laptop hp pavillion ZE4900 start telkens terug op !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
ik heb hier een laptop hp pavillion ZE 4900 met xp home erop...wel deze start op tot het opstart scherm xp-home verschijnt dan slaat hij weer af om opnieuw op te starten .telkens weer dezelfde handeling...WAT ik ook probeer ...de verschillend modulles van opstarten in veilige modus wordt genegeerdt ook al geef ik daar de opdracht voor...een systeemherstel..doen gaat niet ....opstarten met opdrachtprompt lukt niet ..krijg een zwart scherm ZONDER de mogenlijkheid om een regel neer te schrijven....opstarten met de laatste werkende configuratie instellingen ---wilt niet lukken...de bios instellen om van een cd-rom te starten en dan F10 duwen bevestigen door ENTER lukt wel maar ,MAAR hij boot niet vanaf een aangekochte met licentie windows cd....NU ben ik op de site van hp geweest voor ondersteuning ..HEB de juiste gegevens door gegeven Zij hebben me gevraagd om de bios zo in te stellen dat ik kan starten vanaf een Externe DVD DRIVER maar deze wordt niet vermeld in de bios opties ...daar staan maar 4 opties deze zijn ..
..HARDDISK
..ATAPI CD-ROM
...FLOPPY DISK
...NETWORK..

Nu heb ik de bios zo ingesteld dat hij start vanaf de atapi cd-driver...maar dit lukt dus NIET ..
ik heb ook al de ultimate boot cd 5 die hier te verkrijgen is opgehaald en op cd gebrand ook deze mag of kan niet booten ..
 
Laatst bewerkt:
Na hier alles aandachtig te hebben gelezen, denk ik maar in één richting. Starten van de harde schijf gaat niet, starten met een cd-schijfje gaat ook niet.
Een oorzaak volgens mij hiervan is dat in het bios iets werd gewijzigd en de controllers van de HD en CD/DVD station wel eens op disabled zouden kunnen staan. Als die op disabled staan, denkt het bios bij zichzelf, het is niet nodig om met de HD of de CD/DVD lezer te starten, dan ga ik dat ook niet uitvoeren. Met een Externe cd/dvd lezer gaat niet lukken, er staat immers niet vermeld booten met USB apparaat. Een USB hoeft daarom geen externe cd/dvd lezer te zijn. Met een USB stick kan men ook booten. Het enige wat ik dan nog zie is Network, en dat is verbinding maken met een server in het netwerk, en zo de laptop te booten. Het eerste wat ik zou doen is in het bios eens gaan kijken of de controllers van de apparaten soms niet uitgeschakeld staan.
Krijg je toevallig niet te lezen als je de laptop aanzet, No boot device detected.
Andere oorzaak kan ook zijn, dat de batterij van de laptop moet vervangen worden.
 
der staat niks vermeld in de bios dat er iets uitgeschakeldt is ..
der wordt ook geen melding weer gegeven van " no boot device detected "..
ik heb de laptop nu op net spaning aan gesloten ...dit is de laptop van mijn gebuur ;werk zelf met een desktop pc ...mijn vraag nu : sluit ik hem op net stroom aan branden er 2 blauwe ledjes aan de voor kant ;neem ik de accu zonder netstroom brand er maar 1 blauw ledje de andere brand/flikkerdt dan geel/oranje !! en dan niets meer


je spreekt over de controllers van de bios ...waar vind ik die "want ik zit in de bios nu en vind die niet"

ik zit in de security van de bios instelling en zie der maar 2 opties staan ...optie 1...floppy boot aan/uit
....optie 2....cd-rom boot aan/uit
 
Laatst bewerkt:
" no boot device detected "..

Dus zijn de apparaten wel uitgeschakeld in het bios.

....optie 2....cd-rom boot aan/uit

Harde schijf en cd/dvd apparaat zijn dus aangesloten op dezelfde controller. Zet die op aan.
Valt deze terug uit, moet batterij vervangen worden.

Bij het aanzetten, van de laptop zal cd/dvd apparaat openen als je op het knopje drukt om schijfje uit te werpen. Wat de cd/dvd lezer wel niet zal doen, is het lichtje even aan en uit doen gaan bij aanzetten laptop, omdat apparaat niet gedecteerd word. En normaal moet je ook op je laptop het lichtje zien pinken van de Harde schijf activiteit als die gedecteerd word.
 
Laatst bewerkt:
je spreekt over de controllers van de bios ...waar vind ik die "want ik zit in de bios nu en vind die niet"

Kun je even vermelden wat in het menu bios allemaal te zien valt. Bios instellingen verschillen zowat van merk tot merk.
 
ik heb gedaan wat je zei optie 2 cd-rom boot :wel deze stond aan ! lampje brand aan de driver zelf..

heb de test gedaan door laptop af te zetten en daarna terug in te schakelen heb daarmee opgelet en gezien dat bij het opzetten van de laptop het lampje brande...wel deze brand aan de knop om de cd uit te werpen ..maar aan de voorkant van de laptop staat een teken met schijfjes [veronderstel dat dit voor de driver is] deze brandt niet alleen het teken om de laptop aan en uit te zetten brand...nu zie ik dat na een tydje 1minuut of zo het 2de lampje wel brand[afbeelding schijfjes boven elkaar ]
 
de vier opties heb ik vermeld in mijn vraag ..
door de pc op te starten en direct op F10te duwen kom ik in de bios ,waar verschillende mogelijkheden zijn : main menu;security;advanced;tools; exit
bij advanced...boot staan maar 4 opties deze zijn ..
..HARDDISK
..ATAPI CD-ROM
...FLOPPY DISK
...NETWORK..

bij security.. staat er
..administrator pasword [clear]
..power-on pasword [ clear]
...drivelock pasword [clear ]

device security ..hier heb je 2 keuze's ..
floppy boot aan /uit
cd-rom boot aan/uit

bij advanced heb je ook ..accessibility option deze is ingesteld op [01]
bij advanced heb je ook video memory 32 mb staan [ daar kan ik niks aan veranderen ]

daar naast heb je in de bios de optie tools...dit is een hard disk self test [heb ik al 3x laten draaien ]

het main menu ..
hier kan ik alleen de tyd ;uur ,datum veranderen ..
der staan wel gegevens vermeld over de laptop ..
deze zijn ..

note bookmodel hp pavillion ze4900 [pj913#uug]
system board id :3084
proccessor type: intel[R[ pentium [R] m cpu
processor speed 1.60GHZ
system memmory 480mb
bios version F.10
serial number ....
uuid nunmber ....
 
Laatst bewerkt:
ja is aangesloten op het stopcontact ; battery [accu] is eruitgehaald

heb ook al verschillende keren de accu en de net sroom los gemaakt daarna 1minuut de start knop ingehouden ...terug aangesloten zonder accu ...maar het hielp niet !

vraagje ...zou het mogenlijk zijn om te booten vanaf een usb stick ..ook al sta deze optie niet vermeld in de bios !!
 
Laatst bewerkt:
Sorry, je geeft wel heel karige informatie over je BIOS. Ik zal even gaan googlen, of ik iets terug vind welke BIOS instellingen deze laptop allemaal aan boord heeft.

Dit lijkt me iets intressants

het main menu ..
hier kan ik alleen de tyd ;uur ,datum veranderen ..
der staan wel gegevens vermeld over de laptop ..
deze zijn ..

Bij aanzetten laptop, blijft datum en tijdsinstelling behouden aan huidige tijd, of moet je deze telkens terug aanpassen, omdat deze staan ingesteld op een tijd in het verleden.

Al eens een CMOS reset geprobeerd? dus BIOS aanpassen aan fabrieksinstellingen
 
Laatst bewerkt:
datum en tyd blijven behouden [staat wel in het zwart vermeld..moet dit niet blauw zijn ]

je zegt "dat ik karige info geef over de bios !!! alles wat ik vond hier in de bios heb ik vermeld ..
 
Laatst bewerkt:
je zegt "dat ik karige info geef over de bios !!! alles wat ik vond hier in de bios heb ik vermeld ..

Door even te googlen heb ik al heel wat teruggevonden hoor.
Geen Sata controller , maar IDE controller. Je laptp staat ingesteld om te booten vanaf cd-schijfje. Zit er geen schijfje in de lezer zal geboot worden vanaf de HD
Huidige tijd blijft behouden. Dus moeten we het niet gaan zoeken bij de batterij of de lader.

datum en tyd blijven behouden [staat wel in het zwart vermeld..moet dit niet blauw zijn ]

Kleuren kunnen aangepast worden door de gebruiker. Ik begin eerder in de richting te denken dat je IDE controller defect is, en deze de HD en CD-rom niet meer detecteert. Dat er lichtjes branden of pinken is maar volkomen normaal. Je laptop staat namelijk onder spanning en spanning voed de laptop.

No boot device detected. Het BIOS vind geen enkel detecteer apparaat om te booten. Je BIOS vermeld wel, welke mogelijkheden er zijn om te booten.
Ik zie dat die laptop al een paar jaartjes oud is. De support van HP moet dan ook volgens mij weten, dat deze laptop niet kan geboot worden met een extern apparaat , zoals externe harde schijf, USB stick,externe floopy, maar enkel met interne aanwezige apparaten, HD, cd/dvd apparaat, diskettestation, of netwerkcontroller.
 
dus met andere woorden deze laptop kan niet hersteldt worden tenzij de gebuur opdracht geeft om hem binnen te brengen bij een prof.. technieker..

zo heb ik ook de gegevens door gestuurt naar hp help desk om een opstart baarre boot cd te bestellen :ze melden me dat ze er eentje kunnen opsturen maar niet voor de ze 4900 wel voor de ze4940

nu speelt dat geen belang zeggen die ...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan