Smartphone Niet steeds snelladen, ook nooit langdurig tot 100% laten staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Na het lezen van een topic hier over wil ik toch even een nieuw topic starten om mijn mening hier over te delen.
Snelladen = meer warmte = meer slijtage van de accu.
Ik ga een pm die ik eerder schreef gewoon plakken;

Hier wil ik nog dit over zeggen, want 3 of 4 jaar terug heb ik contact genomen met dit magazine.
Elders las of hoorde ik dit lang voor het hier verscheen voor de smartphone. Ik had het er toen over bij de fietsmaker (De Thaey in Erpe) met de vader van de zaakvoerder.
Mijn moeder kocht er een dure e-bike, merk Victoria.
En zelfs bij de dure opladers van Bosch is het zo dat dit laadlevel respecteren de levensduur van de accu bevordert.
Tijdens de bijscholing werd er door die man verder nagevraagd.
Later hoorde ik van mijn moeder dat de man mij (in feite de persoon die het mij verteld heeft) gelijk gaf en dat het inderdaad schadelijker is om de batterij volledig op te laden.
Ik denk dat die fiets nu ca 5 jaar is, en hij word opgeladen met een tijdklokje zodra er nog 2 streepjes op de display zichtbaar zijn.
Over de actieradius heb ik nog niet horen klagen terwijl er mensen zijn die dat wel doen, zoals mijn vrouw haar tante ('t is te zeggen die tante haar echtgenoot).
Hij liet zijn Bosch batterij meten, van de 500mah rest er na 2 jaar nog 385mah ipv 500mah.
Daar gaat ze vol met de voorziene lader van de fietsfabrikant, en word ze opgebruikt. Na een aantal maanden geraakt hij dan niet meer thuis met ondersteuning.
Maar op android planet staat dit ook niet voor niets als eerste tip vermeld he.
ter aanvulling nog dit:
  1. Je batterij is het gelukkigst tussen de 20 en de 80 procent laadtoestand
Het is verstandig om de laadtoestand van je batterij ergens tussen de 20 en de 80 procent te houden. De chemische structuur van een lithiumbatterij is namelijk onderhevig aan degeneratie doorheen de tijd. In een batterij die zich doorgaans tussen de 20 en de 80 procent laadtoestand bevindt, blijft de chemische structuur langer gezond dan een batterij die vaak langdurig helemaal vol of helemaal leeg is.
Zo staat het ook daar vermeld.
Let op het woordje 'vaak' op het einde van bovenstaande citaat.

Tussen 80% en 20% moet je de accu rustig houden.
Die 100%, dat was tegen het memory effect bij droge accu, een li-ion is geen droge accu.

Bovendien zijn er smartphone fabrikanten die de functie van het geoptimaliseerd laden invoerden.
Het mobieltje leert dan wanneer je meestal opstaat in de ochtend en deze laad het toestel pas volledig op een uur voor je het apparaat loskoppelt om mee te nemen zodat de accu niet langdurig op 100% staat.
Zo staat hij niet langer dan nodig op 100% capaciteit om de slijtage te verminderen, maar de slijtage blijft enkel gedurende kortere tijd aanwezig.
Ze is dus per definitie niet afwezig maar minder langdurig aanwezig.
Daar kunnen ze niet buiten want anders gaan mensen klagen dat de actieradius te klein is in verhouding tot de mobieltjes van andere fabrikanten.

1 fabrikant voerde wel de functie in om tussen 20% en 80% te blijven, ik ben vergeten wie dat was.
De verkoop kelderde en de functie werd opnieuw afgevoerd.
 
Ik ben heel erg hard bezig met de gezondheid van mijn Smartphone, het is dan ook iets waar ik heel erg voorzichtig mee omspring. Wat niet wil zeggen dat ik hem niet gebruik, in tegendeel. Ik gebruik die dagelijks en vaak ook veelvuldig.
Dat van tussen de 20 en de 80% zou inderdaad volgens ik gelezen heb het beste zijn voor u accu, maar ik laadt mijn toestel toch wel iedere keer tot 100%, ik laat hem wel geen uren aan 1 stuk dan in de lader steken eens hij volledig opgeladen is. Wat ik wel heel erg belangrijk vindt is dat mijn batterij zo weinig mogelijk onder de 20% komt, mijn gsm heeft aan dat percentage ook aan dat de batterij bijna leeg is. Mijn toestel is nu bijna anderhalf jaartje oud en ik denk dat de batterij in die tijd slechts een keertje of 5 à 10 onder de 20% is kunnen zakken. Wat ik ook zo weinig mogelijk doe is mijn batterij korte stukjes opladen. Dit zou in principe geen kwaad kunnen voor de batterij, maar mijn hersenspinsels kunnen daar niet bij dat dit wel geen kwaad kan voor de batterij.
Ik pas die regel van niet onder de 20% gaan al toe sinds jaren. Mijn batterij in al mijn toestellen doen het na jaren dienst nog steeds goed sinds ik die regel toe pas. Ik laadt hem ook nooit op s'nachts.
 
Alles over batterijen.


Dit is handig als je weet welk type batterij je hebt,
Voor recente smartphone weet je dat niet.
Onze ZTE Axon 40 ultra bvb, die laad in 15 minuten van 30% naar ruim 80% op, waarschijnlijk zitten er grafeen bolletjes in verwerkt wat steeds meer gebeurt.
Een lijst van alle smartphones + type accu er gebruikt word zou handig zijn als je deze naast uw link kan leggen.
Bij grafeen is er geen memory effect en kan kort bijladen om de dag door te komen geen kwaad word gezegd.
In combinatie met lithium, waar die bolletje worden tussen geplaatst weet ik het niet goed hoor.
Bij nieuwe smartphone moet je er volgens mij van uit gaan dat er steeds grafeen aanwezig is.
Deze zie ik niet staan, zelf bij future batteries


Bijkomend vraagje.
Heeft er iemand een idee of er app bestaan die net als bij oneplus bvb de laadcyclus controlleren, met een leerfunctie gekoppeld om bvb. de batterij een uur voor je alarm afgaat tot 100% op te laden?
 
https://www.want.nl/check-gezondheid-laptop-smartphone-batterijen/#:~:text=Met%20de%20'AccuBattery'%20app%20kun,dingen%20als%20stroomverbruik%20en%20levensduur.
Op de site van Want.nl heb ik een artikel gevonden waar ze deze app die ik hieronder plaats aanbevelen bij het controleren van je batterij. Ikzelf heb de app niet op mijn toestel staan, het is dus wat want.nl zegt dat ik hier post. Maar want.nl vind ik over het algemeen wel een betrouwbare site.
https://play.google.com/store/apps/...l&utm_medium=referral&utm_campaign=apps&pli=1
 
Gebruik zelf al heel lang AccuBattery, die een signaal geeft bij 80 % en mijn Samsung Flex 4 stopt zelfs bij 85%.
Heb ik hem niet hoeven leren.
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan