opstarten vanaf sata schijf , ipv normale ide schijf c:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste allemaal,

Was reeds begonnen met onderstaand probleem , doch wegens ziekte ben ik er niet toe gekomen en ik vind mijn oorspronkelijk item niet terug.

Ik heb een PC werkend onder windows xp , met een IDE schijf van 48 gb waarop al mijn programmas staan. deze werd te klein en ik heb een SATA schijf bij geinstalleerd (via RAID module en een insteekkaart).
Op mijn PC , is de ide schijf gemerkt al zijnde schijf C.(D,E) c= windows,d en e is data
De Sata heeft de letters G(H,I) gekregen (g= windows, h en i zijn data).

Ik wil mijn pc opstarten vanaf de SATA schijf , en de andere als data gebruiken (backup.....).
In de bios heb ik gevonden dat ik kan opstarten van de SATA door de Boot optie (of 'the add ons' te kiezen bij hard disk).

Ik heb dus via GHOST de oorpronkelijke schijf overgekopieerd naar de SATA.
Volledig gelukt.
Wanneer ik nu opstart bemerk ik wel dat hij de programma's, en snelkoppelingen gaat halen van schijf C; (oorsprokelijke die gekopieerd is). Dit lijkt me volledig logisch.

Als ik de schijf C zou formateren vrees ik dat alles in de war zal lopen (heb de harddisk eens losgekoppeld en PC start op , tot hij de iconen moet zoeken en stopt dan)

Dus als oplossing zie ik , dat ik de SATA als schijf C zou moeten krijgen, maar hoe , en daarna de oorspronkelijk formateren (herinnering ik me nog van enig tijd terug) OF welke mogelijke oplossing(en) bestaan er nog???

(heb dit gisteren pas opgemerkt omdat ik geen geluid had , en dat alle iconen de lette c:/ hadden).

dank bij voorbaat ,

Marcel
 
Dat is omdat er nog noodzakelijke data op de oude ide staat.
Waarom ga je de oude schijf niet clonen naar de grotere schijf, start daarna op met de sataschijf.
Werkt het, de ide formatteren en klaar.
In enkele uurtjes is alles gedaan.
Ik ben momenteel aan het testen met cloon en backupprogramma's, maar met imac, nog niet met pcschijven, dat is voor binnen enkele dagen.
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Ik heb de oude schijf via ghost gecopieerd (image).Wat bedoeld gij met klonen??
Momenteel staat om mijn sata nog verwijzingen naar de schijf c: (oude pata) , die kan ik miz niet veranderen naar g: .

Welk programma gebruikt gij om te clonen .
Alles werkt als ik opstart met de Sata schijf , doch als ik de pata schijf (c:) formateer ben ik wel de programma kwijt waarnaar naatoe verwezen wordt vanaf de sata.

grtjes
 
Als je sataschijf alleen in de pc zit, is die dan station C?
Wat backup en clonen betreft ben ik volop aan het testen, maar als je een cloon maakt (met bvb HDClone free) en je start dan onmiddelijk op vanaf de sata, zonder de oude ide in de pc, dan is de sataschijf station C.
Wel moet je een backup maken van je data, want de sataschijf word volledig overschreven.
Installeer dan de programma's op je sataschijf (C) opnieuw en zet je data op de IDE schijf.
Wat je nodig hebt is een computer, de 2 schijven, een backup van je data en een cd-r (RW).
Brand een bootcd met hdclone, deze voorbereiding kan je doen op je huidige computer.
Start op vanaf de cd en cloon je kleine IDE naar de grote SATA.
Het is een eenvoudig proces.
Ik zal er eens een tutorial over maken volgende week.
 
Staat op die IDE schijf nog een besturingssysteem?
En vertel eens meer over dat moederbord.
Hoeveel IDE controllers zijn er nog aanwezig op dat moederbord 1 of 2
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan