Sata schijf in PC als C: maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Ik heb op een nieuwe pc (zonder software) Windows XP SP2 gezet. In de pc zit een Sata harde schijf. Na installatie blijkt deze de letter E toegewezen door het systeem. Gevolg, mijn back-up van Windows kan ik niet meer terugzetten. Deze komt immers van de C-drive. Dus, de eerste driveletters verplaatst (met computerbeheer) naar achter zodat de C niet meer bestaat. Daarna Windows opnieuw geinstalleerd. Zo lukt het toch.
Vraag : Hoe kan ik, als ik een nieuwe Sata schijf steek zonder die ommetoer, zorgen dat mijn Sata de letter C: krijgt.[OPLOSSING]
Hoi, ben er weer. Zoals afgesproken hier dan mijn bevindingen. Deze week een Intel Quad core Q6600 klaar gemaakt. In bios, eerste schijf = sata, 2de schijf DVD enz.
Dit op een nieuw blanco systeem. Sata schijf direct herkend als C:
Indien het om een schijf gaat met reeds een windows versie op, dan met F11 laten booten van dvd. Schijven moeten wel in de hierboven vermelde volgorde in bios staan.
Mijn probleem was vroeger dat ik de DVD (op ide) als eerste boot zette.
Installatie is vlekkeloos verlopen.
[/OPLOSSING]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De andere schijf is waarschijnlijk een gewone pata, en de bios stelt die in als primair.
Je kan dat veranderen in het bios bij de meeste merken moederborden, maar dat is ook een doolhof.
Als je pata niet opstartbaar is is het simpel, dan installeer je xp op de sata, na installatie van xp daar sluit je de pata aan.
Deze word dan door windows herkend en krijgt dan letter d, e f g of nog ander, hangt er van af wat er allemaal in de pc zit.
 
De andere schijf is waarschijnlijk een gewone pata, en de bios stelt die in als primair.
Je kan dat veranderen in het bios bij de meeste merken moederborden, maar dat is ook een doolhof.
Als je pata niet opstartbaar is is het simpel, dan installeer je xp op de sata, na installatie van xp daar sluit je de pata aan.
Deze word dan door windows herkend en krijgt dan letter d, e f g of nog ander, hangt er van af wat er allemaal in de pc zit.

Neen, de enige schijf die er in zat was een SATA. Na eerste installatie, in Windows, alle driveletters vrijgemaakt. Ik heb deze achteraan het alphabeth gezet. De enige die ik niet kon verzetten was de SATA schijf omdat deze de boot was. Bij opnieuw installeren van Windows (schijf opnieuw geformatteerd) kon ik wél de letter C: selecteren voor mijn SATA schijf.
Dus met een omweg kan het wél.
 
Hoe het precies zit kan ik niet tot in de details uitleggen.
Het is vergelijkbaar met het verhaal van vroeger met de floppy.
In het bios blijft dat de 1ste, dus voor windows is dat station A.
Vandaag is dat nog steeds zo.
Daarom is de 1e harde schijf c.
Hetzelfde is nu het geval voor de pataschijf, dat blijft voor het bios de 1e, en de 1e is voor windows dus c.
Bij sommige bios kan dat veranderd worden, maar op oudere pc niet.
Het is hem in het bios dus te doen.
Geef eens het merk en model moederbord, dan kunnen we er samen eens naar kijken of we iets vinden.
 
Merk en type opgeven helpt niet. Probleem had ik eingelijk opgelost door een 2de installatie.
Mijn vraag was hoe doe ik dat een volgende maal zonder die omweg.
Ik weet ook niet wie de volgende maal binnenkomt met het probleem om alles eens opnieuw te installeren. Dus merk en type kan ik niet voorspellen. Ik heb gezien op mijn pc dat je de SATA schijf als 1e boot kunt zetten. Ik vermoed dat dit zo zal moeten zijn. Maar als ge de DVD moet gebruiken als opstart, moet ge die als eerste zetten zolang Windows nog op de originele schijf staat. Zal volgende maal eens proberen met de schijf eerst te formatteren vanuit DOS. Sommige pc's kun je echter bij de opstart vertellen dat ze moeten een bepaald medium gebruiken bij die ene opstart. Daar kan je dus kiezen als er een Windows opstaat om toch vanaf DVD te starten.
 
Dan zal ik een voorbeeld geven van mijn pc.
In het bios kies ik 'on board device configuration.
Dan 'IDE function setup
Daar zet ik 'on chip IDE channel 1 en channel 2 disabled, zo voorkom ik dat het bios deze oude connectors rapporteerd aan hetback up programma van windows.
Zo krijgt windows enkel de sataschijf door vanuit het BIOS en deze word aldus de eerste harde schijf (C) waar het besturingssysteem op word teruggezet.
Met oudere pc kan dit niet worden ingesteld.
Dus als de sata word aangesloten via een pci slot moet je die omweg zeker blijven doen.
Is het een van de eerste moederborden met sataaansluiting dan kan het ook niet.
Het is maar sinds de sata de oude pata ging volledig vervangen dat een aantal moederbordfabricanten dit zijn beginnen aanpassen.
 
Het is zeker geen oud moederbord. Ik heb een Intel Quad Core 4X 2,4GHz.
Natuurlijk kan ik de IDE disabelen maar dan kan ik ook niet meer opstarten van mijn DVD die aangesloten is op IDE. Ik heb onboard 4 SATA aansluitingen. Mogelijks moet ik volgende week een gelijkaardige pc volledig herzetten. Zal eens proberen met eerste drive als SATA te zetten.
 
Ofwel opstarten van usb, vroeger van floppy.
Op recente pc heb ik nog geen xp-back up gezet.
Laat in elk geval eens weten hoe het verder afloopt als het zover is he.
Ik ben er benieuwd naar.
 
Hoi, ben er weer. Zoals afgesproken hier dan mijn bevindingen. Deze week een Intel Quad core Q6600 klaar gemaakt. In bios, eerste schijf = sata, 2de schijf DVD enz.
Dit op een nieuw blanco systeem. Sata schijf direct herkend als C:
Indien het om een schijf gaat met reeds een windows versie op, dan met F11 laten booten van dvd. Schijven moeten wel in de hierboven vermelde volgorde in bios staan.
Mijn probleem was vroeger dat ik de DVD (op ide) als eerste boot zette.
Installatie is vlekkeloos verlopen.
 
Bedankt voor de info.
Dus het probleem lijkt opgelost.
Ik ga deze discussie nog niet sluiten.
Ik wacht nog wat af tot je nog enkele pc hebt gedaan, dan zien we wel hoe het loopt.
Als er nog iets misloopt hoor ik het graag, wij kunnen er ook nog wat van opsteken.
 
Ik ga deze al als opgelost zetten, ben wat bezig met opkuis hier.
Bij problemen of aanvulling hier even mail doen, zet ik deze wel terug open.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan