Status
Niet open voor verdere reacties.

toni42

Steunend lid
Vip Lid
Hallo
Heb een nieuwe pc met enkel Vista Home Premium op een schijf van 1000 Gb nu is die verdeeld 400GB en 600GB ik wil Ubuntu er ook op,hoe zal ik best de indeling van mijn schijf doen.Hoe groot moet mijn C zijn enkel het besturings systeem sla daar nooit iets in op.

mgv Toni
 
Vista staat op de C en heeft minstens 20 gig nodig, iets meer is beter voor snellere werking.
Houd rekening met de installatie van updates en programma's, die hebben ook schijfruimte nodig.
Office, java, virusscanners, flashplayer.....
Je kan een tweakprogramma gaan gebruiken om zaken in het virtuele geheugen te laten bewaren waardoor deze ook weer wat meer schijfruimte nodig heeft enzovoort.
Ikzelf beschouw als minimum voor vista 40, bij voorkeur 50 gig.
 
Hallo
Heb een nieuwe pc met enkel Vista Home Premium op een schijf van 1000 Gb nu is die verdeeld 400GB en 600GB ik wil Ubuntu er ook op,hoe zal ik best de indeling van mijn schijf doen.Hoe groot moet mijn C zijn enkel het besturings systeem sla daar nooit iets in op.

mgv Toni
Eerst graag wat meer info over de juiste indeling van je 1000 gb schijf nu a.u.b. (primaire en/of uitgebreide partities - systeembestanden vista, enz...) ;)
 
partities

hallo ,
heb toch nog een vraagje over de partities , ik zou men hd die 320 gih groot is verdelen in 3.
je moet dan toch een aankoppelpunt hebben is het dan bv.: foto:// of muze:// is dit het juiste als jullie begrijpen wat in bedoel?
 
hallo ,
heb toch nog een vraagje over de partities , ik zou men hd die 320 gih groot is verdelen in 3.
je moet dan toch een aankoppelpunt hebben is het dan bv.: foto:// of muze:// is dit het juiste als jullie begrijpen wat in bedoel?

Eerst en vooral : ga je voor dualboot (samen met windows) of alleen linux ?
Systeem linux heb je 2 part. nodig : de root partitie of "/" en wisselgeheugen (swap)
Voor de / part. is 20 gb genoeg, de swap +/- 2 x ramgeheugen.
Meerdere partities aankoppelen doe je nadien via het bestand /etc/fstab.
Je moet ze wel eerst aanmaken vooraleer je linux installeert, maar je geeft ze nog geen koppelpunt ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt alvast
moet dan achteraf ze een naam geven en zo ja is het dan zoals in men vorige vraag?
ja ik ga voor dual boot op een apparte hd van 320gih
bedankt nogmaals
 
bedankt alvast
moet dan achteraf ze een naam geven en zo ja is het dan zoals in men vorige vraag?
ja ik ga voor dual boot op een apparte hd van 320gih
bedankt nogmaals

Je moet in ieder geval eerst windows installeren op de 1e primaire partitie.
Voor de rest v/d hdd neem je een extended partitie (daarin kun je zoveel logische stations maken als je wil. De swap zet je eerst, gevolgd door de / partitie. Indien je een partitie wil die je met de 2 os kunt benaderen kies je voor ntfs. Linux werkt met ext3 (of ext4, maar dat is nog in de testfase) De grootte bepaal je zelf.
Als Win volledig geïnstalleerd is start je de installatie cd van linux (ubuntu 9.04 bv.). Best neem je de alternate cd : Ubuntu 9.04 (Jaunty Jackalope)
Na afloop laat je linux gewoon zijn bootloader grub installeren op de mbr van de 1e partitie (waar windows opstaat) Na reboot kun je zo kiezen welk os je opstart.
Voor de indeling van je hdd is gparted een ideaal gereedschap :
iso hier downloaden, branden en je pc mee opstarten : Browse GParted Files on SourceForge.net

Ik ken je ervaring niet met installaties dus sorry als ik wat simpel overkom.
Schijfpartities koppelen en labelen kan later heel gemakkelijk.
Bij twijfel, vraag gerust ;)
 
Grafische voorstelling :

Schermafdruk-1.png


;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan