Onderzoek energieverbruik van een computer

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo iederen,

Laatst heb ik samen met mijn klas op het VTI te aalst, onder leiding van onze leerkracht elektriciteit; Mr. De beer een labo gedaan waarbij we meting hebben gedaan op het energieverbruik van een computer. zie link ondervoor het verslag.

Bekijk bijlage Onderzoek energieverbruik van een computer.pdf

greetz,
playbunny265



PS: ik wist niet waar ik dit moest posten, dus voor de mods, als het verkeerd staat zet het dan a.u.b op de juiste plaats :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een mooie pdf.
Let wel op met foto's van personen.
Als je dit plaatst op openbaar forum moeten die personen hun toestemming geven.

De spanning op het net opdrijven, daar was de motivatie als ik me goed herinner omdat het net te snel overbelast raakte door de komst van o.a. de computer.
Is die uitleg aannemelijk? of is het een smoesje om kunstmatig de energiefacturen de hoogte in te jagen?
 
Een mooie pdf.
Let wel op met foto's van personen.
Als je dit plaatst op openbaar forum moeten die personen hun toestemming geven.

De spanning op het net opdrijven, daar was de motivatie als ik me goed herinner omdat het net te snel overbelast raakte door de komst van o.a. de computer.
Is die uitleg aannemelijk? of is het een smoesje om kunstmatig de energiefacturen de hoogte in te jagen?

1) De spanning van het net werd opgedreven om zo de te leveren stroom te reduceren bij eenzelfde actief vermogen P.
P = U * I * cosφ
Dus als het opgenomen vermogen hetzelfde blijft, en men verhoogt de spanning, dan zal de stroom dalen.
Dus volgens de wet van pouillet (R = ρ * (l / A); waarbij A de doorsnede of diameter van de leidingen is, zal men de leidingen bij eenzelfde vermogen, maar met een hogere spanning en dus een kleinere stroom kunnen verkleinen in diameter. MAAR aangezien het globaal energieverbruik steeds meer stijgt (de mensen hebben veel meer elektrische apparaten dan vroeger vb. spelconsoles) zal men meer vermogen kunnen leveren zonder de leidingen te moeten verdikken.

De derde factor cosφ is de arbeidsfactor ofwel de cosinus van de faseverschuiving tussen spanning en stroom die veroorzaakt wordt door een inductieve (vb. spoel) of een capacitieve belasting (vb. condensator). Als de cosφ te klein wordt dan zal men dus meer stroom moeten leveren om eenzelfde vermogen te kunnen leveren  dikkere leidingen. In de praktijk wordt een lage cosφ meestal veroorzaakt door motoren en in mindere mate TL-lampen (= inductieve belasting). Het kabeldistributiebedrijf legt zware boetes op aan bedrijven die een cosφ hebben die lager is dan 0,6.
Om de cosφ te verhogen kan men dus gebruik maken van condensatorbatterijen. Als je een capactieve belasting (= condensator) in parallel zet met een motor (= inductieve belasting), dan zullen de condensatorstroom en de spoelstroom elkaar deels opheffen ( de vectoren staan in tegengestelde richting in het vectordiagramma). De opgenomen stroom kan zo tot 45 à 50% gereduceerd worden zonder het opgenomen vermogen te verminderen.
In bedrijven is het dus mogelijk om door het plaatsen van condensaotrbatterijen het vermogenverbruik te verhogen zonder de stroom te verhogen. De energiefactuur blijft dezelfde, maat je haalt meer vermogen uit het net zonder dit onnodig extra te belasten.
Let wel op: de condensator moet nauwkeurig berekend worden, is de condesator te klein, dan zal je cosφ te laag blijven en blijf je met een inductieve kring zitten. Is deze te groot, dan zal de stroom voor i.p.v. naijlen en dan krijg je hetzelfde probleem (te lage cosφ) maar dan in negatieve zin. Of je cosφ nu 0,3 of -0,3 is, het blijft even slecht.
Je moet er dus altijd voor proberen te zorgen dat de cosφ zo dicht mogelijk bij de 1 zit (zoals bij een resistieve belasting vb. weerstand). Dus als stroom en spanning in fasen zijn, dan is de cosφ 1 en dan haal je het maximale vermogen uit het net zonder al te veel stroom te trekken.


kort samengevat: de netspanning werd verhoogt om zo het stijgende elekrticiteitsverbruik (van de mensen thuis) te kunnen handhaven zonder dikkere leidingen te moeten gaan aanleggen.

2) Ik heb dat bestand niet geupload, het staat op de site van onze school 
 
Inderdaad dus om tegemoet te komen aan pc en gameconsoles.

De notebooks zijn steeds meer performant en zuiniger dan desktops.
Dat ze de snelle desktops verbieden en enkel nog notebookmateriaal gebruiken ipv tonnen geld te verdienen op de rug van de game-junkie.
Die kunnen rekenen op de spelconsoles, zware desktop is niet echt meer aan de orde.
Ook komt er zo meer uniformiteit wat de materialen betreft wat goed is voor de prijzen (massaproductie) en recyclage.
En de verkoop van energieverslindende lcd toestellen aan banden leggen, de ledtv en ledmonitor promoten, de ledverlichting promoten met geld uit belasting op de oude conventionele verlichting, dus extra taxen op deze zaken leggen.
Goed voor milieu, goed voor het energienet, en op korte termijn voor iedereen zijn budget.
Alleen, dat soort maatregelen gaat op veel protest kunnen rekenen van de kortzichtige consument.
 
Wat met de minder bedeelde consumenten!!!!!
Niet iedereen heeft de centen om zomaar ineens over te schakelen op bv een ledscherm laat staan de middelen om een energie zuinige laptop aan te kopen.
Inplaats met de mensen lastig te vallen en te zeggen we moeten energie zuinig gaan leven dat ze eerst die grote vervuilers eens aanpakken.
Fabrieken-olie producenten-raffinaderijen zijn daar maar een paar voorbeelden van.
 
Wat met de minder bedeelde consumenten!!!!!
Niet iedereen heeft de centen om zomaar ineens over te schakelen op bv een ledscherm laat staan de middelen om een energie zuinige laptop aan te kopen.
Inplaats met de mensen lastig te vallen en te zeggen we moeten energie zuinig gaan leven dat ze eerst die grote vervuilers eens aanpakken.
Fabrieken-olie producenten-raffinaderijen zijn daar maar een paar voorbeelden van.

heheee kalm aan zeg.
Deze topic gaat over het stroomnet van Electrabel, niet over vervuiling.
Ik stel alleen in vraag waarom energieverslindende lcd nog MAG VERKOCHT worden.
Niet dat iedereen MOET overschakelen.
Potverdorie, wat heeft iedereen toch een lange tenen deze week.
 
Ik heb geen lange tenen hoor.(lachen)
Hoeveel mensen zijn er nog die zelfs een CRT scherm gebruiken!!
Meer dan we verwachten denk ik.
En trouwens ik denk niet dat het verdwijnen van de LCD schermen voor de nabije toekomst gaat zijn hoor.(laat ze eerst maar eens wat degelijke LED schermen ontwikkelen)
Ik ben zelf ook elektricien(A2) van opleiding en beroep dus de formules die aangehaald werden begrijp ik maar al te goed.
 
Het enige wat " Playbunny265 " wilde bereiken is een actief topic waar je van alles en nog wat leest over energiezuinig werken en dat is hem ook nog gelukt ook .
Ik heb hier nergens gelezen dat je verplicht wordt om nu energiezuinige produkten aan te schaffen , al hoe wel als je toch voor een aankoop staat je dit toch best in overweging neemt .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan