Linux / Unix Linux MX installatie lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo beste mensen,
Op mijn oude Dell Laptop probeer ik naast een bestaande Windows 10 installatie een Linux MX installatie te doen (Dual Boot). Dast lukt bsteeds maar niet, want wanneer ik de daarvoor bestemde Partitie aanwijs om daarop te installeren krijg ik steeds de melding: A root partition at of least 5.1 GB is required (zie bijgevoegde afbeelding). Nu weet ik niet hie het verder moet. Kan iemand s.v.p. helpen helpen ?
Ik hoor het nog graag.
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
Nederland
 

Bijlagen

  • IMG20220728094056.jpg
    IMG20220728094056.jpg
    17.1 KB · Weergaven: 97
Haal eerst of die partitie weg of formatteer hem naar ext3, MXLinux is op Debian gebaseerd en heeft dan ook een bestandssysteem nodig die daarvoor is bedoeld, NTFS is een specifiek Windows bestandssysteem.

Beter is weghalen want een Linux systeem heeft naast de root ook een swapfile nodig, zal je wel met de installatie USB stick aan kunnen maken vermoed ik.
 
@truus22 Versta me niet verkeerd hé, maar ik vraag me wel af wat jij als gebruiker met een Linux systeem denkt te bereiken ... ik lees toch dat werken met Windows soms al een enorme uitdaging is met veel onbekenden. Waarom Linux er nog eens bij ?
 
Ja Philip, ik begrijp jouw opmerking en ik weet ook dat ik dikwijls niet al te snugger overkom. Toch (eigenwijs als ik ben). Blijft voor mij het experimenteren met OS-en een uitdagende hobby voor mij en ik hoop hierbij op jullie zeer gewaardeerde steun en hulp te mogen rekenen. Vriendelijke groet,
Cor
 
Waarschijnlijk is het een oude laptop waar hij verder niet veel mee doet. Ik ga er van uit dat Cor met die laptop een beetje wil spelen.
Er zit een erg kleine harde schijf in van slechts 60 GB. Er wordt slechts 55,9 Gb gezien, maar dat is normaal vanwege het verschil in gigabytes en gibibytes.

Ernstiger vind ik dat de partitie voor Windows 10 nu slechts 34,2 GB groot is. Dat is wel erg krap, naar mijn mening. Bij grotere updates en zeker bij een nieuwere versie van Windows 10 (versie 22H2 van komend najaar) kom je dan waarschijnlijk in de problemen vanwege te weinig vrije schijfruimte.

Als je wil spelen met Linux (en toch al een andere pc hebt waar Windows 10 op staat), dan zou ik op deze oude Dell laptop de gehele harde schijf aan Linux geven.
 
Toch leuk om te doen alhoewel het wel heel makkelijk is gemaakt met die grafische schillen waarbij je via pictogrammen opdrachten uit kunt voeren, vrougah ging dat allemaal via opdrachten, alleen de simpele dingen konden via die pictogrammen.

De kernel diende je zelf te compileren en de grafische schil kon je pas later openen, dat waren nog eens tijden. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan