HD 5400 rpm

Status
Niet open voor verdere reacties.

GuntherM

Steunend lid
Vip Lid
Hoi allen,

er is hier een HD die kuren krijgt, klikken enz, dus tijd om er een nieuwe in de plaats te zetten.
Nu ben ik eens aan het kijken naar een nieuwe van 4Tb om deze te vervangen.
Maar bijna allen zijn met een toerental van 5400 rpm, eerder voor een NAS.
Ik begrijp dat de technologie veranderd, maar begrijp niet goed de lage rpm's.
Degene die er nu in zitten hebben allen 7200 rpm's. maar wel 8 jaar oud.
Is de techniek zo veranderd dan? Of zijn dit eerder schijven niet voor intensief gebruik?
Alvast bedankt, ik volg de pc techniek niet meer, dus vraag ik het jullie.
 
Vraag me af waarom zo en grote harde schijf. Als daar iets mee gebeurd, ben je alles kwijt. Het maximaal die er bij mij binnenkomt is 2Tb. Als die vol staat en het begeeft, dan is het ook al erg genoeg.
Ik werk met een SSD schijf van 500Gb als C. Daarvan is er 137Gb. in gebruik.
Alle data zoals foto's, muziek en film enz.... gaat op een 2Tb D schijf. Daar neem ik heel regelmatig copy's van.
 
Mik;n233631 zei:
Vraag me af waarom zo en grote harde schijf. Als daar iets mee gebeurd, ben je alles kwijt. Het maximaal die er bij mij binnenkomt is 2Tb. Als die vol staat en het begeeft, dan is het ook al erg genoeg.
Ik werk met een SSD schijf van 500Gb als C. Daarvan is er 137Gb. in gebruik.
Alle data zoals foto's, muziek en film enz.... gaat op een 2Tb D schijf. Daar neem ik heel regelmatig copy's van.

Ik werk in de media, en zijn zo'n grote schijven gewoon nodig, voor de normale user is dit inderdaad overkill.
 
Ik denk dat u verkeerd zoekt.
De 5400 rpm schijfjes die u vindt zijn denk ik kleine 2,5 schijfjes voor een laptop. De gewone 3,5 schijven voor een PC worden volgens mij niet meergemaakt in 5400 rpm, maar dat zou ik even na moetn zoeken.
 
Vroeger was ik er ook van overtuigd dat je wel 7200RPM moest hebben, en liefst nog meer...
Tegenwoordig wil ik enkel een goede en stabiele disk. En laat het nu net daar zijn dat de 5400RPM veel beter scoort. Lager toerental = langere levensduur!
En wat snelheid betreft ga je voor standaard gebruik wel tevreden zijn. OK, 7200 RPM is "sneller". Maar ik verkies een stabielere disk aan 5400RPM boven 7200RPM.
Kies verstandig! De snelste of de stabielste. En wat data betreft wil ik het 2de... Tenzij je elke 3 a 5 jaar zowiezo nieuwe disken koopt en je data migreert.
 
Ondertussen is er heel wat gebeurt, het lag alles behalve aan de HD's, rotte SATA poorten, en is heel die pc naar de eeuwige jachtvelden vertrokken, ik heb nu een DS918+ NAS met Seagate Ironwolfs in RAID10.
En inderdaad qua snelheid doen deze het heel goed. 5900rpm dus de topic mag op slot wat mij betreft. Allen bedankt voor jullie bijdrage.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan