Status
Niet open voor verdere reacties.
Wie kan mij verder helpen ?

Ik heb een desktop met een ATX moederbord en 3x HDD.
Omdat ik meer HDD's nodig heb, had ik vorige week een extra grote behuizing gekocht (gebruikt).
Alles van mijn desktop (mb,processor,HDD's,voeding,videokaart) overgezet naar de extra grote behuizing.
Stekker erin, op de aan knop gedrukt, en het enige wat er gebeurd is dat alle lampjes gaan branden en de ventilatoren gaan draaien.
Beeldscherm blijft zwart en op standby. ik heb er 2 monitoren op aangesloten, geen van beide doet iets. Ik heb alles weer terug gezet, maar nog steeds niks.;! Wie heeft hier ervaring mee ? -m-
 
er van uitgaande dat je er eerst dus voor gezorgd heb dat deze pc volledig spanings vrij is geweest voor je deze uit elkaar haalde ...
dus ook de rest spanning eraf gehaald en jezelf ook ontladen heb !
heb je de CPU los gehaald van zijn socket !
werd alles correct aangesloten !
heb je ook rubberen afstands buffers gebruikt bij het monteren van je Moederbord in de nieuwe behuizing !
je ziet het er zijn hier vragen die onbeantwoord blijven !

**gelieve alles zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven hoe jij te werk bent gegaan !
 
Een processor gaat niet zo snel stuk, tenzij dmv slechte cooling ofzo.

Sowieso argumenten van qtex eens bekijken.

CPU best niet demonteren wanneer je het moederbord "verhuist". Wel voorzichtig met omspringen uiteraard.
Wanneer je de cooler wel losmaakt: huidige coolpasta verwijderen en nieuwe aanbrengen (zeer dun laagje, druppel ter grootte van een erwt ongeveer)
Wanneer bovenstaande niet gebeurd is bestaat de kans dat je zeer slechte warmtegeleiding krijgt van je CPU met desastreuze gevolgen.

Koppel alles los wat niet essentieel is voor de werking van je computer. Maw wat moet er aangesloten blijven op je moederbord:
Voeding (check of de extra 4pin 12V connector ook aangesloten is naast je CPU!)
CPU + cooler
Geheugen (test een enkele lat, en wissel indien geen succes)
Videocard

Wat moet je niet aansluiten om te testen:
DVD/CD station
harde schijven
andere addon kaarten (PCI, PCIe,...)
 
De pc is volledig spanningsvrij geweest. Bij het de-en-monteren heb ik rubber handschoenen aan gehad, want rubber zou niet moeten geleiden. Cpu heb ik niet los gehad. Alles heb ik weer correct aangesloten. Ik heb met succes al een aantal pc's gebouwd en omgebouwd. De afstand buffers heb ik hergebruikt (zijn van messing of brons). Geheugenkaarten zijn ook blijven zitten. Dit is de eerste keer dat mij dit gebeurd.
 
ik heb ook wel metalen afstandsbussen maar tussen deze en het moederbord zitten 2mm rubbertjes van dezelfde maat als deze afstandsbussen ..zag ik daarstraks dacht eerst dat ik volledige rubbertjes had geplaatst ...12jaar geleden !
 
Zijn alle stekkertjes van de systeemkast goed aangesloten op het moederbord.
De stekkertjes dus van de aan/uit schakelaar, ledjes van de HD en Aan, eventueel de reset schakelaar en systeemspeaker )
 
ik heb ook wel metalen afstandsbussen maar tussen deze en het moederbord zitten 2mm rubbertjes van dezelfde maat als deze afstandsbussen ..zag ik daarstraks dacht eerst dat ik volledige rubbertjes had geplaatst ...12jaar geleden !

Die rubbertjes zijn er enkel om de afstand te maken. Maar de metalen vijs/bus kan dan nog altijd contact maken.
 
Is toch niet erg als die contact maken? De eilandjes op de PCB (onder en boven) waar de afstandsbus en vijs opkomen staan sowieso geisolleerd van zen circuit. Enkel oppassen als er klemrondellen gebruikt worden, dat deze niet door die eilanden drukken. Want dan zit je op een andere laag van de PCB waar wel banen kunnen lopen. Kan kortsluiting geven dan. Maar is al zeldzaam... Dus steeds manueel en voorzichtig vastvijzen.
 
Daar ben ik weer. Het probleem heb ik inmiddels gevonden. Heeft even geduurd, i.v.m. drukte op m'n werk en de harde schijf ( van m'n laptop en desktop ) die ermee ophielden.
Maar goed, het probleem was dus dat er een elco ( elektrolytische condensator ) stuk was gegaan, zowel op de moederbord als op m'n videokaart. Beide heb ik vervangen en alles draait weer zoals het hoort.

Hierbij wil ik iedereen bedanken die met mij mee hebben gedacht. :applaus:
 
2 elco's die stukgaan is helemaal niet pluis. Dit heeft zijn reden. Aangezien je schrijft dat je deze zelf vervangen hebt, vermoed ik dat het geen smd's zijn. Dus een normale elco gaat niet zo vlug stuk. Laat staan 2 tegelijk. Ik zou dit heel goed opvolgen.
 
Elco's van mindere kwaliteit gaan na enkele jaren sneller stuk. Heb bij Dell zo een hele reeks gezien dat ze in het verleden in hun dekstop pc's gebruikt hebben. Allemaal zelfde probleem met minderwaardige elco's.
 
Knap dat je zoiets zelf vindt.
Het kan moeilijk zijn om defecte componenten te vinden.
Bij een elco kan het incidenteel wat gemakkelijker zijn als de bovenkant open gesplitst is, maar voor een leek die geen electronica opleiding heeft is zoiets niet te vinden.
 
Knap dat je zoiets zelf vindt.
Het kan moeilijk zijn om defecte componenten te vinden.
Bij een elco kan het incidenteel wat gemakkelijker zijn als de bovenkant open gesplitst is, maar voor een leek die geen electronica opleiding heeft is zoiets niet te vinden.

Je kan het ook zien als ze bol staan. Precies of ze opgeblazen werden. In het uiterste geval zijn ze dan gesprongen.
Met een kanjer van een elko houd je het niet voor mogelijk wat daar allemaal in zat na het springen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan