar even gepost aangezien er iemand is die ervaring met dit probleem heeft.
Hoop maar dat ze snel antwoorden...

Blijkt trouwens een probleem te zijn met de BIOS van Gigabyte mobo's die iets wil backuppen op de HDD waarna een soort lock-out optreed.

Toch bedankt om even te zoeken ;)

Weet niet als ik de link mag plaatsen maar misschien een referentie voor anderen:
http://forums.seagate.com/t5/Barrac...B-and-asking-to-be-formated/td-p/52223/page/3

Verwijder link maar indien het niet toegelaten is.
 
ziet windows de schijf überhaupt? of is ze helemaal niet te zien? een schijf kan niet zomaar zijn formaat ( ntfs/fat) kwijt spelen. dan moet er iets anders gebeurd zijn. ga eens naar computerbeheer--> opslag-->lokaal schijfbeheer. je moet daar de schijf zien staan mét schijfletter en grootte en als healthy-active. als dat niet het geval is, klik dan rechts op het balkje van de schijf onder in het venster en wijs een nieuwe letter toe. kies bij voorkeur een letter achteraan in het alfabet. dan moet de schijf toegankelijk zijn.

attachment.php
 
In verkenner is de schijf niet te zien, nee.
Onder schijfbeheer krijg ik:
schijfbeheer.jpg

(Klik op afbeeldingen om te vergroten)

Ik kan er nog rechts op klikken en event. een stationsletter toewijzen maar ik wacht toch eerst op een reactie op het SG forum alvorens iets te wijzigen omdat ze ook aanraden niets te wijzigen alvorens te inspecteren. Aangezien ze daar gekend zijn met het probleem wacht ik even wat ze te zeggen hebben.

Een schijf kan blijkbaar wel zomaar zijn formaat kwijt zijn aangezien het hier gaat om een BIOS fout. Van wat ik begrepen heb, probeert de BIOS een soort backup van zichzelf op een schijf te zetten maar door die BIOS fout lockt hij de HDD af om z'n backup te beveiligen.

Zoals je kan merken op de screenshot is het gewijzigd in RAW formaat en klopt de schijfgrootte voor geen meter. 500GB ipv 1.5TB
 
In verkenner is de schijf niet te zien, nee.
Onder schijfbeheer krijg ik:
schijfbeheer.jpg

(Klik op afbeeldingen om te vergroten)

Ik kan er nog rechts op klikken en event. een stationsletter toewijzen maar ik wacht toch eerst op een reactie op het SG forum alvorens iets te wijzigen omdat ze ook aanraden niets te wijzigen alvorens te inspecteren. Aangezien ze daar gekend zijn met het probleem wacht ik even wat ze te zeggen hebben.

Een schijf kan blijkbaar wel zomaar zijn formaat kwijt zijn aangezien het hier gaat om een BIOS fout. Van wat ik begrepen heb, probeert de BIOS een soort backup van zichzelf op een schijf te zetten maar door die BIOS fout lockt hij de HDD af om z'n backup te beveiligen.

Zoals je kan merken op de screenshot is het gewijzigd in RAW formaat en klopt de schijfgrootte voor geen meter. 500GB ipv 1.5TB

laat dan maar iets wete als seagate geantwoord heeft. ik zou echter toch al een letter toewijzen aan het volume. grote kans dat je het ziet staan in verkenner en erin kan...
 
Allemaal SATA :)
Master/Slave doet er dan niet zoveel toe dacht ik als bij IDE...
Hoe dan ook de C schijf is Master & de rest Slave (in BIOS).

Trouwens, een stationsletter toevoegen kan misschien wel maar daarmee is de missing 1000GB niet terug.
Anyway zal het (nog) niet proberen. Op het SG forum vraagt die gast bepaalde stukken data van de HDD op (Master Boot sector) en ik geloof dat hij deze adh van een goede NTFS boot sector handmatig bewerkt en je dan terug stuurt. Lijkt te werken bij degene van wie het gedaan heeft. Dus zou me verwonderen dat "gewoon" ff de stationsletter veranderen dit zou oplossen :)
Niet dat ik je wil afbreken Antwanneke, zeker niet! Alle hulp apprecieer ik maar na een dagje lezen lijkt dit toch een zwaar probleem waar ik mee te maken heb...
 
Volgens mij maakt dit met SATA niet zo veel uit.

Maar lees toch dit Topic even en vooral het laatste bericht.

Lees ook het 5e bericht : Wat is de reden dat Windows van NTFS naar RAW gaat? Waarom gebeurd dit zonder reden
 
Hmm nee heeft er niets mee te maken in mijn geval. Ik gebruik deze HDD opstelling al 2 jaar zonder problemen.
Probleem ligt hem in het feit dat ik gisteren die Maxtor aansloot en heb dit vermoedelijk op een master SATA poort aangesloten.
Mijn BIOS detecteerde dat er een wijziging was in de opstelling van schijven en maakt dan automatisch een backup van zichzelf op één van de vaste schijven.
In dit geval de data schijf van 1.5TB.

Om de BIOS backup te beveiligen maakt deze er een soort Ghost van (ter bescherming om niet overschreven te worden).
Omdat hier wat is misgelopen (gebeurd blijkbaar enkel met BIOS van Gigabyte moederborden) is de HDD als het ware een Ghost geworden en zijn er enkele gegevens sectoren verschoven ofzo waardoor de computer deze niet meer correct kan lezen.
Alle data is normaal wel nog aanwezig... (en dat hoop ik!)

Die persoon op SG forum hersteld die foutieve sector handmatig en stuurt hem terug.
Dan moet met een programma (HxD) de hexadecimale code handmatig overschreven worden of de code in de plaats geplakt worden ofzo.
Na een reboot is de HDD weer leesbaar en zou in principe alles weer naar behoren moeten werken zonder dataverlies.

Een normale NTFS schijf leest vanaf sector 63 maar door die verschuiving leest die vanaf een andere sector. Bij die persoon was het 0 maar voor zover ik gezien heb begint mijne op sector 1 te lezen. Hierdoor loopt er één en ander fout en kan de HDD niet correct gelezen worden.
Zal misschien niet 100% correct zijn wat ik nu zeg maar daar komt het ongeveer wel op neer.
Eigenlijk is er iets mis met de partitietabel die zegt waar wat staat waardoor de data zelf nog steeds op z'n originele plaats staat.
Om een vb te geven van wat die gast moet bekijken:
HDD2.txt

Als hij me kan helpen en dit repareren dan moet ik daarna sowieso m'n BIOS updaten (Flashen) naar een nieuwere versie anders kan ik dit in de toekomst nog tegenkomen. De Jappen bij Gigabyte hebben blijkbaar verkeerde code geschreven ofzo. Een nieuwere BIOS update zou dit moeten oplossen dus.
 
XP kan niet overweg met de mbr van vista/7
Je had bovendien 1.5tb + 500gb + 300gb in je pc zitten met de opstartende XP.
Dat is 2.3tb
XP kan tot 2tb aan, dus heeft XP de schijf herpartitioneerd en de rest is raw data.
Alle data is er nog maar je gaat die moeten recoveren via betaalsoft.
Je OS ga je denk ik moeten herinstalleren.
Benieuwd wat je als antwoord gaat krijgen.
 
Hmm ik dacht dat ik de 300GB ipv de 1.5TB aangesloten had wat in dit geval dus niet zou kloppen.
Maar het kan best zijn dat ik de 1TB losgekoppeld heb en dan klinkt het niet onlogisch wat je zegt!
Wat ik nog steeds vreemd vind is dat ie XP opstartte terwijl mijn Win 7 master is en op de SATA 0 connector zit.
Tenzij deze misschien niet als 1ste in de lijst stond in m'n BIOS.
Boot sequence is vast en zeker HDD eerst, CDROM tweede en Ex-HDD als derde maar ik dacht ergens nog een HDD volgorde gezien te hebben.
Misschien dat die Maxtor daar als 1ste geplaatst werd, dan kan het wel.

Helaas nog steeds geen reactie op SG forum, hoop dat er toch morgen wel iemand kijkt en met name die ene persoon (heb hem trouwens PM gezonden).

Ik hou jullie op de hoogte :)
 
Jammer voor jou natuurlijk, maar voor mij een leerzaam probleem. Ik hoop dat hier een oplossing voor is.

Toch nog een vraagje, gebruik je een RAID 0 configuratie of heb je schijven gespiegeld staan met een andere RAID configuratie.
 
Is hier geen edit knop aanwezig??

Hij heeft gereageerd en vertelde me dat omdat ik het command FIXMBR gebruikt heb de partitietabel om zeep is :(
Nu ziet mijn BIOS de schijf wel weer als 1.5TB maar die partitietabel is nu een 500GB FAT32 wat dus niet correct is voor die schijf en onleesbaar is.
De HEX code van de HDD die ik gepost heb is niet correct zegt hij (van andere schijf blijkbaar). Dus heb even opnieuw gepost voor alle HDD's.
Hij denkt dat het wel moet lukken om me te verhelpen.

Rechtsreekde quote:
Your HxD dump is for PHYSICALDRIVE1, not PHYSICALDRIVE2. You need to repeat the procedure for the correct drive. Once you have done this, I expect that the repair will be an easy one.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan