Status
Niet open voor verdere reacties.
hello,
heb een pentium 4 voor mijn kids en deze is uitgerust met xp home. Ik start de pc op en deze draait soms 2 - 3 of 10 minuten. Dan valt hij uit en herstart hij windows, hij doet dat tot vervelens toe tot je hem volledig uitschakelt. Ik heb mijn koelvinnen, ventilator en pc uitgeblazen, heb tevens de temp instelling in de bios gecontroleerd en heb echt al alles geprobeerd. Is zelf al binnen geweest bij een winkel en toch blijft dit probleem zich voortdoen, wie kan mij( mijn kids) helpen.
Groetjes lucce
 
Al eens geprobeerd met een andere zwaardere voeding (niet de watage telt maar het aantal ampere) en ook eens kijken eventueel voor een andere grotere sterkere loeler op de proccesor. Dit is hoogstwaarschijnelijk een beetje een overhitte pc die je hebt want de problemen die jij beschrijft heb ik vroeger ook al meegemaakt. gebeurt dit ook wanneer xp nog bezig is met opstarten of enkel als xp al opgestart is???
 
Kijk u HD is na kan zijn dat die haar tijd gehad heeft (HDDhealth in onze DL sectie te vinden)

Kijk voeding eens na kan zijn dat die zijn gelijkstroomrichter kapot is

Voor eens een defragmentatie uit

zet automatisch opstarten na fout af zoadat je kan zien waar hij op crashed
doe je zo
Rechterknop op 'deze computer' druk op "eigenschappen"
Dan tabblad genaamd "geavanceerd"
Daar kies je "opstart-- en herstellingen" druk daar op "instellingen"
Vink daar "De computer automatisch opnieuw opstarten " af
Druk op ok
Nu kan je zien welke fout de pc geeft als hij de fout krijgt (het befaamde en beruchte Bluescreen of death) als je pc dit voor heeft moet je hem wel zelf terug opstarten
 
hoeveel ram geheugen heb je, voor windows xp is het raadzaam minstens 256 MB erin te hebben, maar liever meer.
 
hey
even een zwaardere voeding plaatsen ( min 400 watt )
het ram geheugen is niet (zo ) belangrijk ... heb een pc die draait met 126 ram en een andere met 512 ram en die werkt weel t r a g e r ... ik zou maar beginnen met een zwaardere voeding ( voor de prijs moet je het niet laten +:- 25 euro )
 
hey
even een zwaardere voeding plaatsen ( min 400 watt )
het ram geheugen is niet (zo ) belangrijk ... heb een pc die draait met 126 ram en een andere met 512 ram en die werkt weel t r a g e r ... ik zou maar beginnen met een zwaardere voeding ( voor de prijs moet je het niet laten +:- 25 euro )

Qwa voeding mag je zeker niet kijken naar het aantal watt!!! Want dit telt niet! Het zijn het aantal amperes die tellen en ik mag luidop zeggen dat ik uit ervaring spreek vraag maar eens na bij een pc winkel. Want een voeding van 25 € 400 watt heb je inderdaad voor die rpijs. Maar ik heb nu een voeding zitten van
350 watt waarvan de amperes hoger liggen dan die voedingskes van 25 € en nu draait mijn pc opperbest
 
hey Freaky
met u eens maar we moeten wel spreken over hetzelfde
350 watt " kan " beter zijn dan 400 MAAR het verschil zit em in MRS of EFFECTIEF en dit staat zelden of nooit vermeld ???
350 MRS is bijna 15% krachtiger dan 400 effectief !!
 
Bij mij binnenbrengen zodat ik eens kan kijken wat er fout loopt.
De rest is koffiedik kijken
Indien de voeding te weinig vermogen levert omdat je er een extra onderdeel hebt bijgestoken, kan dit een herstart veroorzaken.
We hebben een warme zomer gehad en heb al drie pannes tegen gekomen bij slecht gekoelde grafische kaarten. Eerst worden deze kaarten in VESA mode aangesproken en verbruiken dan weinig stroom in deze mode kunnen de kaarten perfect werken. Eenmaal het logonscherm moet geopend worden schakelt deze kaart over in een hogere versnelling en crasht.
Bij de processor kan het ook verkeerd gaan omdat deze ook opstart op een lage snelheid om tijdens het boot proces over te gaan in een hogere versnelling. Indien de processor dit niet meer kan crasht hij.
En zo kunnen we verder gaan...
 
Al hetgene wat je hier zegt ga ik volledig mee akkoord maar in plaats van binnen te brengen kan je geen tips geven van wat je kan doen om te weten wat er juist scheelt zoals met een eventueel programma alles laten checken of iets???
 
ram niet belangrijk? kweet niet hoor zie mijn pc eens draaien op 256mb denk dat zot kom van wachten persoonlijk vind ik 512mb geen luxe niet meer op de laatste pctjes hoeveel programs liggen er zo allemaal niet aan op tray ieder program gebruikt minstens 25mbram ,msn,emailprogram,antivirus,firewal,printer,monitor programs(speedfan bv)5x25=125mb en als je dan windows zelf bijrekent ,een gameke spelen heb je met 256mb niet veel overschot ja en dan nog rivatuner en wat boost programs zie je dat toch allemaal niet doen met 256mb vergeet niet dat de pc dag des dagens ook een multimedia stadion is geworden mijn mening 512mb is min .voor zwaar pc gebruik 1024mb en soms zie ik dan nog dat ik er maar 400mb over heb dus 512mb is een must mijn bescheiden mening
groetjes
 
Tips?....
Eerste tip kan gegeven worden door je reukorgaan. Merk je een lucht van een verbrand electrisch toestel dan mag je er zeker van zijn dat dat ofwel je voeding aan het begeven is of je moederbord. Dan wordt het dringend uw PC open te doen en daarna een een visuele inspectie van uw moederbord doen ( opgeblazen condenstators of chips met een gaatje of deuk.) Indien het de voeding is dan kan voor enkele tientjes een nieuwe voeding kopen. (Neem dan een voeding die zwaarder is dan diegene die je opgeblazen hebt.)
Daarna is het een werkmethode van elimenatie.
Ik neem aan dat je weinig reserve onderdelen in huid hebt en dan wordt het een lastige klus. Als je je PC opstart en hij crascht niet in zijn boot proces dan kan je ervan uitgaan dat je moederbord werkt, en uw processor doet nog behoorlijk zijn job. Het probleem hierbij is dat alle componenten niet op volle snelheid draaien. Een moederbord waarvan de condensators het aan het begeven zijn kan nu nog steeds functioneren. Het zelfde kan gezegd worden van de processor, het geheugen en de grafische kaart. Als je je PC kunt opstarten in veilige modus dan kan dit duiden op een foutief werkende driver of een grafische kaart die het in deze mode nog even uithoudt. (We hebben een warme zomer gehad en ik heb reeds 3 grafische kaarten mogen vervangen. Eentje trok strepen op het scherm, dat was gemakelijk om te vinden, een ander gaf een zwart scherm, wat ook overduidelijk was en de derde starte enkel op in veilige modus. Deze laatste heeft me enkele uurtjes zoet gehouden....)
Als een een grafisch kaartje kan lenen van een goede vriend kan je dit probleem zeer snel uittesten.
Het geheugen kan de volgende grote spelbreker zijn. Als er twee geheugenlatjes aanwezig zijn en het is geen RIMM geheugen (SDRAM of DDR) dan kan je een latje eruitnemen en opstarten. Hiermee kan je vaststellen welk geheugenlatje defect is.
Er bestaat ook een programma mem-test dat nagaat in hoever uw geheugen nog goed werkt.
DVD en CD zijn prachtige uitvindingen die eveneens uw PC kunnen laten craschen.
Je kunt hun werking snel kontroleren door ze even los te maken daarna uw PC op te starten en indien nu alles correct werkt dan weet je welk onderdeel defekt is.
Indien je je PC in safe mode kunt opstarten met netwerkondersteuning, kan je netwerkkaart testen. Indien deze niet werkt kan dit onderdeel de dooddoener zijn.
Het laatste deel dat ik test is de harde schijf. Maar dat is een delicaat ding en moet je zeer voorzichtig zijn want je bent zo je data kwijt.......
Normaal gebruik ik een versie van Bart PE van Digiwitz. Deze life CD laat je een operating sytem opstarten zonder dat je je harde schijf nodig hebt. Hiervoor moet je RAM geheugen in orde zijn. Eenmaal deze windows draait kun je verschillende diagnose programma's draaien en eventueel data redden.
Indien een van deze programma's aangeeft dat je harde schijf zijn beste tijd heeft gehad, kan bijvoorbeeld de beschadigde bootsector de boosdoener zijn.
Eigenlijk kan je eerst beginnen met alles los te maken van je moederbord, op het geheugen, de processor en de grafische kaart na. Indien het boot proces normaal verloopt kan je een voor een de onderdelen er aan toevoegen. Normaal sluit ik dan de CD/DVD er op aan en laat de WinPE van digiwitz de zaak opstarten (wel in de bios aangeven dat de CDrom het eerste toestel is waarvan geboot wordt.) Dit geeft me een algemeen idee van eventuele problemen met de CD/DVD. Hierna leg ik de PC stil en sluit de harde schijf aan. Indien je hier problemen hebt dan ligt het probleem aan je harde schijf. Maar vooraleer je dit besluit eerst eens de grafische kaart wisselen met een andere videokaart.
 
Uit ervaring ,meegemaakt,dat met een slechte (??) grafische kaart,de pc de gekste dingen bleef doen
Maar heb hier eerder vermoeden dat het em gaat om geinstalleerde software die mee opstart en stedds conflicten veroorzaakt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan