Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Een vriend van mij heeft een compact Pressario laptop. Die valt soms zomaar uit.
Het toestel geeft ook aan dat de batterij aan vervanging toe is. Als de pc uitvalt, gaat het ledje op de laptop niet aan. (Geen voeding.)
Na enkele minuten (lichtje voeding op laptop gaat terug aan) kan de laptop terug opgestart worden.
Als je dan ziet, met aangesloten voeding, gebruikt het toestel stroom van de batterij. Dit komt terug van de voeding zodra het ledje op de laptop terug aan gaat.
Dus volgens mij is de voedingsadapter aan vervanging toe. Ik heb geen stekker die past in het toestel. Anders zou ik een gestabiliseerde voeding aansluiten en op 18,4V zetten.
Ik heb wél een laptopvoeding liggen (denk juiste stekker) van 19V.
Zou het kwaad kunnen die van 19V aan te sluiten om te testen. Denk dat die 0,6V het verschil niet zullen maken. Maar dit is niet mijn toestel..... als er wat mee gebeurd dan voel ik me verantwoordelijk.
Ik heb geen ervaring met de laptopbatterijen Lithium Ion. Weet wel dat ze bij overspanning of verkeerd gebruik kunnen ontbranden en moeilijk te blussen zijn.
Wie weet raad.
 
Zelfs die 0,6 volt verschil kan dodelijk zijn voor het laadcircuit van een laptop. Niet doen dus !!

Er zit hier weinig tolerantie in de instellingen en gebruikte componenten. Ik dacht iets van 0,25 volt, maar dit kan per merk iets verschillen natuurlijk. Wordt het meer dan een kwart volt zal alles snel te warm worden en doorbranden.
 
Lana heeft daar gelijk in. Dit moet heel correct zijn. Ik heb dit onthouden van toen mijn laptop lader stuk was. Heb toen in de winkel een hele uitleg gekregen daarover omdat ik een veel goedkopere lader ging kopen die niet de exacte voltage kon instellen. Ik heb dan wel geluisterd naar die verkoper en die duurdere gekocht. Heb er toen nog een paar jaar genieten van gehad.
 
Bedankt voor de uitleg. Ik vermoedde al zoiets. Vandaar mijn vraag naar bevestiging.
Nicad, lood en Nikkel-metaalhydride batterijen, zijn geen probleem. Maar de huidige generatie van batterijen, daar ben ik niet zo van op de hoogte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan