Status
Niet open voor verdere reacties.
Hi,
Ik ben me zo stilletjes aan me aan het voorbereiden en te informeren hoe ik een "Raspberry Pi" kan installeren en programmeren.
Nu tracht ik via de officiële site software te downloaden.
Echter krijg ik op het laatste scherm een rare op maak te zien.
Ik weet echt niet hoe ik dit zou moeten downloaden.
Weet soms iemand raad hiermee?
 

Bijlagen

  • Rasp_01.jpg
    Rasp_01.jpg
    35.1 KB · Weergaven: 134
  • Rasp_02.jpg
    Rasp_02.jpg
    25 KB · Weergaven: 142
De moeilijkheid is dat ik nog geen SD-Card heb. Toch zou ik graag op alles en nog wat voorbereid zijn.

Je gaat al doende hiermee aan de slag moeten. Voorbereiding is voor zulke dingen niet echt nodig daar je meestal niet goed weet wat komen gaat. Is een Linux based OS, dus daar ga je mss beter wat over lezen/leren.
 
Ik heb er hier al eentje draaien, als zijnde mediaspeler. Werkt grappig, ook leuk dat je met ssh erop in kunt loggen en zo de beheertaken uit kunt voeren. Prima allemaal :)
 
Je gaat al doende hiermee aan de slag moeten

Ik heb vorige week "Debian 6.0.5" geïnstalleerd. Ondertussen al terug naar "Windows" overgeschakeld.
Hetgeen me verontruste was dat ik hier terug in een grafische omgeving zat. Ik had er totaal iets anders van verwacht. Ik had me nochtans via de "Bib" een leerboek Linux aangeschaft, een boek van 'academic service', getiteld "leerboek Linux" geschreven door 'Sander Van Vugt'. Ik heb dus nog niets van de voorgestelde instructie sets tegen gekomen!
 
Commerciele Linux distro's voor eindgebruikers starten altijd op met de meegeïnstalleerde (windows) X omgeving. Standaard Linux (en veel server editions) zijn enkel een Linux shell (zonder X GUI) zoals DOS vroeger. Daar moet je dus zijn om alles command line te doen.
 
Hangt ervan af wat je wilt dat die installeerdt. Je krijgt normaal wel ergens de mogelijkheid om zelf je packetten te kiezen welke je wilt installeren. Wil je puur een Linux basic, dan kies je enkle voor die module tijdens de installatie. Linux core basic.
Bij CentOS bijvoorbeeld heb je zeker die mogelijkheid (andere waarschijnlijk ook). CentOS werkt op de zeer stabiele Linux Server distro Redhat distro.
www.centos.org - The Community ENTerprise Operating System
 
Ik heb gekeken op "Centos.org", maar naar wat moet ik nu kijken?
In de site van "Raspberry Pi" schrijven ze om "Debian 7.0" te bezigen.
Je schrijft dat ik pakketten kan installeren zoals ikzelf wil. Maar mijn vraag is juist WAT moet ik eigenlijk installeren?
 
Ik vermoed dat je die Debian ergens geinstalleerd hebt met alles erop en eraan (virtueel of niet...)?
Dan bij het opstarten komt die in een X Windows omgeving en dan weet je niet meer wat te doen?

Je kan die vergelijken met een PC met Microsoft Windows op. Vroeger had je enkel DOS (command line). Toen kwam Windows, naast DOS te gebruiken. En daarna starte je PC onmiddellijk op in Windows en kon je DOS uiteindelijk gebruiken via een Command Prompt scherm. Wel Linux is zo'n beetje te vergelijken. Basic Linux is alleen een command line omgeving. Daarnaast kan je een X Windows installeren. En zelfs als die daarin opstart kan je nog steeds een shell scherm openen om je command line te voorzien.

Wil je dit allemaal niet, en wil je een clean basic Linux installatie, dan moet je dit zo installeren.
Linux basis is voor veel distro's gelijkaardig. Of toch alleszinds de basic apps en werkwijze.

Ik heb een Word document toegevoegd (zipped) voor een minimal Centos installatie. Dat zet je alvast op weg. Zoals ik al vermelde gaat dit gelijkaardig zijn voor andere distro's.
Bekijk bijlage Installatie CentOS 6.zip
 
Ik heb vorige week "Debian 6.0.5" geïnstalleerd. Ondertussen al terug naar "Windows" overgeschakeld.
Hetgeen me verontruste was dat ik hier terug in een grafische omgeving zat. Ik had er totaal iets anders van verwacht. Ik had me nochtans via de "Bib" een leerboek Linux aangeschaft, een boek van 'academic service', getiteld "leerboek Linux" geschreven door 'Sander Van Vugt'. Ik heb dus nog niets van de voorgestelde instructie sets tegen gekomen!
Als je iets verder had gelezen op de downloadpagina had je gelezen dat je in moest loggen met 'pi' wachtwoord 'raspberry' en je daarna startx kon typen. Maar lezen is niet eenvoudig. Gelukkig hebben ze dit boekje geschreven. Allicht iets voor naast je Linuxboek?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan