Is deze RAID geslaagd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb windows7 opnieuw geïnstalleerd, en voor het eerst met een RAID0 opstelling van mijn twee 1TB HDD's. De RAID is geslaagd in de zin dat zowel de bios als windows nu nog maar 1 lezen zien, maar dat ding is wel iets meer dan 1,8TB groot. Ik had juist verwacht dat ik één schijf van iets van 0.9TB zou overhouden. Is mijn RAID0 nu geslaagd? Profiteer ik van een hogere snelheid?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe bedoel je dat je één schijf van iets van 0.9TB zou overhouden.

RAID0 telt de grootte van de schijven bij elkaar op, maar de kleinste schijf bepaald de totale grootte.

Een voorbeeld: Stel je hebt 3 schijven die je in RAID0 wilt zetten. Een schijf van 500GB en een schijf van 1 TB en een schijf van 2 TB
De kleinste schijf bepaald hier de totale grootte. Deze 3 schijven in RAID0 worden dan in totaal 3 x 500GB = 1,5 TB

In jouw geval dus twee gelijke schijven van 1TB zou theoretisch een schijf van 2 TB in RAID0 moeten opleveren. Dus de schijf die jij nu ziet van 1.8TB kan wel kloppen.

Hou ook rekening met het risico van RAID0. Zodra er 1 schijf beschadigd is, ben je alle data kwijt, ook de data die op de andere schijf staat.
Voor RAID0 geldt dus: Maak altijd goede Backup's
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan