Hd 2.5''

Status
Niet open voor verdere reacties.
heb me verleden week een 2de handsje aangekocht van 1TB voor 25€ bij de plaatselijke computershop...dit was de enige 1TB die hij als een 2de handsje bezat ….
hij had wel nog meerder kleinere schijfjes gaande van 15€ voor een schijfje van 250GB of 20€ voor een schijfje van 320GB
*deze worden eerst door hem nagezien ..maar hij zal deze nooit zelf aanbieden tenzij je er zelf om vraagt … hoe groot moet deze voor u zijn
 
best dat je hem eens belt of mailt aangezien ik denk dat je niet van deze buurt bent … en hem vraagt of deze je ook toegezonden kan worden.
 
Als ik een tip mag geven: koop NOOIT, maar dan ook NOOIT 2de handse harde schijven!
Zeker niet de standaard, niet SSD schijven. Die dingen zijn zowiezo een tijdbom. En je koopt dan nog eentje met een korte lont.
Ik heb hier al heel veel schijven door men handen gehad. Die dingen kosten nieuw al niet zo veel meer. Maar 2de hands is om problemen vragen. Ook al zijn ze nog "goed", dat kan zeer snel veranderen...
 
Hier ben ik het wel mee eens. Heb ook al wat schijfjes moeten vervangen die tweedehands gekocht waren en in korte tijd problemen gingen geven.
Je weet nooit wat de vorige eigenaar met de schijf gedaan heeft.
In een harddisk zitten vele kwetsbare onderdelen die snel kunnen beschadigen tijdens een val of stoot van een laptop.
De regel is hier in veel gevallen: Goedkoop is vaak duurkoop. Maar uiteraard kun je ook geluk hebben.

Met een tweedehands SSD zou ik wat minder problemen hebben omdat daar geen bewegende onderdelen in zitten en de levensduur bij een SSD van een goed merk behoorlijk lang is. Maar ook hier bestaat een zeker risico

Daarom raad ik ook tweedehands schijven af en is zoiets altijd voor eigen risico. Tenzij de schijf van een bekende is die je volledig vertrouwd.

Ik heb ook nooit nieuwe harddisks besteld via een webshop omdat ik niet weet hoe de postbode en transporteurs er mee omgaan, maar met een SSD durf ik dit risico wel te nemen. Op zich kan daar niet zoveel fout mee gaan.
 
Skippy;n233097 zei:
Hier ben ik het wel mee eens. Heb ook al wat schijfjes moeten vervangen die tweedehands gekocht waren en in korte tijd problemen gingen geven.
Je weet nooit wat de vorige eigenaar met de schijf gedaan heeft.
In een harddisk zitten vele kwetsbare onderdelen die snel kunnen beschadigen tijdens een val of stoot van een laptop.
De regel is hier in veel gevallen: Goedkoop is vaak duurkoop. Maar uiteraard kun je ook geluk hebben.

Met een tweedehands SSD zou ik wat minder problemen hebben omdat daar geen bewegende onderdelen in zitten en de levensduur bij een SSD van een goed merk behoorlijk lang is. Maar ook hier bestaat een zeker risico

Daarom raad ik ook tweedehands schijven af en is zoiets altijd voor eigen risico. Tenzij de schijf van een bekende is die je volledig vertrouwd.

Ik heb ook nooit nieuwe harddisks besteld via een webshop omdat ik niet weet hoe de postbode en transporteurs er mee omgaan, maar met een SSD durf ik dit risico wel te nemen. Op zich kan daar niet zoveel fout mee gaan.

Zelfs van een bekende, soms willen die ergens vanaf. Wat weet je dan van eventuele problemen.
 
Met een bekende bedoel ik hier dan ook echt een bekende. Die verkoopt mij geen prul.
 
Ik heb ook nog nooit een tweedehands harde schijf gekocht. Nu in mijn netbookje steekt er geen, juist een piepklein eMMC kaartje, dat niet vervangbaar is. Dus eMMC naar de haaien is heel de netbook naar de haaien. Dat is wel een risico natuurlijk, vandaar dat dit hier waarschijnlijk mijn laatste netbookje wordt, of het moet er dan eentje worden met een SSD aan boord die ik als het moet kan vervangen.
 
ik zie dat er afgeraden word om een 2de hands hdd te gebruiken en men heeft hier dan ook gelijk in mocht ik deze van een vreemde over gekocht hebben ...
aangezien ik deze 2de hands aangekocht heb in mijn vaste computerwinkel denk ik niet dat men het risico neemt me een beschadigde hdd te verkopen ..
 
Het speelt geen rol dat men een 2de hands HD koopt van een bekende, een winkel, of eender welke bron. Het probleem is dat die waarschijnlijk al enige tijd gedraait heeft. De levensduur is verkort, en het is heel moeillijk te zeggen hoeveel deze disk al moeten presteren heeft.
Hoelang is de disk al actief. Hoe actief is de disk geweest tijdens zen periode (read/write IO's). Bij welke temperaturen heeft deze disk moeten presteren. Heeft deze stilgestaan of is deze mobiel ingezet, ...
Het maakt dus totaal niet uit van wie deze disk komt. Een bekende, een winkel, een vreemde, .... dit zegt niets over bovenstaande bepalende factoren.
 
Tsja, tweedehands is uiteraard niet nieuw.
Maar ja, ik koop ook liever een tweedehands auto van iemand die ik ken en waarvan ik weet dat hij netjes met dat ding is omgegaan.
Met een tweedehandsje uit een garage heb ik geen idee hoe men er mee omgegaan is en loop ik een veel hoger risico..

Als mijn broer zegt dat z´n laptop nooit is gevallen geloof ik hem. Ik heb gelukkig een eerlijke familie die niet tegen elkaar liegt.
Verder is deze laptop bij mij al jaren in onderhoud. En als er ooit een upgrade moet komen naar een SSD dan is er dus een harddisk over.
Ik heb hem niet nodig, maar ik zou deze moeiteloos van hem kopen. Daar hoef ik dan niet eens over na te denken mocht ik er een bestemming voor kunnen verzinnen.

Dat bedoel ik dus met een bekende.
 
Skippy;n233109 zei:
Tsja, tweedehands is uiteraard niet nieuw.
Maar ja, ik koop ook liever een tweedehands auto van iemand die ik ken en waarvan ik weet dat hij netjes met dat ding is omgegaan.
Met een tweedehandsje uit een garage heb ik geen idee hoe men er mee omgegaan is en loop ik een veel hoger risico..

Als mijn broer zegt dat z´n laptop nooit is gevallen geloof ik hem. Ik heb gelukkig een eerlijke familie die niet tegen elkaar liegt.
Verder is deze laptop bij mij al jaren in onderhoud. En als er ooit een upgrade moet komen naar een SSD dan is er een harddisk over.
Ik heb hem niet nodig, maar ik zou deze moeiteloos van hem kopen. Daar hoef ik dan niet eens over na te denken mocht ik er een bestemming voor kunnen verzinnen.

Dat bedoel ik dus met een bekende.

in zo een geval zou ik het ook wel aandurven hoor.
 
Maar even een antwoord op de vraag van de topicstarter.

Ik heb hier nog wel en Toshiba 250 GB schijfje liggen voor een laptop. Over gehouden wegens een upgrade naar een SSD schijf.

Schijf is in goede staat, maar uiteraard gebruikt. Altijd gebruikt onder normale omstandigheden. Laptop is nooit gevallen.
Ik moet even nadenken, laptop dus schijfje is ongeveer 6 jaar oud en er zit op dit moment ongeveer 3 jaar een SSD schijf in.
Laten we het er op houden dat deze schijf 3 jaar enkele dagen per week een paar uur in gebruik is geweest.

Ik zou hem kunnen versturen. Verzendkosten zijn iets hoger omdat u waarschijnlijk in Belgie woont en ik in Nederland. Het past in ieder geval door de brievenbus dus het is geen duur pakket.

En tsja wat moet ik voor zo´n schijfje nou vragen ????
Wat wilt u er voor geven ????

Als u interesse heeft laten we dit dan via PB verder afhandelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan