Status
Niet open voor verdere reacties.

Antwanneke

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb nu een Western Digital als master en een Quantum als slave. de slave wil ik vervangen door een maxtor die ik gekregen heb. ik heb de jumper op cable select gezet net zoals bij mijn huidige slave en de master.

bij de boot kan hij echter geen van beide schijven vinden. wat loopt er mis? ik heb ook al de maxblast software afgehaald maar dan moet de schijf er in zitten als je die wil opstarten.

graag hulp!!

[oplossing] er is nog eens een tweede sessie geweest om het in orde te krijgen. samen met geert en rudy op msn bezig geweest. de 160G schijf heeft er een week in gehangen, maar die meldde toen een 'imminent failure' dus heb ik ze er weer uit gezwierd. het was trouwens een hele heksentoer om ze te laten luisteren. had ze uiteindelijk als master op mijn secondary ide gezet ( dvd erachter) en dan heeft het dus efkes gewerkt...

ik ga dit afronden. [/oplossing]
 
Laatst bewerkt:
Ik zou even in de bios de schijf autodetect nog een keertje aan klikken zo dat hij hem toch gaat zien, zo niet even de steker Hd er uit bios aan laten staan even wachten en steker Hd er weer in misschien dat hij ze dan meteen ziet. wat je ook kan doen is goed op die nieuwe Hd kijken of de jumper stelling hetzelfde is vaak wil dat nog wel eens verschillen met Master en slave. gewoon nog even controleren voor de zekerheid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is meestal verkeerde setting van jumpers. Beide schijven eens nazien. Sommige hebben jumper nodig als master en andere niet.
Ik gebruik altijd de jumpers omdat ik met "cable select" ook reeds problemen had. Pc wilde zelfs niet opstarten.
 
Laatst bewerkt:
In geval de jumpers juist staan, heb je al met de bijkomende hard disk appart geprobeerd of deze nog goed werkt?
Soms ligt het aan de brede datakabel zelf, of een pinnetje dat ontbreekt in de aansluitpunten.
Het kan zelfs een soduur zijn op de printplaat van de schijf.
Kan op moederbord, kan op de schijf zelf een geplooid of gebroken zijn.
Probeer eerst eens met de datakabel van je cd/dvd rom apparaat.
 
ondertussen is het probleem van de baan. ik ben er niet in geslaagd de ata volledig te formatteren, er zijn beschadigde sectoren op die als unallocated space blijven staan ( had de partities op de schijf eerst samengevoegd ). dus dan ben ik de sata gaan proberen maar de datakabel op het mobo krijgt precies voorrang en dus wilde m'n besturing niet opstarten. ikke dus de bootvolgorde nakijken etc... niks gekort. heb dus de hele originele configuratie er weer in zitten. jammer want de sata was een ongebruikte schijf van 250.

ben ondertussen ook aan het proberen geweest een dvdrw bij te steken, met als gevolg dat m'n originele dvdrom het niet meer doet. daar enige tips rond?
 
dus dan ben ik de sata gaan proberen maar de datakabel op het mobo krijgt precies voorrang en dus wilde m'n besturing niet opstarten.

Bij asusbordjes kan dit worden aangepast.
Ik kan zelfs usb voorrang geven hier.
Ik hoor het wel als het nog nodig is.
Dan wel nog wat gegevens nodig natuurlijk.

Op sommige mobo moeten beide cd/dvd op slave staan, liefst op 2 verschillende controllers aangesloten.
De schijf op controller 1 als master.
Als het niet gaat in bios kijken.
 
ik wil natuurlijk graag die sata kunnen bijzetten.( maar de ata moet master zijn.) het is een Western Digital 250gb waar geen jumper voor nodig is, LBA.

voeding krijgt ze legacy en data gaat uiteraard serieel

voor de dvd: ik heb de nieuwe er uit gehaald maar de oude wil het niet meer doen.
 
yep, ata moet master zijn.
Maar het is niet daardoor dat ze voorrang krijgt hoor.
Dat zit in het bios.
Op mijn pc kan ik het zo veranderen.
Eerst kies ik weergave van mijn harde schijf(ven).
Dan zie ik bvb 1 western digital, 2 kingston (mijn usb)
Ik kan dan de volgorde veranderen met de + en - toetsen.
De schijf die op 1 staat (of de usb) start op.
 
er is nog eens een tweede sessie geweest om het in orde te krijgen. samen met geert en rudy op msn bezig geweest. de 160G schijf heeft er een week in gehangen, maar die meldde toen een 'imminent failure' dus heb ik ze er weer uit gezwierd. het was trouwens een hele heksentoer om ze te laten luisteren. had ze uiteindelijk als master op mijn secondary ide gezet ( dvd erachter) en dan heeft het dus efkes gewerkt...

ik ga dit afronden.
 
ik kan ook de voorrang aangeven hoor, maar toch start hij niet door. och, ik laat het even zo en als ik weer eens veel goesting heb doe ik nog een poging :)

Heb je een 40 of een 80 aderige kabel gebruikt? Sommige nieuwe systemen hebben problemen met oude 40 aderige kabels. Als Uw pc in bios de voorrang kan geven en hij doet het niet, moet er toch iets verkeerd zijn in het bios???? Heb je al bij het opstarten de F11 geprobeerd? Daar kan je in veel gevallen kiezen vanwaar ge wilt opstarten. Dan weet ge alvast of al de rest goed is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan