Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb twee Samsung SP0812C sata schijven in raid 0 configuratie met XP erop staan.
Moederbord Asus P4C800-E deluxe.
Nu wil ik XP weer op 1 sata schijf installeren omdat ik de andere schijf als b.u.wil gebruiken.
Helaas herkent bij het herinstalleren XP de schijf niet en met fdisk kan ik geen partities aanmaken.
In het bios staat alles zover ik weet goed.
Raid uitgeschakeld!
Wie heeft een idee hoe ik de schijf herkenbaar krijg voor het installeren voor XP.
 
Heb je bij het moederbord (of de pc zelf) een cd gekregen met drivers?
Zo niet, eens bij de fabrikant kijken en drivers downloaden.
Voor raid moet je bij het begin van de xp installatie op F2 drukken (dit komt na controleren van de systeemconfiguratie op het scherm onderaan).
Daarna kan je de nodige drivers van je computer invoeren.
Lukt dit niet, kan je xp slipstreamen met nlite om alzo de drivers te integreren in je xp installatieschijfje.
Vanaf vista zit het nodige ingebakken door microsoft.
 
s-ata software

s-ata software

Ik heb na bestuderen van de handleiding inderdaad een manier gevonden om de schijven als ide en geen raid te gebruiken.
Op de een of andere manier lukte het om XP te installeren maar die klapt er uit is dus onstabiel.
Waarschijnlijk verkeerde drivers maar na de start installatie kan XP de schijven niet vinden lees ik dan.
Ik moet nu de schijven waarschijnlijk resetten voor ide maar zoek verder.
Heb te weinig ervaring met S-ata maar laat hier weten wat eruit komt.
Moet je niet op F6 drukken voor die drivers?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het volgende gedaan:
De twee aansluitingen van de sata schijven op het moederbord heb ik gewisseld van de sata raid aansluiting naar de sata aansluiting
Hierna kon ik weer in het menu komen control I waar sata weer naar ide gereset kan worden.
Hierna XP installatie disk erin en de schijf formateren.
Dat de software problemen gaf kwam door een kapotte USB speedtouch internet adapter.
Heb veel gezocht op internet maar als je leest hoe ingewikkeld sommige tips zijn dan kan ik niet geloven dat ik het toch op een simpele manier gevonden heb
Mag een slotje op en bedankt allen voor de hulp.
 
Blij voor je.
Zelf heb ik nooit met raidopstelling gewerkt, ik vind dat goed in een bedrijf, voor professionals.
Voor thuisgebruik word normaal een usb stick of externe schijf geplaatst om je data een dubbel van te maken.
Bedankt voor het melden en wens je nog veel plezier met het systeem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan