Linux Mint veilig?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag
Einde van het veilig internetten met xp in aantocht.
Dus gedacht om mij even te wagen aan Linux Mint.
Ik heb nu ergens gelezen, dat een anti virus-malware programma niet nodig is voor deze distributie.
Mijn vraag is nu de volgende : kan je dan ook veilig betalingen op het net uitvoeren ( paypal) of eventueel internetbankieren?

En ik als volledige leek in Linux zou mij graag wat informeren en mij de eerste stapjes eigen maken.
Waar kan ik mij daarvoor wenden, websites, boeken, tijdschriften?

Alvast bedankt
 
Linux kan een probleem zijn met internet bankieren. Bij problemen kunnen ze je niet helpen.

Nederlands bijna grootste bank "ABN-AMRO" meld dit op z'n site https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/internet-bankieren/systeemeisen-en-browsers.html

Systemen niet ondersteund

Er zijn diverse besturingssystemen en browsers in omloop. Het is voor ons helaas niet mogelijk om technische ondersteuning te verlenen op de besturingssystemen en browsers die niet aansluiten op onze systeemeisen, bijvoorbeeld Linux of Opera. U kunt ze meestal wel gewoon gebruiken.

Heeft u vragen over de functionaliteit binnen Internet Bankieren op uw systeem? Neemt u dan gerust contact met ons op via 0900 - 00 24
 
Je kunt de e-dentifier dan gewoon gebruiken, maar zonder USB. Je kunt wel gewoon de code overtypen. Iets moeilijker misschien, maar nog veiliger ook.

Voor de rest is Linux veilig. Een antivirus is niet nodig, een firewall kan handig zijn, maar is niet noodzakelijk. Een goed beginpunt is de Wiki van Ubuntu-NL. Kijk daar eens op. :)
 
Hartelijke dank voor de snelle reacties.
Ziezo terug een tip rijker.
Ik meen dus te begrijpen dat internetBANKIEREN dus niet zo aangeraden is maar hoe zit het nu met betalingen op een site bv. met Visa of Paypal?
Groeten,
 
Hartelijke dank voor de snelle reacties.
Ziezo terug een tip rijker.
Ik meen dus te begrijpen dat internetBANKIEREN dus niet zo aangeraden is maar hoe zit het nu met betalingen op een site bv. met Visa of Paypal?
Groeten,

Niets is veilig in het leven.

Uiteraard is Linux een goed alternatief voor Windows en misschien wel veiliger. Keyloggers dringen niet zo snel in een Linux systeem door, hiervoor is Windows veel kwetsbaarder.
Het probleem is dat banken en andere aanbieders van betaalsystemen niet altijd Linux ondersteunen als er problemen zijn. Dus stel dat er een transactie niet lukt met een Linux computer dan zal men je niet verder kunnen helpen. Dit kan een vervelende situatie zijn.

Met online betalingen ben je meestal erg afhankelijk van de site waarop je de betaling doet. De beveiliging van jouw computer heb je zelf in de hand.
Maar jouw creditcardnummer en expired date gegevens staan opgeslagen in databases van site waarop je je hebt geregistreerd om betalingen te doen. ( Zoals PayPal bijvoorbeeld )
Kunnen buitenstaanders bij deze gegevens, dan kunnen jouw creditcard gegevens op straat komen te liggen voor de gehele buitenwereld. Je bent dus ook afhankelijk van de beveiliging van derden.
 
Mijn vraag is nu de volgende : kan je dan ook veilig betalingen op het net uitvoeren ( paypal) of eventueel internetbankieren?

De beste bescherming is gezond verstand gebruiken.
Beantwoord nooit e-mail berichten die zogezegd van je bankinstelling afkomstig zijn, waarin te lezen valt om je bank en kredietkaart gegevens ter controle in te voeren. Dit noemt men Phishing .
Ga ook nooit in op e-mail berichten waarin gevraagd word naar een webpagina te gaan om je wachtwoord te veranderen. Internetfraudeurs leiden je om naar valse nagemaakte websites om zo aan je gegevens en wachtwoord(en) te raken.
 
Maar dat is onzin. Linux heeft geen antivirus nodig. Period.

Door de veilige architectuur van Linux is een antivirus enkel zinloos en vertragend. Niet doen dus.
 
indien je dus een verse Linux heb geinstalleerd dan heeft Timo gelijk ...(dus zonder behoud van Windows bestanden ) dan hoeft een antivirus inderdaad niet .
maar indien je dus een Linux heb geinstalleerd met behoud van je Windows bestanden ( dit veronderstel ik dus ) dan is de antivirus enkel in de Linux van nut om deze Windows bestanden te scannen de Linux zelf word dus niet gescant ...!
 
Ik zie dat de genaamde Mr Swake verschillende distributies gebruikt.
Zijn deze allemaal geinstalleerd in een multiboot?
Indien ja , is het mogelijk om eens aan te geven hoe je een multiboot aanmaakt?
Dank

Gebruikte systemen : Windows7 / Ubuntu / PCLinuxOS / LinuxMin
 
Deze zijn inderdaad multiboot systemen.
Een multibootsysteem Ubuntu naast windows7
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

En een multibootsysteem op een wat oudere computer , LinuxMint/PCLinuxOS

Ik ga je wat meer uitleg geven i.v.m. je vraag
Mijn vraag is nu de volgende : kan je dan ook veilig betalingen op het net uitvoeren ( paypal) of eventueel internetbankieren?

De beste beveiliging begint bij jezelf. Ik zou zeggen , laat je niet vangen door internetcriminelen die er op uit zijn om aan je gegevens te raken van je internetbanking en andere betaalwijzes op internet , zoals paypal, Visa of Mastercard.
Er bestaat ook nog altijd iets zoals phishing. Phishing heeft niets met virussen te maken, maar word je door internetcriminelen naar een valse nagemaakte site gelokt om je bank - kredietkaart, paswoorden enz.... te laten invoeren, om te verifiëren of deze nog kloppen , of zogezegd door een computerfout zijn kwijtgeraakt en men jou deze door een vals invulformulier terug laat invullen.
Alert blijven en je niet laten vangen zou ik zeggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan