Mappen beveiligen op externe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik gebruik xp oem en heb een externe harde schijf die ik wil beveiligen tegen wissen als ik deze uitleen . Heb zelf wat proberen op te zoeken maar niks gevonden .Ik vind namelijk het tabblad beveiliging in xp oem niet .
Weet iemand hoe je dat tablad tevoorschijn tovert? Of beter kan iemand mij uitleggen hoe je een map beveiligd zodat je die niet kunt wissen maar wel kopieert ?
Ik weet niet of mn vraag juist is geplaatst .Alvast bedankt voor jullie reactie's
 
doe het volgende ...

1 Klik in deze computer met de rechtermuisknop op de schijf die je wil beveiligen en kies eigenschappen
2 Kies het tabblad beveiliging
3 Klik op geavanceerd
4 Klik op het tabblad eigenaar
5 Kies op bewerken, selecteer jouw naam en klik ok
6 Terug bij het tabblad beveiliging, klik wijzigen en wis alle gebruikers behalve geverifieerde gebruikers / authenticated users.
Klik dan op toevoegen, typ de naam in die je gebruikt om aan te melden, druk eventueel op naam controleren en voeg toe.
7 Selecteer dan jouw naam en vink alles aan
8 Selecteer geverifieerde gebruikers of authenticated users (te zien of je windows install engels of nederlands is) en stel het
volgende in:

lezen en uitvoeren: toestaan
mapinhoud weergeven: toestaan
lezen: toestaan
schrijven: weigeren

Als je de schijf dan op een andere pc aansluit kunnen ze enkel lezen en kopieren naar hun schijven, maar niks verplaatsen of wissen. Je kan eventueel ook 1 folder maken die je niet beveiligd, waar ze dan bestanden voor jou kunnen plaatsen.


Als je dat wil doen moet je bij stap 6 voor authenticated users de optie schrijven leeg laten, niet toestaan en niet weigeren. Daarna in de root van je schijf een folder maken, rechtermuisknop, eigenschappen, beveiligen, terug op wijzigen klikken, en dan voeg je aan gebruikers authenticated users/geverifieerde gebruikers toe, en stel je deze instellingen in:

lezen en uitvoeren: toestaan
mapinhoud weergeven: toestaan
lezen: toestaan
schrijven: TOESTAAN

Op die manier kunnen ze in die folder schrijven (maar niet opnieuw wissen, geen volledig beheer), maar niet in de bovenliggende folders.

PS: let wel op dat je de pc waarmee je je schijven beveiligt niet verkoopt, of toch zeker eerst de rechten overneemt met een andere pc. Anders kan je die data nooit meer van de schijf formatteren..
 
Laatst bewerkt:
Dom van mij om dit niet bij te vermelden , toen ik in bed lag dacht ik er nog aan .Betreft Xp home oem versie .


1 Klik in deze computer met de rechtermuisknop op de schijf die je wil beveiligen en kies eigenschappen
2 Kies het tabblad beveiliging
Maar daar vind ik tabblad beveiliging niet
Denk dat het komt dat ik xp home oem versie heb .Wat kan ik nu doen ??

Alvast BEDANKT!!
 
Laatst bewerkt:
in xp home kun je de mappen niet beveiligen zoals hierboven werdt beschreven ....
je moet hier anders te werk gaan !!
je kunt deze beveiligen door de mappen persoonlijk te maken ...rechts klik op " documents en settings " dan delen en beveiliging kiezen en daar een vinkje zetten bij ""van deze map een persoonlijke map maken""

of je doet het nog anders ...
De gemakkelijkste manier om een map te beveiligen in XP home is er een gecomprimeerde map van maken.
Die kan je beveiligen met een wachtwoord.
Bekijk bijlage 7454
 
BEDANKT voor de geweldige info ! maar het is de bedoeling om een muziekmap op mn externe harde schijf te beveiligen tegen wissen als ik deze uitleen .Is dit mogelijk in xp home oem ??
Alvast bedankt voor jou hulp ! ;!ben niet zo slim op de pc .
 
er staat vermeld dacht ik in xp home kun je de mappen niet beveiligen zoals hierboven werdt beschreven ....
je moet hier anders te werk gaan
 
Laatst bewerkt:
een oplossing zou kunnen zijn om de betreffende mappen te kopieren en in te pakken met bijv: winzip ...7zip of een andere inpak tool ..
doordat je deze inpak kun je deze voorzien met een w8woord...indien je dan de externe schijf uitleend en je stel vast dat er zaken verwijderdt werden uit een betreffende map , dan gebruik je de zelfde ingepakte map die werd beveiligdt met een w8woord dat jij alleen kent ..door dat je dan de missende file's uit deze beveiligde ingepakte map te kopieren naar de map waar dat er files ontbreken herstel je dus deze in de oorspronkelijke staat ..
en zodoende heb je altijd een beveiligde backup achter de hand
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan