Mic en speakers

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Iets wat me niet helemaal duidelijk is bij een PC (desktop) is de wisselwerking tussen speakers en microfoon...
Als ik speakers op staan heb en een microfoon wil gebruiken vb. in een chat-gesprek : hoe zorgt dat dan ervoor dat er geen 'rondzingen' of pieptoon ontstaat ?
Of ben ik dan gedoemd om een koptelefoon te gebruiken en geen open speakers (zitten bij mij in mijn scherm ...)

Detail : de speakers worden gevoed vanuit de kleine cinch van de desktop geluidskaart.
De mic die ik wil kopen zou via de USB geconnecteerd worden.
 
Rondzingen is een fenomeen waar ik mijn gehele carrière mee te maken heb gehad.
Wat er gebeurd is dat de microfoon het signaal op pikt van de luidspreker en dit signaal stuurt de microfoon weer naar de luidspreker. ( even in hele simpele bewoording uitgelegd )
Om dit te verhelpen is alles wat zachter zetten een mogelijkheid of zorgen dat het signaal uit de luidspreker niet of moeilijker opgepakt kan worden door de microfoon. En dat bereik je het gemakkelijkst door een koptelefoon te gebruiken.
Je kunt ook de frequentie van de rondzinger proberen filteren met een equalizer want als je die frequentie verzwakt zal de rondzinger verdwijnen en kun je alles wat harder zetten tot de volgende frequentie gaat rondzingen. Daar zijn de grafische equalizers deels voor bedoeld in de PA wereld. Dit wordt met een pc allemaal wat lastiger.

Nooit geprobeerd omdat ik zoiets met een pc nooit nodig heb gehad en misschien is het niet gratis, kijk hier eens naar https://www.icttipsandtricks.nl/2017/05/29/geluid-instellen-in-windows-met-een-grafische-equalizer/
 
@Skippy Bedankt voor je uitleg, maar ik heb ook enige achtergrond als geluidstechnicus (kon je niet weten - heb ik je nooit verteld en is lang geleden).
De principes ken ik maar al te goed maar had gehoopt dat Windows ergens een software-oplossing had om niet duplex te werken op de geluidskaart, m.a.w. dat als de mic geluid opvangt, de output wordt afgesloten...

Want zo werkt het toch met de interne mic/speakers oplossing van een laptop hé ?
 
@Skippy Bedankt voor je uitleg, maar ik heb ook enige achtergrond als geluidstechnicus (kon je niet weten - heb ik je nooit verteld en is lang geleden).
De principes ken ik maar al te goed maar had gehoopt dat Windows ergens een software-oplossing had om niet duplex te werken op de geluidskaart, m.a.w. dat als de mic geluid opvangt, de output wordt afgesloten...

Want zo werkt het toch met de interne mic/speakers oplossing van een laptop hé ?
Dan zou je met een noisegate moeten gaan werken.
Windows heeft dit soort tools niet aan boord.

In de professionele geluidstechniek is er Dan Dugan die volgens mij niet veel kan betekenen voor een pc.
 
Equalizer APO is eigenlijk best wel een leuk bruikbaar progje voor je denk ik. Ik kon het zelf niet eens.
Het is gratis en het bevat zelfs een 31 bands graphic.
Als oud geluidstechnicus moet het je zeker lukken om een graphic in te regelen.

Ik ga het zelfs zelf gebruiken als ik een muziekje afspeel via de PC.

eq.jpg
 
Gohh er is zelfs een parametrische EQ aanwezig waarmee de meerdere banden kan maken.
Onderstaande afbeelding heb ik er 1 op 1.4 Khz gebruikt maar er zijn er meerdere mogelijk.
En je kunt zelfs VST plugins gebruiken om nog veel betere EQ's van andere fabrikanten te gebruiken.

eq2.jpg
 
Ik wou weten of ik die Peace Configurator (een grafische interface met snel-instellingen bovenop APO) zou installeren of niet ?
Heb het ondertussen gedaan en ik moet zeggen ziet er goed uit.
Als je zo snel mogelijk effe een ander klankpatroon wil kiezen is dat toch makkelijk ... en veel instellingen die je kan opslaan volgens eigen smaak en dan oproepen met een paar klikken. Moet je toch eens bekijken, voor alledaags niet-technisch gebruik van APO.
 
Inderdaad een goed stuk gereedschap.
Ik zie ook dat er een Delay aanwezig is. Hiermee kun je een faseverschuiving toepassen in het signaal of geluid wat ook weer het rondzingen iets kan elimineren. De signaalketen wordt dan dus vertraagd weergegeven en dan weer opgepakt door de microfoon en daarna weer vertraagd zodat een rondzinger of feedback kan uitdoven.
En een goede richt of (Hyper) Cardioïde microfoon om het even netjes te zeggen is een must. Zeker geen omni / rondom micro gebruiken voor dit soort toepassingen.
Ook moet je geen decimeters van de microfoon gaan spreken en dus zo close mogelijk de microfoon bij de mond.
Misschien is een goede headset een optie ? https://www.mediamarkt.nl/nl/category/_pc-headsets-482744.html
Ik weet niet waar het voor gebruikt moet worden, je kunt ook kiezen voor een professionele Sennheiser headset natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan