Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey, gisteren had mijn broer een oude PC van mijn nonkel gekregen, ik merkte dat er een AGP poort op zat dus ik dacht van er misschien een grafische kaart in te steken(gewoon ergens 2de-hands een op de kop tikken) aangezien hij wel graag spelletjes speelt(oude spelletjes dan).

Ik vind al die soorten AGP nogal verwarrend, vooral ook wat er in de handleiding van het moederbord staat, ik kom er maar niet uit.

Het type moederbord is: Asrock K7S41

afbeelding:

K7S41.jpg



en in de handleiding staat het volgende vermeld:

1 AGP slot, supports 1.5V, 8X/4X AGP card (see CAUTION 2)

"Do NOT use a 3.3V AGP card on the AGP slot of this motherboard!
It may cause permanent damage!"

Dit vind ik nogal raar aangezien 8X AGP 0,8V gebruikt(dacht ik toch).
De layout van de AGP poort is denk ik zoals op de afbeelding hieronder AGP 1,5V

424px-AGP_%26_AGP_Pro_Keying.svg.png


link handleiding:
http://europe.asrock.com/manual/K7S41GX.pdf


Ik had nu ergens een grafische kaart gevonden, wel niet met dezelfde layout, maar wel AGP 8X met 1 notch meer dan het slot heeft, ik denk wel dat ze zou passen. En nu was mijn vraag of ze inderdaad zou passe en liefst werken ook, zonder dat ik alles kapot maak.

link grafische kaart:
Asus V9400 Magic /T 128MB Video Card ( V9400MAGIC/T/128 ) - AGP Video Card - Asus Monitor

PS: Op de website van deze grafische kaart staat wel dat ze niet meer verkocht wordt, maar ik heb ergens anders nog een exemplaar gevonden, alleen staan er minder specificaties bij.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, en al bij voorbaat dank
 
Eerst wat uitleg over de 2 agp slots.

AGP 1 ondersteunt 1x and 2x adapter cards met een sterkte van 3.3 volts.

AGP 2 ondersteunt 4x en 8x adapter cards met een sterkte van 1.5 volts (Er is ook support voor 1x en 2x maar op lager voltage).

Volgens deze uitleg mag je alle kaarten in een agp2 slot steken (heb ik ook al gedaan).
Omgekeerd niet, dus geen AGP 2 serie in een agp1 slot.
Ook logisch, want door de spanning van 3.3 volt zou een AGP2 kaart verbranden.
Door de 2e 'NOTCH' bij het AGP 1 slot kan je dat ook niet doen mits een AGP2 kaart maar 1 'notch' heeft.
Dat is de ingebouwde veiligheid van de AGP 2 kaarten die op lagere spanning werken.

Man, wat vind ik dat Engels soms een mooie taal.
Je habt een AGP 2 slot en kan een goede kaart gebruiken, dat is dan ook wat ik je aanraad. De AGP1 kaart gaat minder presteren omdat ze maar werkt op 1x en 2x, maar vooral omdat ze slechts gevoed gaat worden op 1.5 volt ipv 3.3 volt.
Dat kan je wel doen, maar ik denk dat je dan beter af bent met de onboard kaart, gesteld dat die nog werkt.
Ook gelet op de waarschuwing in de pdf (hoewel daar slechts een zeer kleine kans voor bestaat).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan