Windows 10 images

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hallo,

Een louter informatief vraagje, ik gebruik Ashampo backup pro voor het maken van mijn images.
Ik maak altijd een volledige back-up.
Als ik nu eens een incrementele back-up maak en mijn systeem crasht,
en ik moet mijn image terugzetten, start ik op mijn met opstart cd van ashampo maar wat moet ik dan aanduiden
wat ik wil terug zetten, de volledige back-up?
Want als ik de incrementele neem heb ik alleen de veranderingen ten opzichte van de vorige backup, neem ik de vorige volledige back up dan heb ik niet de laatst bijgekomen bestanden en documenten mee want die zitten in de incrementele dus dan zet hij niet alles terug.

Ik heb nu geen probleem maar voor het geval van, of moet je die alle twee aanvinken?

greets

ed

Zo werkt een incrementele backup niet... of toch zeker niet de restore die er tegenover staat.

Als je een bestand selecteert uit de 'laatste' backup krijg je dat bestand hersteld. Het systeem bepaalt zelf uit wel backup-bestand die wordt gehaald. Dat is de meest recente versie van het bestand uit ALLE nog aanwezige backups, hetzij full hetzij uit een latere incrementele.

Nog een klein vraagje, is het verstandig om naast mijn Back-up programma Ashampo Back-up pro18 nog
bv Qilling Disk master, of Macrium reflect of Hasleo te installeren om een image/kopie van je C schijf te maken en is dit eigenlijk nodig,
want als je dit gedaan hebt en je zet er een heleboel programma's bij dan moet je terug een image maken, want als je dat niet doet en je hebt een crash dan kun je je eerste image opzetten, maar dan moet je nadien alle updates en de programma's er terug opnieuw gaan op installeren.
Het is maar een vraag het behoeft geen lange uitleg.

@mdc1756 Je hebt blijkbaar niet zoveel gevoel voor de humor van The End.
Hij geeft eigenlijk een duidelijk antwoord op je vraag denk ik ... of toch zijn mening, die ik onderschrijf.
Verschillende apps installeren om één en hetzelfde doel te bereiken leidt tot overkill, conflicten en problemen ....

Nee, ik heb gelezen dat je van je C schijf best een image maakt bit per bit dit las ik toch in de Windows Bijbel van Menno, hij kent wel iets van pc denk ik niet.
Maar ik vraag mij af moet dat? Voor mij niet een backup met Ashampo is niet gelijk als een image,/ kopie van de C schijf, maar voor mij hoeft dit zeker niet. Ik denk dat mijn Ashampo ook wel de backup van de C zal terugzetten. Daarom ook de opmerking, geen lange uitleg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Begrijp je niet goed Ashampo maakt geen images, en ja ik heb nog 600 gig vrij, zet jij dan geen enkel programma op je pc,?
Jawel, Ashampoo kan ook images maken. Hangt ervanaf wat je kiest (welk sjabloon) of wat je instelt als je het manueel doet.

Wat @The End schrijft en post klopt voor Acronis en andere BU/image programma's (thx @The End)
Vooral de verschillen tussen full, incremental and differential backups moet je goed begrijpen als je dat gaat gebruiken.
Bij Acronis moet je telkens ook zeker de 1ste BU/Image bijhouden. De andere afhankelijk van incremental of differential en of je eventueel oudere versies al dan niet wil kunnen terugzetten.

Ashampoo doet dit op een iets andere manier, zij gebruiken een "reverse-incremental backup"...
What is a reverse-incremental backup?
Komt erop neer dat bij een Ashampoo reverse-incremental de laatste BU/Image altijd een volledige backup is.
In de eerdere backups staat dan de "oude" data om daar dan eventueel oudere versies uit te halen.
Krijg je plaatsgebrek en zeker bent je geen oudere versies van documenten maar nodig hebt kan je die wissen en hoef je enkel de laatste
(grootste ) BU/Image bij te houden.

Bovenstaande Ashampoo commentaren kunnen uiteraard versie afhankelijk zijn...

Over BIT per BIT image, dat doe je meestal voor data recovery of forensische doeleinden.
Niet voor standaard BU/Images, mag maar is niet nodig.

Als je een bit per bit image maakt ga je ook ongebruikte sectoren backuppen en wordt de BU/Image veel groter.
Vooral bij een SSD backup. Die kan je trouwens voor je de BU maakt best eerst trimmen, anders worden gewiste maar nog niet vrijgegeven sectoren ook (nutteloos) mee opgenomen in de BU. (Denk dit ook geld voor SMR schijven, echter nog niet bekeken.)

Laatst bewerkt:
Jawel, Ashampoo kan ook images maken. Hangt ervanaf wat je kiest (welk sjabloon) of wat je instelt als je het manueel doet.

Wat @The End schrijft en post klopt voor Acronis.
niet alleen voor Acronis maar voor alle BU apps @Deus!
als je één deeltje verliest bij een incrementele back-up, dan is de back-up geldig tot aan het verloren deel, de rest die volgt na het verloren gedeelte is waardeloos! incrementeel: wat er bijgekomen is! enkel dit gedeelte. is snel dus.
Bij een differentiële back-up telt enkel de éérste-full en de laatst gemaakte differentiele back-up! de tussen ligggende mogen/kunnen verwijderd worden. differtiëel: wat het verschil is tussen de begin en einde. is dus langzamer bij het maken dan de andere methode.

Het verschil tussen differentiële en incrementele back-ups ligt in de manier waarop ze gegevens opslaan die sinds de laatste back-up zijn gewijzigd:

Beide methoden hebben hun eigen voordelen en nadelen, afhankelijk van de specifieke behoeften en omstandigheden van je back-upstrategie.

bron: co-pilot

Klopt idd voor de meeste, had het zo moet stellen.
Wou enkel verschil tussen Acronis incremental en Ashampoo "reverse-incremental" verduidelijken.
(Maak al images sinds de eerste image tools er waren. Acronis trouwens al sinds het +/- een jaar bestond.
Weet wel hoet het in elkaar zit, ook de verschillen tussen de Incermental en differential.)

Ashampoo doet het chter net iets anders, het zit 'm in het woordje "reverse" lees de link maar eens.

" Simplified storage management:
With reverse-incremental backup, the oldest backup can be simply deleted at any time without affecting the subsequent backup. A fine-granular memory management is therefore possible, which can also be automated. "

Terug
Bovenaan