Muziek wav op computer zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal.

Onlangs heb ik op mijn zolder in een verborgen kast een groot aantal LP's 32 toeren en Singles 45 toeren teruggevonden uit de jaren 60 tot 85 als nieuwe werden aangekocht , uit de gouden jaren van piraterij op de vrije radio , Het was een echte verrassing.
Nu wil ik deze platen op mijn PC zetten in WAV, Ik heb een goede platendraaier (3 jaar) Er zijn verschillende methoden om dit op de computer te zetten. Platendraaier - Versterker - PC muziekkaart Line in maar met welk programma ,dan heb ik waarschijnlijk geen stereo ,ik wil ze Digitaliseren ,Zijn er leden of toevallige bezoekers op PCTUTS,die me kunnen helpen wat ik moet aankopen tussen versterker - PC - Programma eventueel om te ook te rippen .Alles is welkom.
Dank :Merci:
 
Ik gebruik regelmatig Audacity: Vrije audio-editor en recorder voor audio bewerking. Met dit programma kan je ook opnemen en eventueel wat nabewerking doen. Ik neem regelmatig geluidsfragmenten op voor nabewerking.

Je kunt niet een platenspeler direkt op de PC aansluiten, omdat deze een RIAA correctie vereist, daarom zal er een voorversterker tussen moeten.
Wat oudere versterkers hebben nog een Phone ingang (Platenspeler ingang ) deze heeft dus deze RIAA correctie. Ook moet deze versterker een Line-Out hebben. Dit hebben de meeste wel, om een opname te maken.
Je hebt dan een tulp ( cinch ) naar 3,5 mm stereo jack kable nodig om deze op de geluidskaart aan te sluiten.

[edit] Dit programma is trouwens gratis [/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je kan best audacity gebruiken deze is gratis en ook in het nederlands om te zetten door het nederlandse taalpakket te kopieren in de map op je C schijf
echter het is aan geraden om de bestanden niet in wav op te slaan omdat deze dan een grotere omvang hebben ..met audacity kun je deze ook op slaan als mp3 wat op zich al kleiner in omvang is ..
echter is het zo dat bij audacity er ook gefiltert kan worden op geruis ,gekraak enz.. maar deze filters dien jezelf op te halen en ook deze moeten in de map op je C schijf staan..

een gedurenende 7 dagen trial met volledigge functienaliteit krijg je met de geluids recorder en de geluids bewerker van polderbits ,
deze heb je in de 32 bit en de 64bit versie terwijl audacity enkel 32 bits is.
na die 7 dagen gratis te gebruiken heb je de mogelijkheid om deze aan te kopen voor 25euro... en als je , jezelf registreerd op de site dan kun je deze levenslang telkens opnieuw downloaden en activeren met de key , desnoods geef je hen een seintje dat je een nieuwe sleutel nodig heb en ze sturen je aanstonds een nieuwe op..
het belangrijkste is dat bij polderbits al de filters aanwezig zijn , je hoeft alleen maar een vinkje te plaatsen om deze te gebruiken ..
ook niet te vergeten is de ondersteuning die je op hun site vind om alles corect aan te sluiten

Bekijk bijlage 7420
ik gebruik de 32 bits op mijn 64 bit systeem omdat ik deze polderbits heb aangekocht toen ik nog xp gebruikte en dat is nu toch al 6 jaar geleden
ben er zeer tevreden over ; had zelf eerst audacity gebruikt maar polderbits is gebruiksvriendelijker ..

...rechtzetting betreffende audacity er is géén nederlands taalpakket om het programma in het nederlands te zetten , er is wel een nederlandse beschrijving hoe je audacity kunt gebruiken
 
Laatst bewerkt:
echter het is aan geraden om de bestanden niet in wav op te slaan omdat deze dan een grotere omvang hebben ..met audacity kun je deze ook op slaan als mp3 wat op zich al kleiner in omvang is ..

Hier heb ik even een opmerking over.

Als je alle LP's wilt digitaliseren en op schijf opslaan, is wav inderdaad een groot bestandsformaat, maar wav heeft net zoals Flac heeft wel goede kwaliteit, omdat er niet of nauwelijks gecomprimeerd is !
Als alle LP's naar CD gebrand moeten worden, is het juist wel aan te raden om alles eerst op te slaan in wav, omdat mp3 een compressie heeft en dit geeft een behoorlijk kwaliteitsverlies, wat hoorbaar blijft op de gebrandde CD's.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zelf gebruik een usb plaatenspeler die ik heb aangekocht in de aldi...voor 50euro
daar zit de voorversterker al in ...
@ pluis : je kunt gelijk hebben wat betreft het branden van wav bestanden op cd echter brand ikzelf géén cd's dus daarom zet ik mijn muziek om naar mp3
 
ik zelf gebruik een usb plaatenspeler die ik heb aangekocht in de aldi...voor 50euro
daar zit de voorversterker al in ...

Meestal zit daar een CD Rom met Audicity zelfs bij.


@ pluis : je kunt gelijk hebben wat betreft het branden van wav bestanden op cd echter brand ikzelf géén cd's dus daarom zet ik mijn muziek om naar mp3

Wat ik er mee bedoel is : Wil je kwaliteit, gebruik dan nooit MP3, maar gebruik Flac of Wav.
 
@ pluis : das juist er zat een cd rom bij van audacity ; maar dan nog moest je de filters zelf ophalen van hun site ; de cd rom heb ik hier nog steeds liggen ..
we moeten hier bij gaan stoppen want we dwalen af van de oorsprongelijke Queste!! (het heeft er wel mee te maken maar dan onrechtstreeks )

@ LENKA

de aanbieding van vandaag bij gaotd is : Giveaway of the Day - Cool Record Edit Pro

Cool Record Edit Pro helpt je bij het overzetten van tapes, LPs, live optredens, Internet radio, TV, DVD of elke andere geluidsbron, naar je harde schijf.
Met deze software kun je je waardevolle opnames veiligstellen – kwestie van instellen van bron, opnamekwaliteit, volume en de opname starten.
De Editor biedt diverse handelingen die je kunt uitvoeren met de audio data, zoals weergeven van een waveform afbeelding van een audiobestand, filteren, toepassen van diverse audio effecten en meer.

Belangrijkste features:
•Hoge kwaliteit audio-opnames van ieder externe bron.
•Audiobewerkingsfuncties als knippen, kopiëren, plakken, verwijderen, invoegen, stiltes, trimmen, mixen en meer.
•Audio-effecten amplify, normaliseren, equalizer, envelope, reverb, echo, reverse, sample rate conversie en meer.
•Ondersteuning voor een aantal bestandsformaten w.o. wav (meerdere codecs), mp3, wma, vox, gsm, aif, ogg, cda en nog veel meer.
•Batchverwerking tot aan 32000 bestanden voor het toepassen van effecten en/of converteren van bestanden met één enkele handeling.
•Instelbare sneltoetsen, toekennen van iedere toets of toetsencombinatie aan knoppen en acties in Cool Record Edit Pro.
 
Laatst bewerkt:
effe verder op in gaan op deze aanbieding , je download eerst de setup van gaotd maar je haalt ook de trial versie op ..
zelf installeerd je nu de trial maar je activeerd deze met de key vermeld in het text bestandje van de gaotd ...
zodoende is deze telkens opnieuw te installeren ..mocht je deze kwijtgeraken ..
het nadeel echter dit programma is enkel te verkrijgen in het engels ; frans en duits..

***doordat je de trial installeerd krijg je de vervelende toolbar niet mee die in de gaotd wel geinstalleerd word ook al vink je deze uit ..
 
Laatst bewerkt:
Tof ... mannen voor de reactie op mijn vraag ,daarvoor mijn hartelijke dank aan qtex , Pluis en Mik. Ik heb goede tips gekregen,en nu het programma welk ik denk te gebruiken aankopen,Ik ben zinnens de platen eerst op een REVOX (grote spoelen op te nemen)
Banden zijn nog te koop.
Groetjes en bedankt
Lenka
 
Tof ... mannen voor de reactie op mijn vraag ,daarvoor mijn hartelijke dank aan qtex , Pluis en Mik. Ik heb goede tips gekregen,en nu het programma welk ik denk te gebruiken aankopen,Ik ben zinnens de platen eerst op een REVOX (grote spoelen op te nemen)
Banden zijn nog te koop.
Groetjes en bedankt
Lenka
Niet doen...... Jammer van Uw werk. Op een magneetband wordt Uw muziek analoog opgeslagen. Altijd verlies.
 
Audition is ook een mooi programma, maar kost wel aardig wat. Zijn ook veel platenspelers op de markt die direct digitaliseren. Kun je gewoon aansluiten op de pc.

Edit: Oh sorry, ik zie dat dit topic al wat ouder is, haha. Is het gelukt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan