Status
Niet open voor verdere reacties.

NonkeLuc

Steunend lid
Vip Lid
[h=2]Zou er een oplossing bestaan voor het volgend probleem:[/h]
De verticale gegevens overzetten naar een horizontale tabel volgens een tijdlimiet.

1-1-2017 05:30 108
1-1-2017 10:30 188
1-1-2017 14:30 197
1-1-2017 19:15 176
2-1-2017 07:00 132
2-1-2017 12:00 68
2-1-2017 14:15 147
2-1-2017 20:00 89

A B C D
Datum < 9:00 < 13:00 < 19:00 > 19:00
1-1-2017
2-1-2017

A Het getal dat overeenkomt met de datum en dat groter is dan 5:00 en kleiner is dan 9:00
B Het getal dat overeenkomt met de datum en groter is dan 9:00 maar kleiner is dan 13:00
C Het getal dat overeenkomt met de datum en groter is dan 13:00 maar kleiner is dan 19:00
D Het getal dat overeenkomt met de datum en groter is dan 19:00 maar kleiner is dan 5:00

Het wordt pas echt een probleem wanneer 2 of 3 getallen in hetzelfde tijdslimiet vallen, zoals in het meegestuurde voorbeeld,
waarschijnlijk wordt dan het laatste getal genomen, wat ok is maar het beste zou zijn om het gemiddelde te nemen van die 2 of 3 getallen.​
 

Bijlagen

  • Meerdere getallen op dezelfde datum.xlsx
    11.2 KB · Weergaven: 181
Puntje 5 t/m 8 van het voorbereidend werk (zie info op blad 1)

5 Verwijder nu rij 1-2-3 en kolom D
6 Vervang in kolom A de puntjes door streepjes (leesbare datums)
7 Sorteer de datums in kolom A van oud naar nieuw (om handmatig de laatste metingen toe te voegen).
8 Kopieer de lijst naar Blad1 (dit blad) in kolom A
 
Ik zal daar eens naar kijken, maar zal begin volgende week worden.

Vanaf rij 126 gebeurd er iets vreemds met de datums in kolom A. Het lijkt er op dat er ergens iets dubbel uitgevoerd wordt.
Wat is goed, de bijlage van bericht 10 of de bijlage van bericht 15 De laatste lijkt mij een verkeerd uitgevoerde macro.
 
Heb zojuist ontdekt dat de datums geen datums waren want onder Sorteren en filteren
werkt
Sorteren van oud naar nieuw of op Sorteren van nieuw naar oud niet?
Nochtans via eigenschappen op 'datum' ingesteld.
Maar ik had de puntjes laten vervangen door het '-'teken in plaats van een streepje (-).

Nu werkt het eindelijk.


 

Bijlagen

  • Datum Lijst.xlsx
    27.4 KB · Weergaven: 126
Het vorig item klopt niet, heb vanmorgen ondervonden dat er het een en ander mis liep in Excel.
Opnieuw Office geïnstalleerd en nu werkt Excel terug normaal.
Dus lukt het wel om zowel het '-'teken of een streepje (-) te gebruiken.

Maar het volgend fenomeen blijft zich voordoen (na de vervanging van . naar -)
De datumwaarde DD-MM-JJJJ wordt soms MM-DD-JJJJ en na een aantal rijen terug DD-MM-JJJJ
14-4-2017
13-4-2017
4-12-2017
4-11-2017
4-10-2017
4-9-2017
4-8-2017
4-7-2017
31-3-2017
30-3-2017

Heb geprobeerd met Datumwaarde() maar krijgt foutmelding bij MM-DD-JJJJ

13-4-2017
#WAARDE!
 
Lukt het je wel om in mijn bijlage een Macro op te nemen en deze lijst in de juiste volgorde te sorteren ?
Of komen dan ook de datums door elkaar met maand en dag omgedraaid ?

Bij mij geen problemen om zoiets in de juiste volgorde te krijgen via een macro.
 

Bijlagen

  • Probeer sorteren.xlsm
    16.1 KB · Weergaven: 127
Ja, deze lijst kan zonder probleem gesorteerd worden van oud naar nieuw en omgekeerd.

Momenteel lukt de conversie om datums om te zetten met '/' in plaats van '-'.
Vb. 15.04.2017 vervangen van . door / met als resultaat 15-04-2017
 
Laatst bewerkt:
Dan ligt het aan de manier hoe je jouw gegevens ( datum ) ingevoerd hebt in de sheet.
Elke datum moet op dezelfde manier ingevuld zijn om het juist te kunnen sorteren.
Er mogen wel verschillen zijn, maar dan zal dit eerst gecorrigeerd moeten worden door eventueel VBA of een macro verzinnen of handmatig.

Een voorbeeld: Als je in een rij de datums op een verschillende manier invult zal dit niet goed gesorteerd worden ( 1-1-2017 | 1/1/2017 | 1_1_2017 | 1.1.2017 )

Zorg dus dat de invoer hetzelfde is, ik heb namelijk gezorgd voor allemaal dezelfde invoer. Het ligt dus niet aan Excel dat dit sorteren bij jou niet lukt.
 
Inderdaad, het lag dus aan de datum-notatie.
Heel hartelijk bedankt voor de vele tips en de hulp.

Ben blij dat het opgelost is, nog wat afwerken en het eindresultaat hier plaatsen
zodat andere leden er ook van kunnen genieten.
 
Prima, altijd handig voor anderen natuurlijk.

Speciaal wil ik ook CTCS bedanken voor de eerste grote aanzet om dit probleem op te lossen door VBA code te gebruiken. Daar moet je maar net op komen.
 
Ja, inderdaad. Ik heb nog wat verder gezocht om de datum-conversie te vereenvoudigen.
Ik ben daar ingeschreven als Zerty omdat enkele jaren terug iemand mijn naam (NonkeLuc) gebruikt had om iets te posten die niet door de beugel kan.
Ik werd toen van de lijst verwijderd en na overleg met de verantwoordelijke aangeraden een andere naam te gebruiken.

Voor mijn hersenbloeding was ik veel bezig met Excel, VBA en UserForm.
Nu gaat het heel moeilijk en enkel in bepaalde periodes lukt het nog een beetje.
Maar met jullie fantastische hulp kom ik er wel.

Ziehier het resultaat van mijn project Diabetana.
 

Bijlagen

  • Diabetana 001.xlsm
    105.8 KB · Weergaven: 126
Prima, altijd handig voor anderen natuurlijk.

Speciaal wil ik ook CTCS bedanken voor de eerste grote aanzet om dit probleem op te lossen door VBA code te gebruiken. Daar moet je maar net op komen.

Da's graag gedaan, als'k kan helpen.. je roept maar.
ik zie dat mijn beetje code maar een fractie meer is van de totaal oplossing. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan