Ongeval wie aansprakelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
Mijn vrouw rijde gisteren op de weg en plots zie ze een deur open staan maar te laat gezien was donker ze wijk nog uit, gevolg spiegel er helemaal af.
Wie is er aanspakelijk aan de ander auto is geen schade.
 
je kan de andere er niet laten voor op draaien … men dient voor elk hindernis te kunnen stoppen !
*er is aan de andere wagen wel degelijk schade maar dit viel haar niet op aangezien het te donker was .. denk nu aan krassen !
 
Artikel 28 van de Wegcode (W.C.) bepaalt het volgende: ‘Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers’.

 
dan word het denkelijk een discussie of je moet kunnen aantonen dat het portier geopent werd op het moment dat zij er langs reed ..
omwille dat ik in het verleden ook zo iets heb meegemaakt heb ik nu een sinds 1jaar een dashcam in de auto geplaatst … op aanraden van mijn verzekeringsagent .
 
Ja een dashcam ook al aan gedacht maar nog niet van gekomen.
Maar wie laat er nu avonds zijn deur open staan terwijl deze aan werken is aan zijn auto.
De persoon wou zijn gegevens niet geven dus flikken bijgehaald, was een Nederlandse Turk uit Amsterdam. Straks naar de verzekering kijken wat deze gaan zeggen.

IMG_0090.jpg


IMG_0093.jpg
 
best mogelijk dat de andere géén gegevens wilde uitwisselen aangezien hij wellicht géén geldig rijbewijs had of niet verzekert was .. of onder invloed .
je heb er dus goed aangedaan om de politie erbij te halen .
 
Mijn vrouw heeft moeten blazen, de persoon niet omdat hij niet aan rijden was.
 
In Nederland wordt dit soort schade meestal door verzekeringsmaatschappijen onderling uitgevochten.
Als je kunt aantonen dat de vrouw het portier niet kon zien en de tegenpartij onnodig een gevaarlijke situatie heeft veroorzaakt en het kentekenbewijs bekend is, kun je de verzekeringsmaatschappij aanspreken. Zij moeten dat ( in Nederland in ieder geval ) verder afhandelen met de tegenpartij.
 
Ja, de verzekeringen onder elkaar moeten dat uitvechten. Schadeaangifte doen en verklaring meegeven.
Naar mijn weten is een openstaande deur altijd de fout van de parkeerder. Deur mag niet open als er verkeer langskomt. Altijd wachten hiermee tot baan vrij is.
Heb een viertal jaar geleden een aanrijding gehad met mijn vorige wagen. Een die er langs achter opreed. Was bezig met smartphone. Kon dat niet aantonen. Ander was in fout. Sindsdien voor en achter camera'tje in auto. Heb al een paar mooie beelden gemaakt van wat er gebeurde op de weg.
 
Alles is binnen bij de verzekering, maar kan tijdje duren want tegen partij is van Nederland.
 
je kan wellicht de opgelopen stukken al laten maken en indien je verzekeringsagent van goede wil is dan zal deze via de maatschappij de gemaakte kosten voorschieten zodat jij niets uit eigenzak dient te bekostigen ..zij halen dan deze kosten terug via de andere zijn verzekeringsmaatschappij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan