Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb hier nog een pc met XP Home en twee IDE harde schijven, de eerst 40 Gb waarop XP Home staat. Nu zou ik graag op de tweede 160 Gb Linux installeren, kan dit via de normale weg hiermee bedoel ik installatie leiden naar een partitie op de tweede HD en installeren, krijg ik dan geen problemen met Dualboot???
 
Dit zou moeten lukken.
Maar je zegt Dualboot en je hebt het alleen over XP Home.
Welke besturingen staan er op dit moment nog meer op ?

Mijn vraag is dan ook: Heb je op dit moment al een Dualboot ?

Het zou niet uit mogen maken, al zet je 5 besturingen op een PC.

Een andere optie is nog als je Linux eens wilt uitproberen om een Virtualisatie software te gebruiken, zodat je een andere besturing binnen je opgestarte besturing kunt gebruiken.
Een handig gratis programma is Virtualbox
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb hier nog een pc met XP Home en twee IDE harde schijven, de eerst 40 Gb waarop XP Home staat. Nu zou ik graag op de tweede 160 Gb Linux installeren, kan dit via de normale weg hiermee bedoel ik installatie leiden naar een partitie op de tweede HD en installeren, krijg ik dan geen problemen met Dualboot???

Dit gaat gewoon , bij het installeren gewoon handmatig aangeven waar je Uw linux - versie wil installeren en de grootte van je partities die je wenst voor XP alsook voor Linux



Linux naast Windows installeren : een voorbeeld

Zoals de titel al aangeeft wordt ook hierbij de installatie behandeld van een Linuxdistributie naast windows dat op het C-station staat .
Het C-station wordt verdeeld tussen Windows en Linux ( middels partitioneren ) .
Lees de handleiding eerst helemaal door .
Werk rustig en bekijk het hele (beeld)scherm nog eens voor U uw keuze bevestigt.
Als voorbeeld van een distributie wordt hier Ubuntu besproken .
De installatie van andere distributies verloopt vaak globaal hetzelfde .

° Noteer de hoeveelheid beschikbare ruimte van het C-station . (voor Ubuntu heb je voor de installatie ongeveer 3Gigabites nodig alle nodige programma's staan reeds op de CD ).
° Defragmenteer Het C-station zoals U dat regelmatig moet doen bij Windows .
° Stop de install-CD in de pc en herstart die .
° Druk bij het eerst verschijnende , stilstaande (beeld)scherm op de ENTER-toets . kies en bevestig (ENTER) in de volgende drie schermen “Dutch/Nederlands” , “België” en type toetsenbord “ latin-Be” .
° In de volgende één of meer schermen probeert het programma een internetverbinding aan te leggen( via DHCP ) . Mocht het er niet in slagen , kunt U gerust kiezen voor het overlaan van de netwerkconfiguratie .
° Vul een computernaam in . Het maakt niet uit wat U hier invult .
° Kies “ schijfindeling handmatig bepalen “ . ( Als U alleen Linux op je pc wil , kiest U hier “ volledige schijf wissen “ ) .
° Kies de regel die begint met #1 . dit is het C-station . de partitie die we in dit veelvoorkomende voorbeeld verkleinen . Druk op ENTER .
° Kies “ Grootte “ en verander “ Nee “ in “ Ja “ .
° Vul het aantal Hele Gb's in dat voor Windows behouden mag blijven .
° U komt weer terug bij een eerder venster . Hier is een extra regel bijgekomen waarin staat “ VRIJE RUIMTE “ . Kies die regel en druk op ENTER .
° Kies “ De beschikbare vrije ruimte automatisch indelen “ en druk op ENTER .
° Mocht er een vraag komen over hoe U de schijven in wilt delen , kies dan “ Desktop “ .
° Kies nu “ Schijfindeling afsluiten & veranderingen naar schijf schrijven “ en dan “ Ja “ .
° De harde schijf wordt nu ingericht en beschreven . Dit kan even duren .
° Nu wordt er gevraagd of de paketten voor de Nederlandse taal moeten gedownload worden , kies “ Ja “ tenzij U zeker weet dat de computer geen toegang heeft tot het internet .
° Kies bij “ is de klok ingesteld op GMT? “ “ Nee “ .
° In het volgende scherm staat: tijdzone Europa/Brussels . druk op ENTER .
° Vul in de volgende schermen uw naam , gebruikersnaam en wachtwoord in. Bevestigen met de ENTER-toets . ( onthoud Uw gebruikersnaam en wachtwoord goed je hebt het steeds nodig om op te starten en als root ) .
° Kies bij de GRUB-opstartlader “ Ja “ en in het volgende scherm op “ volgende “ .
° De Cd-romlade opent . Verwijder de install-cd en druk op ENTER . Uw computer wordt nu opnieuw opgestart .
° Hoe ouder Uw pc hoe langer u nu moet wachten . Gemiddeld is dit een half uur . U kunt gerust de pc op U laten wachten .
° U wordt gevraagd of U bepaalde resoluties wel of niet wilt gebruiken ( selecteren kan door op de spatiebalk te drukken ) . Normaal hoeft U hier alleen op de ENTER-toets te drukken .
° Weer na 5 tot 15 minuten krijgt U een inlogscherm . Vul Uw gebruikersnaam ( + ENTER ) en wachtwoord in . Uw Ubuntu-installatie is nu klaar voor gebruik !
° VEEL PLEZIER MET LINUX!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Dit zou moeten lukken.
Maar je zegt Dualboot en je hebt het alleen over XP Home.
Welke besturingen staan er op dit moment nog meer op ?

Mijn vraag is dan ook: Heb je op dit moment al een Dualboot ?

Het zou niet uit mogen maken, al zet je 5 besturingen op een PC.

Een andere optie is nog als je Linux eens wilt uitproberen om een Virtualisatie software te gebruiken, zodat je een andere besturing binnen je opgestarte besturing kunt gebruiken.
Een handig gratis programma is Virtualbox

Met Dualboot bedoel ik dat hier dan Linux zou komen bij te staan, de virtualisatie heb ik al uitgeprobeerd in virtualbox en ook daarna nog met life cd (wil iets trager dan geinstalleerd maar goed genoeg om te testen) daarom dat ik hem zou willen bij installeren.
 
Met Dualboot bedoel ik dat hier dan Linux zou komen bij te staan, de virtualisatie heb ik al uitgeprobeerd in virtualbox en ook daarna nog met life cd (wil iets trager dan geinstalleerd maar goed genoeg om te testen) daarom dat ik hem zou willen bij installeren.

Zoals vdalex zegt, gewoon tijdens de installatie aangeven op welke partitie je Linux wilt installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan